Oliebollen en frisbees - Reisverslag uit Pigádia, Griekenland van sandydevreede - WaarBenJij.nu Oliebollen en frisbees - Reisverslag uit Pigádia, Griekenland van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Oliebollen en frisbees

Door: Sandy de Vreede

13 Mei 2015 | Griekenland, Pigádia

Kalispera,

Het heeft even geduurd, maar toch nog een bericht vanuit Griekenland. Dit jaar vanaf het eiland Karpathos. Bij ons appartement hebben we wel WiFi in de hal beneden, maar dat is zo sloom dat het niet werkt. Ik moet zeggen dat het lekker rustig is zonder internet. En gelukkig is er nog de goeie, oude sms. Zo ben ik op de hoogte gehouden van Feyenoord - Fietstas. En dat was erg genoeg. Ik ben blij dat ik er niet bij was. Hier is het wel leuk. Dus ik ga van start met onze avonturen.

We hebben al twee excursiedagen achter de rug. Maandag hebben we de plaats Olympos bezocht. Dat was dik twee uur varen. Hartstikke leuk zo'n boottocht. Dat doen we altijd graag. Alleen was het nu een open boot en het stormde zo ongeveer. Er staat op het eiland altijd wind. Heerlijk, want anders zou ik het al we te heet vinden. Maar op een boot is het nix. Het was echt koud. Na anderhalf uur ben ik beneden in de kajuit op een trapje gaan zitten. Er was niet veel plaats. Margriet, Leny en Naat zijn boven blijven zitten. Die hards. We waren blij toen we voet aan land zetten. Toen was het nog 20 minuten met een busje naar boven. Het plaatsje ligt tegen de bergen aan op 300 meter hoogte. Het is zo gebouwd dat het vanaf zee lijkt alsof er een fort ligt. Dat om het te beschermen tegen piraten en de Turken. In het dorp wordt alles door de vrouwen gedaan, want de mannen waren op zee. Girlpower. En daar houden wij van :)
Het dorp heeft hele kleine, schuine straatjes die kriskras lopen. Je verdwaalt er makkelijk. We hebben een kerk bezocht waar de tube ook aanwezig was. Wat is een tube? De dominee. Die lopen in een zwart gewaad en ze hebben een zwart mutsje op hun hoofd dat net de dop van een tube lijkt. Dus het is net een wandelende tube. Vandaar onze naam. We hebben zijn huisje bezocht en dan weet je niet wat je ziet. Een kamer helemaal vol met borden, houtsnijwerk, kleden, stapels dekens en dan daartussen gewoon een TV. Je kijkt je ogen uit (nee, niet naar de TV).
Na een ronde door het dorp hebben we heerlijk Grieks gegeten. Van alles wat op een bord. Echt smullen. En als toetje gefrituurde bolletjes. Volgens de Grieken: Lekker, lekker, oliebollen. Dat is het enige jammere. De Nederlandse woorden die ze hier kennen. Er komen ook vooral Nederlanders op dit eiland. Maar het is nog niet heel erg toeristisch. Gelukkig. Olympos overigens wel.
Na een korte stop in een ander plaatsje gingen we weer naar de boot. Wij waren slim en gingen meteen in de kajuit zitten. Heerlijk warm. De rest stormde bijna van de boot. En er sloegen ook golven op het dek. Later hoorden we dat ze normaal een andere boot gebruiken voor deze tocht. Een waar iedereen binnen kan zitten. Maar die boot was nog niet beschikbaar. Wij hadden in ieder geval een goede keuze gemaakt om binnen te gaan zitten.

Gisteren stond er weer een excursie op het programma. Maar voordat we gingen waren we bijna verdronken. Om zes uur 's ochtends werd ik wakker van een ruisend geluid. Of regen of de buurvrouw stond onder de douche. Het bleek een enorme regenbui te zijn. Compleet met onweer. Ons appartement wordt nog verbouwd. Daar hebben we overigens weinig last van. Alleen stond de kamer van Margriet en Leny blank. Dat was dus dweilen. We gingen boven kijken en daar bleek het water naar binnen te stromen. Ook helemaal beneden in het appartement stond alles onder water. Ik heb de eigenaar gebeld en die stuurde de schoonmaakster. Heel stoer. Zij was helemaal van streek door het waterballet. Wij zeiden dat het niet erg was. Maar we konden verder niets doen, want wij moesten op excursie. Het was kwart over acht en het regende nog steeds. Margriet en Leny hadden geen paraplu. Gelukkig hadden Naat en ik voor Moederdag een plastic tafelkleed meegenomen. Dat was zondag gebruikt. Nu deed het dienst als regenscherm. Margriet en Leny vlogen als Superman door de straat. Onze voeten waren kletsnat, maar dat was snel droog in sandalen. Tijdens de rit in de bus regende het nog, maar gelukkig was het bij de eerste stop droog. En niet lang daarna begon de zon te schijnen. En die is de rest van de dag gebleven.

De excursie was ook heel leuk. Veel plaatsjes bezocht, kerken gezien, strandje, lekkere lunch om half drie. Griekse tijd dus. We vielen al bijna van ons stokje. Als toetje waren er ook weer de oliebollen, Loukomades. Daaruit trouwens honing en sesamzaad bij. Lekker kleverig. Heerlijk.

We hadden als gids een Nederlandse vrouw die al 20 jaar met haar Nederlandse man op Karpathos woont. Zij had mooie verhalen over de Grieken. Grieken zijn overal langzaam in, behalve in autorijden. En ze hebben alleen een rijbewijs voor rechtdoor. Dat herkennen wij wel. Wat ze hier ook hebben zijn Frisbees. Dat zijn Grieken die naar Amerika zijn geëmigreerd om geld te verdienen, maar die wel elke jaar weer terugkomen. En dan ook weer teruggaan.

Wat doen we verder zoal? Lopen naar de hoofdstad, winkeltjes kijken, drankje op een terras, museum bezoeken, een paar uurtjes zonnen bij het zwembad en vandaag ook op het strand. We zijn bijna niet in ons appartement. Van lezen komt dus ook niet veel. Maar dat is een goed teken.

Morgen gaan we 's ochtends een wandeling maken met een gids. Kerkjes bekijken en uitzichten. Je zou er gelovig van worden....grapje. Verder hopelijk nog wat zonnen en dan voor het laatst lekker Grieks eten en onze koffer pakken. Dan is de vakantie weer voorbij. Maar dat duurt gelukkig nog een hele dag.

Ik zit trouwens te typen op een terrasje waar we aan het eten zijn. Deze tent heet Acropolis (hoge stad, ik spreek al ene aardig woordje Grieks hahaha). Het is er heel druk. Het eten is ook goed, maar niet typisch Grieks. Hopelijk werkt de WiFi ook goed. Ik ga het proberen.

Groetjes van ons allemaal. Jullie ruiken ons wel als we terug zijn. We eten te veel knoflook en uien.

• 13 Mei 2015 - 21:34

Bauke:

Hej Sandy,
    Weer een leuk en informatief verslag van jou. Ik had gisteren al gehoord dat het zo had geregend, daar had ik nou helemaal niet bij stilgestaan dat dat ook zou kunnen daar.
    De foto's geven ook een goede indruk hoe het er is, ook van de regenbui trouwens.
    Groeten aan allen.

Bauke

• 13 Mei 2015 - 22:54

Lisette:

Lieve allen,

Nou Sandy ik heb weer genoten nu net (wo. avond 23.00 uur)van je verhaal. Leuke dingen die jullie meemaken en leuke foto's!
    Vanmiddag hadden jullie in ieder geval lekker weer want Leny vertelde dat ze net van het strand kwam.
    Ja ik belde per ongeluk vanuit de tuin naar Leny. Ik had wel net de door haar geplante bietjes en prei gewaterd misschien kwam het daardoor dat mijn hand haar nummer intoetsten!

Leuke dag nog morgen en vrijdag en goede reis terug.
    Lieve groet van Set

• 14 Mei 2015 - 06:27

Corry:

Hoi San,(Floor)
    Wat een geweldig leuk verslag weer. Zo reis je weer mee. Dus ben ik "net zoveel de hort op als jij) Griekenland heeft toch ook wel "wat" hoor. De sfeer is goed. Ik moet dan ook altijd aan olijfbomen denken. Geniet nog een dag en goede reis terug.
    En nu komt de grootste mop; "we zien elkaar snel"! Hahahahaha
    Maar ik ben blij met je verslagen hoor!