Lekker met de bus - Reisverslag uit San Ġiljan, Malta van sandydevreede - WaarBenJij.nu Lekker met de bus - Reisverslag uit San Ġiljan, Malta van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Lekker met de bus

Door: Sandy de Vreede

24 Februari 2014 | Malta, San Ġiljan

Goedeavond vanuit Malta,

Al 3 volle dagen hier op het eiland, maar nog geen tijd gehad voor een bericht. We hebben het druk. Vrijdagavond laat zijn we hier aangekomen. We verblijven 7 nachten in het Golden Tulip Hotel Vivaldi in St. Julian’s. Zaterdag hadden we een vrij te besteden dag. Toen zijn we een heel stuk gaan lopen langs de zee/boulevard. Onderweg hebben we wat gegeten. En toen we het zat waren zijn we met de stadsbus terug gegaan. Helaas waren we voorbij de halte gegaan waar we eruit moesten. Maar de buschauffeur zei dat we wel konden blijven zitten. En inderdaad na enkele haltes was het eindpunt bereikt en gingen we via een andere route weer terug. Zo kwamen we toch nog bij ons hotel terug.

Zondagochtend hadden we een excursie naar de tempel van Hagar Qim. Deze tempel behoort samen met de Mnajdra tot de oudste bouwweken in de wereld. Ouder dan bijvoorbeeld de pyramiden en Stonehenge. De tempel van Hagar Qim is gebouwd van zachte kalksteen. Dat wat ervan over is staat daarom onder een groot afdak om het te beschermen. De vondsten ui t de tempel liggen in het archeologisch museum. Zo is er een beeldje gevonden van een hele dikke vrouw, de venus van Malta oftewel de vruchtbaarheidsgodin.

Daarna zijn we de Blue Grotto gaan bekijken. Daarvoor moet je in een klein bootje stappen. Gelukkig was het weer goed genoeg om te gaan. Je vaart langs verschillende inhammen in de hoge rotsen. Het is prachtig om te zien. De Blue Grotto is de grootste. Alleen het blauwe effect was niet echt aanwezig, omdat de zon zich verstopte achter een wolk. Maar het was toch een mooi tochtje.

De volgende stop van onze excursie was een markt aan een haven. Ik ben de naam van het stadje kwijt. Na een terrasje in de zon is Bep over de markt gaan open. Peter en ik zijn langs de buitenkant gelopen. De haven met gekleurde bootjes was erg fotogeniek. De tijd vloog dan ook voorbij. En om half 1 gingen we weer richting ons hotel.
Na een lunch zijn wij met z’n 3-en in de taxi gestapt voor een voetbalwedstrijd tussen FC Valletta en Sliema Wanderers. Een echte topper. De wedstrijd werd gespeeld in het Ta’Qali National Stadium. Waarom weten we niet, want het stadion was nog niet eens voor de helft gevuld. Helemaal grappig was dat voor deze wedstrijd nog een andere wedstrijd werd gespeeld. Deze was om kwart voor 16.00 uur afgelopen en om 16.00 uur begon vervolgens de wedstrijd die wij wilden zien. Je kocht 1 kaartje voor 6 euro en daarvoor mocht je dus allebei de wedstrijden zien. De meeste supporters kwamen echter maar voor 1 wedstrijd. Wij hadden ervoor gekozen om tussen de Valletta-supporters te gaan zitten. Daar zat ook een soort dweilorkest bij die steeds allerlei nummers speelden die niets met het voetbal te maken hadden. De supporters reageerden er vaak ook niet op. Echt vreemd. Valletta begon voortvarend. Al na 6 minuten brachten zij de stand op 1-0. Vervolgens werd het saai en kwam Sliema meer in de wedstrijd. Uiteindelijk werd het 1-1.

Ondertussen speelde Feyenoord in Enschede tegen FC Twente. Dat begon ook heel voortvarend. Pas na afloop kreeg ik de uiteindelijke stand door inclusief het feit dat de 2-2 in de laatste seconde van de 95e minuut werd gescoord en dat het ook nog eens buitenspel was. Ik was zo blij dat ik er niet bij was. Ik trok het hier al niet. Laat staan als ik daar geweest was. Terwijl ik die berichten doorkreeg stonden wij met z’n 3-en op de bus te wachten. We wilden namelijk gewoon met het openbaar vervoer terug naar ons hotel. Alleen al wat er langs reed, geen bus. Het was al donker geworden en koud en na een half uur was er nog geen bus. Dus toen hebben we alsnog een taxi gebeld. Gelukkig had de chauffeur die ons afgezet had ons een kaartje gegeven met zijn nummer. Anders hadden we er nu misschien nog wel gestaan. Het was werkelijk in the middle of nowhere. Met ons stonden er nog 4 jongens van een jaar of 15 en een dronken Engelse vent bij de halte. Normale mensen kiezen hier niet voor de bus. Daar is namelijk niet op te vertrouwen.

Vandaag zijn we met een hop on – hop off bus over een deel van het eiland gereden. We kozen er eerst voor om gewoon een stuk te rijden. En daarna zijn we uitgestapt in Valletta. Daar hebben we eerst heerlijk op een terrasje in het zonnetje gezeten. Daarna zijn we door Valletta gaan lopen. Er is veel te zien. We hebben niet echt met een doel rond gelopen. Morgen gaan we er namelijk ook nog heen. Maar er is genoeg te zien. En je blijft er klikken met je fototoestel.
Rond 15.00 uur besloten we om terug te gaan naar de bushalte. Het kon maximaal 3 kwartier duren voordat er een bus kwam. Na een dik half uur waren we het zat en besloten we met de gewone bus terug te gaan. Maar je begrijpt natuurlijk al dat toen we op weg waren naar de bushalte onze eigen bus er aan kwam rijden. Dus wij weer terug gerend. Uiteindelijk waren we om half 5 terug bij ons hotel. Daar hebben we een lekker gebakje gegeten en daarna is Peter naar het casino gelopen en hebben Bep en ik een massage genomen. Eigenlijk wilden we onder de hete stenen liggen. Maar die wilden maar niet warm worden. Dus toen is het een gewone massage geworden. Heerlijk. Vooral omdat je toch best moe wordt van al die dagen druk bezig zijn.

Morgen hebben we een hele dag excursies. Net als woensdag en donderdag. Wel een beetje jammer, maar er is hier heel veel te zien. Een week is denk ik lang genoeg, maar dan heb je dus wel een druk programma. Daarom is het nu wel leuk geweest. Ik ga slapen. Het is half 11. Peter is nog beneden met Bep aan het internetten via hun telefoon. Ik internet lekker hier op onze kamer met mijn eigen laptop. Welterusten voor nu. En ik probeer nog tijd vrij te maken voor een nieuw verhaal.

Groetjes,
Sandy

• 24 Februari 2014 - 23:10

Andre Is:

Hoi Sandy en Peter,

Mooi verhaal had al wat foto's gezien en zeker een mooi eiland om foto's te maken nog een paar mooie dagen, het was zaterdag bij ons ook een mooie dag en we gaan er zeker terug dus je krijg je kans nog.
    Groetjes Andre Is

• 25 Februari 2014 - 08:05

Corry:

Hoi Sandy
    Heerlijk dat gereis van jou. Wij worden inmiddels door jou
    zo de hele wereld over gesleept. En dat :Gratis. haha Fijn te lezen dat je zo geniet.
    Nog veeel plezier en de groetjes ook aan Peter en Bep (ook al ken ik die niet)

• 25 Februari 2014 - 10:00

Michaelle:

Nou ik was ook heel blij dat je niet bij die wedstrijd was, maar lekker op vakantie hahahaha. Klinkt allemaal weer tof. Geniet er nog even van!

• 25 Februari 2014 - 10:55

Lisette:

Ha Sandy,

Fijn en leuk verhaal weer. Ik leer er veel van (ook over het voetballen...:-)
    Nog leuke dagen!
    Liefs Lisette

• 25 Februari 2014 - 11:20

Nathalie:

Hallo alle 3!!

Klinkt leuk allemaal. Bij sommige dingen denk ik : O ja! , maar soms ook : Heb ik dat ook gezien?????
    Tja, als je teveel ziet, ga je ook veel vergeten... luxe-probleem noem je dat!

Ook leuk dat ik af en toe een kiekje ontvang van Peter, dan weet ik steeds een beetje wat jullie aan het doen zijn!
    Ik had kunnen weten dat jullie een voetbalwedstrijd zouden vinden!!!

Fijn dat het weer goed is, dat maakt het allemaal net een beetje leuker! En dat je in 1 week alles kan zien, klopt wel, maar als je 2 weken hebt, kun je tussendoor wat meer relaxen en dat is ook wel lekker!!

Tot gauw!!!! Moeten we jullie komen ophalen??
    Ik heb nog niet naar de vluchttijden gekeken!
    Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Nathalie

• 25 Februari 2014 - 12:14

Leny Gerbrands:

Hallo Sandy,

Leuk verslag weer, er is genoeg te zien op Malta. Een behoorlijk druk programma, maar dan heb je wel alle bezienswaardigheden bezocht.
    Het seizoen moet nog op gang komen, vandaar de slechte bus verbindingen, daar weten wij alles van, ha ha.
    Je schijnt er ook goed te kunnen fietsen, maar daar komen jullie niet aan toe denk ik.
    Lekker verder genieten, zou leuk zijn als er nog een verhaal komt.
    Groeten aan Peter, Bep.

Liefs Mama.

• 25 Februari 2014 - 16:22

Anja:

Hallo allemaal,

Sandy wat heb je er weer en leuk reisverslag van gemaakt.
    Door de foto's van Peter krijg je toch en indruk hoe het daar en beetje is.

Ik vond dat straatje met al die traptreden heel mooi.
    Het was ook niet raar dat jullie en lekkere massage hebben genomen met al de treden.

Nog lekker genieten met zijn 3e.

Groetjes Anja

• 25 Februari 2014 - 18:54

Trommelmeisje:

He San....weer leuke verhalen en super leuke foto's...Nou geniet lekker (alledrie) ...zie je gauw.... xx