Schoensmeer en tranen - Reisverslag uit Krakau, Polen van sandydevreede - WaarBenJij.nu Schoensmeer en tranen - Reisverslag uit Krakau, Polen van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Schoensmeer en tranen

Door: Sandy de Vreede

Blijf op de hoogte en volg

08 Oktober 2015 | Polen, Krakau

Dobry wieczór allemaal, (goedenavond)

ik meld mij vanuit Krakau. We zijn dinsdagavond aangekomen en tot nu toe is het allemaal super. We hebben een appartementje op de vijfde verdieping van een oud gebouw. Een schattig hokje met een leuk badkamertje, een keukentje en twee balkonnetjes. Enige nadeel is dat er geen lift is. Dus elke keer als ik de 10 trappen op moet, ben ik half dood. Het complex ligt in het centrum. Als we twee keer vallen zijn we op het grote plein - Rynek Glówny in het Pools. Dat wordt in mijn reisgids het mooiste plein van Polen genoemd. Nu ken ik niet zoveel pleinen in Polen, maar mooi is het zeker. Het hele centrum is prachtig. Meer dan honderd kerken, pleinen, mooie gebouwen en allemaal oud. Alles is goed bewaard gebleven. Het is minder grijs en grauw (Oostblok) dan wij hadden gedacht.

We hebben hier 3 volle dagen en we hebben al veel gedaan. De eerste dag zijn we rustig begonnen. Niet al te vroeg op, lekker ontbeten en daarna naar de fabriek van Schindler. We wilden gaan lopen. Dat was een goed idee, omdat je dan meteen al veel ziet. Alleen was het echt wel koud. Dus halverwege zijn we op een bus gestapt. De fabriek ligt in de wijk Podgórze aan de andere kant van de rivier de Wisla. Daar was ook het getto waar de Joodse inwoners van Krakau in 1941 moesten gaan wonen. Het getto was vanaf januari 1942 afgesloten met 3 meter hoge muren. We hebben er nog een stukje van gezien.
De fabriek zelf was anders dan ik dacht. Er zijn alleen nog wat kantoren over. Er is een permanente tentoonstelling over het dagelijks leven in Krakau tijdens de bezetting van 1939 - 1945. Drie verdiepingen met foto's, bewegende beelden, voorwerpen enz, en alles heel mooi vormgegeven. Echt bijzonder om te zien. We hebben er twee uur rondgebracht.

Daarna zijn we naar de Joodse wijk Kazimierz gelopen via het plein van de gettohelden, het stukje muur en de apotheek De Adelaar waar Tadeusz Pankiewicz, een niet Jood, de wijk voorzag van medicijnen, maar ook van informatie over het verloop van de oorlog, kranten en soms hielp hij iemand vluchten.
We zijn geen gebouwen in geweest. De oudste synagoge zag er niet uitnodigend uit. Hij zat potdicht. Toen hebben we een terras opgezocht. Wel bij een kachel en met een deken, want het was best fris. Toen het bijna donker was hebben we een taxi genomen naar het plein waar ons appartement aan ligt, Plac Szczepánski. Daar is een Italiaans restaurant waar we heerlijk hebben gegeten. Miachalle een vleesgerecht en ik een fantastische risotto. Deze kon zeker tippen aan de risotto die ik in Italië heb gegeten. En het was niet duur. Dinsdagavond hebben we Pools gegeten in een tent die Poolschki Smakie heet. Daar moest ik hard om lachen, omdat het klinkt alsof je nep Pools praat. We hebben pierogi gegeten. Een soort ravioli, maar dan met Poolse inhoud. Dus kaas met aardappel, zuurkool met paddestoelen, vlees en spinazie op een niet Italiaanse manier. Heerlijk. En daarbij nog bietjes en een flesje water. Waren we ieder vijf euro kwijt. Het eten is dus wel goedkoop. De rest niet echt. Maar dat komt misschien omdat het heel toeristisch is.

Vandaag was D-day. Auschwitz stond op het programma. Ons hoofddoel. We hebben hier bij de receptie een toer geboekt. We werden vanochtend om 5 over 7 opgepikt. Het ontbijt schoot er bij in, want dat is pas vanaf half 8. Met een klein busje reden we in een uur en een kwartier naar Auschwitz 1. Tijdens de rit werd een film getoond over de bevrijding van Auschwitz. Het was heel interessant, maar rijden en TV kijken is vragen om een slaapje. Ik zakte dus steeds weg en heb heel veel gemist. Michaelle heeft me over sommige dingen bijgepraat.

Toen we uitstapten was het ijskoud. Op de een of andere manier precies goed voor deze onderneming. Je moet door een scherpe controle met poortjes en krijgt dan een koptelefoon met een zendertje. En voor ik het wist stonden we al bij de welbekende poort met arbeid macht Frei. Echt bizar. Het complex zelf was anders dan ik me had voorgesteld. Allemaal stenen gebouwen. De beelden die ik in mijn hoofd heb zijn echt van het concentratiekamp zoals Auschwitz Birkenau.
Maar het was er niet minder heftig om. Je loopt door de verschillende barakken. Daar zie je foto's en dat is heftig, maar nog wel te doen. Toen we in een zaal kwamen waar een lange wand was met ramen waarachter een enorme berg mensenhaar lag, moest ik ineens heel erg huilen. Ik kon er niets aan doen. Het overviel me. En dat bleef zo bij de wanden met schoenen, kinderschoenen, koffers en prothesen. Wat me ook zo ontroerde waren de gebruiksvoorwerpen die waren meegenomen. Mensen hadden thuis een koffer gepakt met een haarborstel, een scheerkwast, een doosje schoensmeer en er waren zelfs raspen voor groente, mokken, borden enz. Nietsvermoedend van wat komen gaat. En dan kom je in een kamp en word je vermoord. Je spullen verdwijnen op een immens grote hoop.
Je mocht niet overal fotograferen uit respect, maar je mocht eigenlijk wel alles zien. Ook in de gaskamer. En daar mochten ook foto's worden genomen. Dan sta je in de ruimte waar de mensen dachten dat ze zouden gaan douchen. Het is veel kleiner en smaller dan ik dacht. In het dak zaten vierkante gaten waar het gas door naar binnenkwam. De mensen die bij de gaten stonden waren snel dood, maar bij de anderen duurde het gewoon een kwartier of twintig minuten. Daarnaast was de kamer waar de lijken werden verbrand. Ook dat greep me weer aan. Stond ik buiten weer te grienen. Dat had ik echt niet verwacht. Terwijl Michaelle het andersom had. Zij had verwacht bij het passeren van de poort al te moeten huilen en zij had soms wel moeite, maar de sluiten gingen niet helemaal open.

Ja, en dan Auschwitz Birkenau. Met dat gebouw met die poort waar de trein onder door reed. Dat is ook heftig om te zien. De sporen, de enorme oppervlakte van het kamp, de barakken met de bedden, de gaskamers die de Duitsers hebben laten ontploffen vlak voordat het kamp werd bevrijd door de Russen. Alles bij elkaar. Een groots monument met daarbij stenen met een tekst in alle talen van de slachtoffers. En dat waren er meer dan ik had gedacht.
Alle verhalen zijn zo bizar. Een gevangenis waar je in moest kruipen en die zo klein is dat je er met z'n vieren in moet staan. Tegen elkaar aan. En je kan niet gaan zitten. Wie bedenkt dat? Proeven met mensen. Vrouwen, mannen, tweelingen. Martelen, vernederen, een mens geen mens meer laten zijn.

Zo, het was wel even tijd voor een pauze. We hebben net weer bij een Italiaan gegeten. Ik had een Tuna steak. Michaelle pasta. Brood, drankjes, allemaal super lekker. Met fooi erbij waren we 120 zlotys kwijt. Dat is ongeveer 30 euro. Heerlijk.

Ik ga het hierbij laten. Morgen meld ik me misschien nog wel een keer met onze laatste belevenissen. Zaterdagochtend heel vroeg vertrekken we weer. Dus lekker nog een hele dag. We hebben nog een paar dingetjes die we willen zien. Ook wat winkelen. En hopelijk is het weer net zulk lekker weer als vandaag. Vanmiddag hebben we heerlijk op een terras gezeten in de zon. Ook dat is Krakau. Dus ondanks de emoties echt wel aan te raden.

Groetjes, Sandy (en ook van Michaelle)

  • 09 Oktober 2015 - 00:49

    Debby :

    Kan me voorstellen dat zoiets flink binnen komt! Haar... Jeetje... Om het te lezen vind ik al confronterend, laat staan dat je t ziet!
    "Geniet" nog even van de laatste volledige dag ladies en tot maandag!

    Groetjes Deb

  • 09 Oktober 2015 - 10:51

    Leny:


    Hallo Sandy,Michaelle,

    Jeetje wat een emotioneel gebeuren in Krakau, je weet dat het heftig gaat worden maar als je daar bent voel je hoe het geweest moet zijn.
    Nou ik werd er stil en koud van Sandy, maar je kunt ook goed verwoorden hoe je het beleefd.
    En de foto's zeggen ook genoeg pffft!
    Ga vanavond naar Shindlers List kijken.
    Gelukkig is jullie verblijf ook nog leuk en het eten is goed, mooi zo.
    Nog een dag, hoop dat het een beetje zonnig blijft.

    Liefs Mama

  • 09 Oktober 2015 - 10:51

    Margriet Vink Gerbrands:

    Hoi Sandy, Wat indrukwekkend allemaal en ik lees dat het eten je daar wel smaakt.Je krijgt wel weer een stuk geschiedenis mee.Liefs Margriet

  • 11 Oktober 2015 - 10:40

    Sam:

    Indrukwekkend verhaal.. Kippenvel als ik t lees.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 08 Okt. 2006
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 130012

Voorgaande reizen:

27 Juli 2020 - 03 Augustus 2020

Tijdens de coronacrisis naar Kos

23 Juni 2019 - 03 Juli 2019

Zwitserland deel 2

26 Mei 2019 - 02 Juni 2019

Zakynthos in de herkansing

17 Maart 2019 - 20 Maart 2019

Boedapest

10 Maart 2019 - 14 Maart 2019

Stedentrip Berlijn

14 Februari 2019 - 21 Januari 2019

Egypte: All inclusive

08 Augustus 2018 - 10 Augustus 2018

AS Trençin -Feyenoord

17 Juli 2018 - 02 Augustus 2018

Baltische Staten

08 Juni 2018 - 13 Juni 2018

Zwitserland

03 Mei 2018 - 10 Mei 2018

Lesbos part II

26 Februari 2018 - 06 Maart 2018

Koningssteden van Marokko

31 Oktober 2017 - 02 November 2017

Shaktar Donetsk - Feyenoord in Charkov

22 Juli 2017 - 29 Juli 2017

Normandië en de invasiestranden

29 April 2017 - 06 Mei 2017

Parga, op het vaste land van Griekenland

27 Februari 2017 - 04 Maart 2017

Athene

24 November 2016 - 26 November 2016

Manchester U - Feyenoord

06 September 2016 - 10 September 2016

Kopenhagen

19 Juli 2016 - 28 Juli 2016

Parels van Portugal

02 Mei 2016 - 09 Mei 2016

Skiathos

17 Februari 2016 - 21 Februari 2016

Rome

06 Oktober 2015 - 10 Oktober 2015

Krakau

09 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Schatten van Sri Lanka

08 Mei 2015 - 15 Mei 2015

Karpathos - Griekenland

23 Februari 2015 - 02 Maart 2015

Madeira

18 Februari 2015 - 20 Februari 2015

AS Roma - Feyenoord

22 Oktober 2014 - 24 Oktober 2014

Rijeka - Feyenoord

28 September 2014 - 02 Oktober 2014

Atletico Madrid

17 September 2014 - 19 September 2014

Sevilla

21 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Rondreis Maleisisch Borneo, Sabah & Sarawak

21 Juni 2014 - 05 Juli 2014

Lago Maggiore

07 Juni 2014 - 14 Juni 2014

Lefkas

21 Februari 2014 - 28 Februari 2014

Ridderlijk Malta

21 Oktober 2013 - 25 Oktober 2013

Koninklijk Madrid

28 Juli 2013 - 17 Augustus 2013

Rondreis Zuid-Afrika, Lesotho en Swaziland

07 Juli 2012 - 27 Juli 2012

Cuba

25 Februari 2012 - 03 Maart 2012

Duizend en één nacht Jordanië

09 Juli 2011 - 07 Augustus 2011

Van Delhi naar Peking

28 April 2011 - 05 Mei 2011

Santorini

10 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Van Santiago de Chile naar Rio

11 Juli 2009 - 07 Augustus 2009

Van Rio naar Lima

15 November 2008 - 08 December 2008

Thailand

05 Oktober 2007 - 26 Oktober 2007

Nepal en Tibet

12 Oktober 2006 - 02 November 2006

Myanmar

Landen bezocht: