Egypte 2.0 - Reisverslag uit Hurghada, Egypte van sandydevreede - WaarBenJij.nu Egypte 2.0 - Reisverslag uit Hurghada, Egypte van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Egypte 2.0

Door: Sandy de Vreede

20 Februari 2019 | Egypte, Hurghada

Goedemiddag allemaal,

Hier een bericht vanuit een zonnig Hurghada in Egypte. Op de valreep, want we gaan morgen naar huis. Maar ik moet toch wat kwijt over dit 2e bezoek aan Egypte. Het is het tegenovergestelde van mijn 1e keer hier. Dat was ongeveer 25 jaar geleden. Toen trok ik 3 weken samen met een vriendin zelf het hele land door. Behoorlijk low budget, want we waren studenten. Nu zit ik in Hurghada in een all inclusive resort. En het is net luilekkerland. Het ziet er prachtig uit. We hebben allemaal een bungalow met 4 bedden. Heel ruim. Overal zwembaden, ligbedden, tuinen, restaurants, bars. Een spa, activiteiten met het animatieteam. En ik vind het eigenlijk best leuk. Zo voor 8 dagen. Anders is het wel saai. Je bent ook niet echt in Egypte. Dit resort kan overal staan.

Dus daarom hebben we wel dingen ondernomen. Met Bep heb ik een massage en gezichtsbehandeling genomen in de spa. Met Peter ben ik zondagochtend gaan paardrijden. Een stuk door de woestijn en even met de paardenhoeven in de zee. Een rustig ritje, want rijden kunnen we allebei niet echt. Maar heerlijk om te doen. We werden met een taxi opgehaald bij ons hotel en naar de stal gereden. Daar hadden ze ook dromedarissen en een ezel. Daar heeft Peter ook nog even op gereden. Hij was benieuwd hoe dat zou gaan. Het is bevallen. Dus de ezel gaat mee naar huis.

Zondagmiddag en ik met Joke op stadswandeling gegaan in Hurghada. Ik herkende nix meer van 25 jaar geleden. De excursie was niet heel bijzonder. Maar het was wel leuk om een indruk te krijgen van de stad. Deze is niet in de buurt van het hotel. Hier is wel een mall in de buurt. Daar zijn we ook even geweest. Zo vreemd dat het eigenlijk overal hetzelfde is. Laatst in de Baltische Staten en in Benidorm. Alleen spreken ze een andere taal. Soms ook wel jammer dat alles zo hetzelfde is.

Maandag was een topdag. Toen zijn Peter, Joke en ik naar Luxor geweest. We hadden een privé trip geboekt. Dat betekende dat we een eigen busje hadden. Dus ruimte genoeg om te slapen. Dat was wel nodig, want we werden om half 6 in de ochtend opgehaald. Het was een flink stuk rijden.
In Luxor hadden we een goed programma. De tempel van Karnak. Dat vond ik 25 jaar geleden het mooiste van Egypte. En ook nu was het weer indrukwekkend. Onze gids vertelde goeie dingen en niet te veel. We hadden ook nog vrije tijd. Zijn beste tip was trouwens over de verkopers. Ik wil altijd beleefd blijven en zeg dan no, thank you of la, shukran. Dat moet je dus niet doen. Je moet ze gewoon negeren. Dat voelt in het begin wat vreemd (onbeschoft), maar het helpt echt en dan voelt het prima. Als je reageert, zien de verkopers dat als twijfel. Je bent nog aan het nadenken. Negeren is dus de juiste reactie.

Verder hebben we in Luxor uiteraard een papyruswinkel en stenenfabriek bezocht. Joke heeft een mooie vaas gekocht en daarbij de prijs flink weten te verlagen. Kamp, want dat blijft toch altijd lastig vind ik. We zijn de Nijl overgestoken met een bootje. Daar hebben we in een restaurant gegeten. Toen stond het dal der koningen op het programma. We zijn 3 graven in geweest. Ook super om daar terug te zijn. Ik was echt vergeten hoe mooi al die geschiedenis is.
In het graf van de farao “Meer Patat” (we weten de naam niet meer en internet werkt niet. Is overbelast. Maar dit leek erop) hebben we heel erg gelachen. Aan het einde van de gangen was de kamer met de sarcofaag. De sarcofaag hoorde in een grote stenen kamer, die ze na hebben gebouwd. Daar staat een hek omheen. Wij waren er maar met z’n drietjes. En de bewaker die erbij stond gebaarde dat we onder het hekje door konden gaan en dan in de stenen ruimte mochten staan. Dus dat hebben we gedaan. We moesten erom lachen, maar moesten stil zijn, want het mocht natuurlijk niet. Toen we de zaal weer uitgingen hebben we de bewaker een fooi gegeven. Hij ook weer blij. Kon hij sigaretten kopen zei hij.
Toen ik in Luxor was, heb ik de tempel van Hatsepsu bezocht. Dat deden wij nu niet. Volgens onze gids is de tempel van Medinet Habu van binnen mooier. Dus daar zijn we heen gegaan. Ook wel leuk om nog een nieuwe plek te ontdekken. En het was de moeite waard. Inderdaad heel mooi. We zijn niet lang gebleven, want we wilden niet te laat terug zijn. Dan konden we nog eten met Bep en Daniël.
Tot slot nog een fotostop bij de kolossen van . Die heb ik 25 jaar geleden ook gefotografeerd, maar thuisgekomen bleek de foto niet op het rolletje te staan. Zo gek. Dus nu alsnog goedgemaakt.
Daarna was het 4,5 uur terug. Onderweg zijn we nog in een soort wegrestaurant gestopt. De chauffeur scheurde lekker door. Dus we waren half 8 terug.

En toen de nacht. Ik had blijkbaar iets verkeerds gegeten of gedronken in Luxor. Na het eten voelde ik mij al misselijk. En in de nacht moest ik mijn bed uit. Zat ik naast de pot. Overgeven. Lat in de nacht nog een sessie. En toen kwam heter ook aan de andere kant eruit. Ik baalde echt zo erg. Nog niet eens echt dat ik ziek was, maar meer dat ik nu all inclusive zit en 1 excursie maak en het meteen raak is. Terwijl ikzelf 3 weken door Egypte heb gezworven en nergens last van had. Kon ik niet uitstaan.
Maar goed, gisteren heb ik dus rustig aan gedaan. Alle wc-rollen opgemaakt. En ken je dat. Dat je samen met iemand op de kamer zit en het toch gênant is om poepgeluiden te maken. Nou, die schaamte ben ik wel voorbij. Inmiddels gaat het trouwens weer ok. Het moest er gewoon uit.

Vandaag was onze laatste dag. Morgen vliegen we terug. Om kwart over 7 in de avond landen we op Schiphol. Beetje jammer, een paar daagjes langer was
leuk geweest. Maar naar huis is ook wel weer fijn. Ik hoop dat ik op mijn wc kan hahahaha. De badkamer en wc worden namelijk verbouwd. Ik ben benieuwd.

Wij gaan zo eten. Misschien nog naar een show in het resort hiernaast. Daar zijn we ook pas geweest. Hebben we aan de waterpijp gelurkt. Ik wilde dat graag eens proberen. Het was zonder nicotine. En we hadden de smaak meloen. Joke en ik moesten ervan hoesten. En daarna vond ik het ook niet heel fijn voelen in mijn luchtpijp. Dus in Nederland vinden ze mij niet in de lounche.

Tot ziens in Nederland. Groetjes, Joke, Peter, Daniël, Bep en Sandy