Siësta in het klooster - Reisverslag uit Cannero Riviera, Italië van sandydevreede - WaarBenJij.nu Siësta in het klooster - Reisverslag uit Cannero Riviera, Italië van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Siësta in het klooster

Door: Sandy de Vreede

03 Juli 2014 | Italië, Cannero Riviera

Hoi allemaal,
Woensdagavond 21:05 uur en ik ga aan mijn laatste verslag vanuit Italië beginnen. We hebben nog twee dagen voor de boeg. En vooral op morgen verheugen we ons heel erg, want dan moet het gaan gebeuren. Dan hopen we eindelijk het Caterina klooster te gaan bezoeken. We zijn er al de hele vakantie mee bezig. Overal gevraagd hoe we er kunnen komen. Maar het personeel dat kaartjes verkoopt voor de boten spreekt of geen Engels of Duits of is met zijn verkeerde been uit bed gestapt. Het toppunt was een muts bij het VVV-kantoor in Locarno. Die kon ons niets vertellen, want het klooster ligt in Italië en tja, zij werkt in Zwitserland. Er stonden overal folders van het gehele Lago Maggiore, maar nee. Toen dachten we echt dat het een soort onmogelijke bestemming was. Dat we het nooit zouden gaan aanschouwen.
Dinsdag waren we in de buurt. We waren alleen wat laat. En we hadden niet genoeg kleingeld voor de parkeerautomaat in Verbania. Dus we hadden maar de tijd tot tien over 3. We hadden de boot van kwart voor 11. Het was een prachtige tocht langs allerlei eilandjes. Wel een uur varen naar Stresa. Daar moesten we overstappen naar het klooster. Toen we echter aankwamen om tien voor 12, was de boot net 5 minuten weg. En de volgende boot ging pas weer om kwart over 2, want het klooster was in de tussentijd dicht. Ja, die irritante siësta. We hadden er allebei niet aan gedacht. Echt stom, want we hebben er al 2 weken mee te maken. Een soort Italië voor dummies. Stonden we daar. We konden niet tot kwart over 2 wachten, want dan waren we niet op tijd terug bij de auto. Gelukkig vonden we een personeelslid dat wel aardig was en ook een beetje Engels sprak. Hij heeft geregeld dat we met de boot naar Isola Bella mochten. Je vraagt je af waarom het allemaal zo moeilijk is, want de boot vaart er langs en wij hadden een kaartje voor heen en terug. Maar niet om te stoppen op het eiland. Alleen bij het klooster (wat dus veel verder ligt en waarschijnlijk duurder is). Maar goed, je houdt je een beetje dom en we mochten toch mee. De kapitein trok er wel een heel moeilijk gezicht bij.

Isola Bella is fantastisch. Een klein eilandje met leuke huisjes, terrasjes, mooie gebouwen, gezellige straatjes. We hadden alleen niet veel tijd om rond te kijken. Het was alleen sfeer snuiven, wat kraampjes bekijken en bij een leuke tent aan het water een broodje eten. Daarna hebben we de boot weer terug gepakt om op tijd in Verbania te zijn.

Je vaart ook langs het eilandje Superieure. Ook dat ziet er zo leuk uit. Morgen gaan we dus ook dat bekijken. We vertrekken om 8 uur en nemen de eerste boot in Verbania. Dit keer zijn we goed voorbereid. Het is onze laatste kans, want vrijdag gaat het weer regenen. Dus dat is niet zo´n geschikte dag voor deze tocht.

Tanja en ik hadden alleen wel het gevoel dat we op een uitje met de Zonnebloem waren. Het mutsengehalte is hoog. Maar na die domme actie met die siësta mag ik eigenlijk niets zeggen hahahaha.

We hebben daarna nog tijd doorgebracht in Verbania. Een heerlijk ijsje gegeten. Dat kunnen Italianen wel. En daarna de stad zelf doorgelopen. Heel veel winkels, maar ja, die siësta he. De meeste winkels gingen dus pas om half 4 open. Toen hadden we het wel al gezien.

We zijn toen naar Cannero Riviera gereden en hebben bij onze vaste stek een drankje (Capmari ornage ik en Tanja prosecco) genomen. Daarbij krijg je dan brood, olijven en kaas. Ook dat kunnen die Italianen dan weer heel goed.

Vanmorgen regende het. Dus we zijn pas rond 12 uur op pad gegaan. We zijn naar Cannobio gereden. We hebben wat winkels bekeken en belandden in een winkel met delicatessen. Ik kocht er wat en Tanja en ik stonden daarna de kazen nog te bekijken. De eigenaresse sprak Engels en zij wees ons er op dat zij nog een zaakje heeft waar je de kaas en de vleeswaren kunt eten. En haar man en zoon stonden achter de bar. Dus wij er heen. Nou, het was een supertent. Precies zoals ik het graag zie. Leuke inrichting, lekker eten, oud gebouw, tot en met de wc mooi aangekleed. En de kaas smaakte ook verrukkelijk (lees vurrukkuluk hihi). Ik had een plateau met verschillende soorten. En Tanja had wat minder kaas en daarbij vleeswaren. Mocht je in de buurt zijn, ga dan zeker langs bij Scurone. Bij het plateau zat ook een amuselepel met perenmarmelade. Heerlijk!!! Vooral bij het brok hele oude (tenen)kaas. Daar hou ik niet zo van (Tanja ook niet), maar met de marmelade was het best te peren….uh te pruimen. En dan toe een heerlijk kopje koffie en daarbij kregen we een koek. Nou, dan heb je ons al gewonnen.

Dat valt hier trouwens sowieso op. Dat mensen in de winkels nog tijd hebben. Het zijn natuurlijk kleine winkels in dorpjes. En er zijn nog niet veel toeristen. Maar toch. Bij de bakker kregen we eerder ook koekjes gratis. En vandaag ook weer (ja, we komen terug als bol.com). En bij de benzinepomp is nog gewoon een man die je tank volgooit. Dat is bij ons niet meer (misschien wel in kleine dorpen). Het heeft wel wat. Hoewel de andere kant dan ook is dat je moet wachten om af te rekenen, omdat ze aan het praten zijn met een leverancier of de buurman.

Maandag zijn we trouwens nog teruggegaan naar het Val Verzasca. Het weer was heerlijk en we hebben zo´n drie uur langs de rivier doorgebracht. Omdat het zondag zo hard had geregend was de stroom nog sterker. Prachtig om te zien. Het water was nog steeds ijskoud. Ik ben er wel iets dieper ingegaan, omdat het best warm was. Maar om te zwemmen was het echt te koud.

´s Middags zijn we naar Locarno gegaan. Daar heb ik toen mijn bericht voor jullie kunnen plaatsen. Ja, we rijden best wat af. Maar er is ook zoveel te doen en te zien. En Tanja vindt het gelukkig leuk om te rijden. Morgen dus de laatste dag dat we op pad gaan. Vrijdag doen we rustig aan. Opruimen en inpakken, want zaterdagochtend heel vroeg vertrekken we richting Nederland. Ik ga dit bericht morgen plaatsen. Dan weet ik ook of we onze tocht volbracht hebben en of we dus het klooster bereikt hebben. Ik zal mijn bericht aanvullen, want jullie branden natuurlijk van nieuwsgierigheid.

Voor iedereen die vrijdag naar de BBQ gaat: Heel veel plezier. Denk aan mij, want ik vind het jammer dat ik het mis. En ik heb mooi weer besteld voor jullie.

Voor iedereen die vrij heeft (Maureen bijvoorbeeld): Fijne vakantie. Geniet van je dagen.

En tot slot: bedankt weer voor al jullie leuke berichten. Het is echt super om ze te lezen. Dat hebben we tussendoor ook echt wel gedaan. Zodra er maar een tent was waar we konden internetten (zoals bij onze vaste stek. Daar gaan we morgenavond eten. Dus dan kan ik dit bericht plaatsen). Dan is het mijn berichten lezen en het weer voor de komende dagen bekijken. Morgen dus voor het laatst.

Groetjes, Sandy en Tanja en tot in Nederland

PS Wij zitten na een lange dag (het is nu half 7 en we zijn om kwart voor 8 vertrokken vanmorgen) aan de Campari orange (Tanja) en prosecco (ik) met chips bij onze vaste tent. De zon schijnt nog. Het was een lange dag, maar……. we hebben het klooster bereikt. En het was prachtig. Ik weet niet of het gaat lukken om foto’s te plaatsen, want ze zijn vers van de pers. Dus dan moeten jullie mij op mijn woord geloven……amen.

Het enige minpunt was dat we door de siësta vastzaten bij het klooster. We kwamen rond 11 uur aan in onze privé-boot. Niemand anders wilde blijkbaar naar het klooster. En de volgende boot ging pas om kwart over 2. Dat is een lange tijd. We hebben wat gegeten en in de tuin gezeten en zo gaat de tijd uiteindelijk wel voorbij.

Vanaf het klooster zijn we met de boot naar Isola Bella gegaan. Daar hebben we het paleis van de familie Borromeo bekeken. Het is heel groot. Aan de buitenkant zie je wel dat het geen arme lui zijn. Maar binnen weet je werkelijk niet wat je ziet. Wat een pracht en praal. En zo groot. Tanja en ik bleven fotograferen. Ik lag in een grote zaal zelfs op de grond om het hele plaatje erop te krijgen. Bleek later dat we helemaal niet mochten fotograferen. Hahaha, gelukkig hebben ze niet gecontroleerd. Ook de tuin is fantastisch. Prachtig onderhouden, vol grote beelden, witte pauwen en vijvers. Elke keer zie je weer een nieuw, mooi plekje. Het verraste ons eigenlijk heel erg. We hebben genoten. Pas rond 5 uur zaten we weer op de boot terug. En dan nu op onze vaste stek. Waar we ook nog gaan eten.

Vandaag hebben we met onze voeten in het meer gestaan. Je kan toch eigenlijk niet weg zonder het meer gevoeld te hebben. Morgen gaan we kijken of we ook nog kunnen zwemmen. Het weer is niet heel goed, maar ’s middags wel droog. Dus beter dan de eerdere voorspellingen. We gaan nog ff genieten.

Wat me nog wel van het hart moet zijn alle transferroddels rond Feyenoord. Die bedragen die worden genoemd, dat kan echt niet. Waarom laten wij ons altijd afschepen? Maar goed, het zijn nog roddels. Hopelijk leest Van Geel dit bericht ;-P Ga ik nu echt stoppen en dir bericht plaatsen. Ciao!!!!

• 03 Juli 2014 - 18:58

Edwin Helvrich:

Hallo Sandy,

Leuk zo'n verslag! Ik moet nog een dagje werken en dan heb ik zes weken vrij. Ik ga eerst een paar weken varen en dan op 25 juli naar Zuid-Afrika.

Groeten en nog een fijne vakantie,

Edwin

• 03 Juli 2014 - 19:49

Sylvia Paling:

Hoi Sandy,
    Leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van wat jullie allemaal meemaken!
    Ik krijg gewoon zin om er ook naar toe te gaan ;-)
    Helaas heb ik pas half september vakantie. Dan ga ik 24 dagen naar Sri Lanka. Dat is vast wel het wachten waard.
    Fijne vakantie nog!
    Groetjes,
    Sylvia

• 03 Juli 2014 - 21:21

Annelet:

Heel leuk Sandy!

En ik zal inderdaad aan je denken morgen. Het is wel gelukt om de fotografieworkshop te verplaatsen. Dat wordt 13-9. Tijd genoeg om je aan te melden!!
    Tot maandag! Annelet

• 04 Juli 2014 - 12:56

Mimi:

Hi San,

Ik heb ook zin om in een berghutje te gaan zitten en in meertjes te zwemme, alles ziet er zo gaaf uit! Fijn dat jullie zo hebben genoten. See u zoen!

• 05 Juli 2014 - 17:17

Tante Set:

Lieve Sandy,
    In een woord adembenemend... zowel het verhaal als de foto's!!!
    Dank!
    Goeie reis.

Liefs, Set

• 05 Juli 2014 - 18:56

Peter De Kat:

Twee weken die voorbij gevlogen zijn.
    Mooie verslagen vanuit een land dat ik zelf zelden bezocht.
    Nu staat al weer de volgende vakantie voor de deur. Toch lekker dat je de loterij gewonnen lijkt te hebben...vakantie nummer..... (tel kwijt geraakt)

Plankgas naar Nederland want ORANJE wacht !!!

Peter