Klappertanden en zweten - Reisverslag uit Funchal, Portugal van sandydevreede - WaarBenJij.nu Klappertanden en zweten - Reisverslag uit Funchal, Portugal van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Klappertanden en zweten

Door: Sandy de Vreede

27 Februari 2015 | Portugal, Funchal

Hola dames en heren,

Vrijdagmiddag half 6. Mooie tijd om een bericht te typen. We hebben al weer genoeg gedaan. Onze dagen zijn goed gevuld. Hoewel we ook in de zon hebben gelegen. Dus we doen ook wel eens nix.

Dinsdagmiddag hebben we paardgereden door de bergen. We werden bij ons hotel opgehaald. Dat rijden was echt super. De omgeving is prachtig. We reden ook een stuk langs levadas. Een levada is een irrigatiekanaal. Het kwam mij bekend voor, maar ik wist niet meer van welke reis (misschien ben ik te vaak weg hihi). Net in mijn boekje las ik dat het idee afkomstig is uit Andalusië (aha). In het noorden van het eiland is veel water, terwijl in het zuiden minder water is, maar wel meer zon. Daar groeien de gewassen en planten dus veel beter. Maar er is ook water nodig. Dat wordt dus opgelost met die kanalen. Wij verblijven trouwens ook in het zuiden. Het weer is daar inderdaad veel beter. Hoewel het zomaar kan veranderen. Dan staat er ineens wind.

Het paardrijden was ook echt paardrijden. Dus nix geen draaimolenpaarden. Best spannend soms, maar echt super. Het viel me niet tegen. Hoewel Peter en ik best lastige paarden hadden. Vooral die van Peter was wat onberekenbaar. Ik kon wel heerlijk van het uitzicht genieten, maar ik moest wel op mijn paard letten, want voor ik het wist trok hij weer een struik uit de grond voor een snack. Ik had trouwens ook een zweep. Die moest ik echt gebruiken. Ik vond het altijd zielig, maar het werkt wel en het paard scheen er geen last van te hebben. Hij had gewoon wat extra aansporing nodig. Dat heb ik ook wel eens hahahaha

In de bergen scheen de zon niet. Soms vielen er wat druppels. Het is echt bizar hoe het weer op dit eiland verschilt per plek. Gelukkig waren we dik gekleed. Maar uiteindelijk was het toch koud. Vooral toen we na afloop nog moesten wachten tot de paarden verzorgd waren. Ik liep gewoon te klappertanden. Dat was dus minder.

Woensdag zijn Peter en ik de hele dag op excursie geweest. Daniël had geen zin om mee te gaan. We zaten met z'n 7en in een busje. De hele dag was prachtig. We reden door allerlei verschillende landschappen. Bergen, kale vlaktes, eucalyptusbossen, kleine dorpjes, zeezichten, een waterval die in zee stort. Het is hier allemaal. Echt heel mooi. Qua cultuur is het wat minder. Maar het eiland is echt de moet waard.

Gisteren hebben we eerst rustig aan gedaan. Geen wekker gezet en daarna de zon opgezocht hier bij ons hotel. Je ligt aan zee, maar op een plateau. Er zijn twee mooie zwembaden, maar het water is echt ijskoud (en zout). Je bevriest als je erin gaat. Maar ik heb er al toch meerdere keren in gelegen. In de zon is het heerlijk uit te houden, omdat er wind staat. Gevaar is wel dat je zo ongeveer levend verbrand. Ja, ik ben ook een beetje verbrand en Daniëls hoofd had ook veel weg van een tomaat. Beter smeren dus. Met Peters kleur gaat het lekker. Die hebben we al omgedoopt tot Pedro.

Om 3 uur werden we opgehaald voor een korte excursie. Naar wat vergezichten en het dorp Monte. Daar hebben we met z'n 3en in een tobogan gezeten. Dat is een soort grote, vierkante broodmand met een bankje en daarin glij je naar beneden over de straat. Er lopen twee mannen mee die sturen met twee touwen en soms moeten trekken. De tocht is twee kilometer. Super toeristisch uiteraard, maar het is wel het spannendste wat je hier kunt doen hahahaha. Het is echt een 70+ eiland. En dan niet voor vlotte ouderen, maar voor bejaarden die ook nog eens slecht ter been zijn of heel dik. Ons hotel lijkt ook op een luxe bejaardenhuis. Er zit ook een SOS-koord in onze badkamer. Voor het geval je gestrekt gaat in het bad en je heup breekt ;-P

Gisteravond was de wedstrijd. We zijn in een pub gaan kijken. Daar hebben we gegeten en vervolgens mochten we boven zitten voor de tv. Het leek wel een huiskamer. Echt lachen. De wedstrijd zelf was minder lachen. Belachelijk dat een scheids op dit niveau zo beslissend kan zijn. Verder laat ik het hierbij. Het was jammer. Wel bizar om de Kuip te zien, terwijl ik er niet bij was. Het weer was trouwens ook niet best.

Vandaag was weer een rustige dag. Vanmorgen rustig opgestaan. En na het ontbijt een stuk gaan lopen langs de kust. Overal zijn tuinen, palmen en prachtige planten. Alles wordt goed bijgehouden. Dat geldt trouwens voor het hele eiland. Na afloop van ons wandelingetje zijn we een ander hotel ingegaan voor een drankje. Dat hotel is echt de moeite waard. Nog luxer dan ons hotel, terwijl het allebei vijf sterren heeft. We hebben genoten.

Vanmiddag heb ik een dutje gedaan. En daarna ben ik weer de zon ingegaan. Peter heeft de hele tijd in de zon gelegen en Daniël heeft geslapen. Kortom een vakantiedag. We passen ons aan aan het tempo hier hihi.

Morgen hebben we weer een hele dag met excursies. Dan is het oosten van het eiland aan de beurt. De voetbalwedstrijd blijkt ook morgen te zijn. Om 17.00 uur. Dus het is de vraag of we dat gaan halen. We zien wel. We gaan nu eten. Het buffet roept. Als we ons door de bol.coms heen kunnen worstelen. Het is echt vechten voor je eten hahahaha.

Nog ff op de valreep. Blij dat Rutten weggaat. Die man ssssjtraalt echt nix uit.

Groetjes,
Sandy, Peter en Daniël

• 28 Februari 2015 - 09:40

Tanja:

HiHihi San...wat een hilarisch gezicht die "broodmanden"....klinkt wel weer goed allemaal....maar wat doen al die bejaarden daar? Voor t klimaat?? Nou..het lijkt me een prachtig eiland en ben benieuwd naar je foto's....gr Tan x

• 28 Februari 2015 - 12:11

Nathalie:

Hoi!!

Goed dat die foto's erbij zaten, want ik kon me niet echt voorstellen hoe die sleetjes eruit zagen!!
    Ik dacht eerst dat je ziek was geworden toen ik de titel van het verslag zag, maar dat was gelukkig niet zo. Ik vind het allemaal heerlijk klinken. Ideale vakantie met excusies en luieren en lekker eten. Ik kijk al uit naar Griekenland..... of heb jij voor die tijd soms nog meer uitstapjes op de agenda staan??? In ieder geval geen europacup meer, dat vind jij dat natuurlijk jammer, maar ik denk dat dat het enige voordeel is van de uitschakeling.... ;)
    Nog een paar daagjes genieten!! (terwijl sommigen anderen gewoon alweer aan het werk gaan!!)

Tot gauw!!!!!!
    Nathalie

• 01 Maart 2015 - 08:05

Wilma:

Hey San . Wat een leuk verhaal en mooie foto's zeg . Leuk om te lezen . Ook van dat paardrijden ..... Heel bijzonder !! Was dit voor jou de eerste keer ? Nou ik hoor je weer. Dikke knuffel. Wilma