Supertoll!! - Reisverslag uit Zeneggen, Zwitserland van sandydevreede - WaarBenJij.nu Supertoll!! - Reisverslag uit Zeneggen, Zwitserland van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Supertoll!!

Door: Sandy de Vreede

12 Juni 2018 | Zwitserland, Zeneggen

Hallo allemaal,

Ik zit met een volle buik op bed. Net een pizza gebakken in de oven in de gezamenlijke keuken van ons verblijf. Met Tanja polonaise gelopen door de keuken en de ontbijtruimte op Guus Meeuwis (het dondert en het bliksemt). Ja, die kant kende ik nog niet van haar. Na deze vakantie is de vriendschap ook voorbij. Dat snappen jullie ;-)
Maar goed ik ben dus 5 dagen met Tanja in Zwitserland. In het plaatsje Zeneggen. Dit is onze laatste dag. Morgen rijden we weer terug naar huis. En terwijl we net de afgelopen dagen door zaten te nemen, bedacht ik dat ik toch echt een verhaaltje moet schrijven.

Mijn favoriete dag was onze eerste dag hier. We zijn naar Zermatt gegaan. Met de auto naar een plaatsje waar je op de trein naar Zermatt stapt, want in Zermatt rijden geen auto’s. Dat is maar goed ook, want het is niet groot en er zijn veel toeristen, hotels, winkels en restaurants. Bij Zermatt ligt de Matterhorn. Die wilde ik zo graag zien. We hadden ons erop ingesteld dat we hem niet zouden zien, want meestal is zijn hoofd in de wolken. Maar al in de trein ving ik een blik op van de top. Ik kon het niet geloven en vroeg aan Tanja of ik de Matterhorn al kon zien en of hij dan echts lag. Ja, dus... :)
In Zermatt aangekomen scheen de zon. Er waren wel wolken. Dus ik heb hem niet helemaal bloot gezien, maar dit was al genoeg om met hem in de wolken te zijn. We wilden met een baan omhoog naar de Schwarzsee, maar bij de kassa aangekomen bleek deze baan nog gesloten te zijn. Toen hadden we de keuze om naar de kleine Matterhorn te gaan. Het koste wel 90 euro. Maar ja, de keuze was snel gemaakt. Dus wij omhoog met drie banen in totaal.
Dan stap je uit op ongeveer 3800 meter. Ik ben al vaker op grote hoogte geweest, maar dan ging dan geleidelijker. Dit was best heftig. We zijn ongeveer een uur boven geweest. Gelukkig hadden we zelf broodjes en koffie bij ons, want er is helemaal niets boven. We hebben prachtige foto’s gemaakt. Daarna terug naar beneden en daar was ik blij mee.
Vervolgens op een terras in de zon een drankje genomen en rösti met kaas gegeten. Het lekkerste maal van deze dagen. Met daarna als goede tweede de patatjes bij Blausee, de pizza van net, mijn boterham met spiegelei en kaas in de koekenpan in Saas-Grund en de pannenkoeken.

Tanja’s favoriete dag was vandaag. We zijn naar het Turtmanntal gegaan. De weersverwachting ging uit van buien, maar we zijn toch gegaan. Het was ongeveer een uur klimmen naar de Stuwdam en het meer. Van daaruit kon je de Turtmanngletsjer zien liggen. Ik zag op tegen het klimmen. Daar ben ik zo slecht in. We namen niet de gewone weg, maar een route door het bos. En dat was echt geweldig. Ja, het was klauteren. En ik heb menig keer stilgestaan om bij te komen. Maar uiteindelijk viel het mee en was het vooral alleen maar leuk. We moesten heel vaak door sneeuw banjeren. Dat had Tanja ook nog nooit meegemaakt. En ik liep met een stok. Ik vond dat altijd zo dom. Maar het werkt echt. Misschien moet je voor het gebruik van een stok boven de 45 zijn....hahahaha
Vanaf het stuwmeer zijn we nog verder doorgelopen naar de gletsjer. Daar hebben we gepauzeerd. Het begon toen al een beetje te druppelen. Na een half uur ging het harder regenen en toen zijn we terug gaan lopen. Allebei met regenjas en Batmancape.
Ja, we zijn echt goed voorbereid. En dat ging, op de sneeuwplekken na, gemakkelijk.

En wat wil ik dan verder nog kwijt. Zwitserland is echt heel mooi. Soms bijna te mooi. En ook Zwitserser dan je je voorstelt. Alsof het een decor is. Het mooiste zijn de bergen. Daar krijg je geen genoeg van. Net als van de Himalaya.

Het rijden met onze auto mag ook niet ontbreken. Hij houdt namelijk niet zo van bergen. Dat is hier wat lastig. Onze accommodatie ligt midden tussen de bergen. Daar moet je een een hele tijd voor rijden over een lange, steile bochtige weg. Toen we er bijna waren, ging er een lampje branden dat de motor te heet was. Dus toen zijn we langs de kant van de weg gaan staan. We hebben zelfs de ANWB gebeld. Maar ik houd verder kort, want dat was een drama. We kregen een domme miep aan de lijn die niet eens wist hoe je Rhônedal schrijft. Hoezo werk je dan bij de ANWB?
We hebben nu onze eigen oplossing. We rijden omhoog met de kachel op volle kracht aan. Zelfs met de ramen open, raken we dan zelf oververhit, maar de auto niet. Dus het werkt.

Ik ga nog een kop thee maken. Dus hier laat ik het bij. Morgen gaan we rond 7 uur in de ochtend rijden. En dan rustig aan. Zie ik de meeste van jullie donderdag weer. Het regent nu trouwens en we zitten te hopen op onweer. Dat zou het perfect maken.
Morgen gaan we weer op de autotrein. Ook zoiets leuks. Ja, Zwitserland is Supertoll!!!

Groetjes, Tanja en Sandy

PS Ik heb geen paarse koe gezien.

• 12 Juni 2018 - 19:20

Wilma :

Hey Sandy .

Wat een leuke reis zeg !!! Denk ik leuk om een keer
    mee te maken . En heel mooi

• 12 Juni 2018 - 19:22

Wilma :

De helft staat er maar op haha !!
    Goede reis terug en de groetjes vanuit Pijnacker voor jou en Tanja .
    Xxx Wilma.

• 12 Juni 2018 - 20:04

Trommelmeisje (tanja):

Ohhhh...ok...het is maar goed dat ik even mijn mail check...dus de vriendschap is voorbij...hmmm we beginnen morgen in de auto met GUUS
    ...LALALLALALALA..LLALALALALALALA..LALALALALALALA...

• 12 Juni 2018 - 20:50

Marjoke:

Grüezi Sandy! Wat leuk, allemaal bekend terrein voor mij.

• 13 Juni 2018 - 05:10

Maureen:

Hoi Sandy
    Weer een super leuk stukje
    Ik vind het echt top dat je het zo naar je zin hebt gehad
    Veilige terugreis en tot morgen.
    Groetjessssssssssssss

• 13 Juni 2018 - 12:03

Mama:

Lieve Sandy,Tanja,

Mooi land dus Zwitserland, alleen een beetje te aangeharkt, net als Oostenrijk.
    Maar jullie hebben het leuk, mooi dat Julie de Matterhorn hebben gezien zeg.
    En over de auto gesproken, het deed mij denken aan onze vakanties in Frankrijk.
    Wij hebben toen ook met de verwarming aan en open ramen gereden, dus je was niet geheel onvoorbereid, hi hi.
    jullie zijn al onderweg naar Nederland,goede reis zonder pech.

Mama