Voetbal en cavia - Reisverslag uit Cusco, Peru van sandydevreede - WaarBenJij.nu Voetbal en cavia - Reisverslag uit Cusco, Peru van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Voetbal en cavia

Door: Sandy de Vreede

03 Augustus 2009 | Peru, Cusco

Buenos noches,

we zijn aangekomen in Peru. Ik moet gewoon nadenken wat we de afeglopen dagen allemaal uitgespookt hebben. Het was weer heel veel. Laat ik maar met vandaag beginnen, want het is gebeurd. We hebben een voetbalwedstrijd bezocht hier in Cusco. Het was niet van een hoogstaand niveau, maar we hebben ons uitstekend vermaakt. De club in Cusco is Cienciano del Cusco. Peter en ik hebben van overal geïnformeerd en uiteindelijk kwamen we erachter dat de wedstrijd om half 2 zou beginnen.
We zijn toen eerst een ruïne uit de Incatijd gaan bezoeken met ons vaste groepje van 6. En daarna zijn Peter en ik in een taxi gestapt naar het stadion.
Heb je bij onze stadions gewoon loketten. Hier staat een muur met een heel klein vierkantje erin waar iemand achter zit. Daar koop je dan je kaartje. Je geeft het geld en dan komt er een handje uit de muur met de kaartjes.
Ik heb nog een nepshirtje gekocht van de thuisclub en toen gingen we naar binnen. Daar bleek dat de wedstrijd al om kwart over 1 begonnen was. En de stand was al 1-0, maar dat mocht de pret niet drukken. Het werd uiteindelijk 5-1 voor ons ;-) Drie mooie doelpunten, twee rooie kaarten en een groep die de hele wedtrijd lang heeft staan dansen op de tribune. Het was niet heel druk in het stadion, maar je kijkt toch je ogen uit. Zeker ook omdat je vanuit het stadion de bergen ziet liggen. Dat is toch ff anders dan in De Kuip.

Ik heb vanmorgen toen de wedstrijd van Feyenoord was afgelopen (dat was hier om half 10. Het is 7 uur vroeger) meteen ff gekeken naar de uitslag. Ik had er wel een goed gevoel over en dat bleek te kloppen. Het kan natuurlijk ook niet anders als ik door zowel Luciël als Hans vertegenwoordigd werd. Heel goed.

Nog even terug naar onze reis avonturen. We zijn naar het Titicacameer geweest. Het is zo bizar om daar te zijn. Ik denk dat het toch wel het meest bekende meer ter wereld is. En daar vaar je dan ineens op.
We zijn naar Isla Del Sol gevaren. Daar moesten we naar ons hostel klimmen. Niet met alle bagage, maar met je handbagage. Ik had er erg tegenop gezien, maar het bleek mee te vallen. Mijn hoogtetraining hier gaat zijn vruchten afwerpen.

Het eiland was prachtig. Het deed me aan Griekenland denken, omdat ze er veel ezels hadden. Die worden gebruikt om water te halen, want er is geen stromend water op het eiland. Dus ook geen douche. En de wc spoel je door met een emmertje water. Dat vul je in een grote ton, die dus elke dag gevuld moet worden via jerrycans die de ezels dragen. Echt bizar.
Omdat het maar voor 1 nachtje was, was het voor ons wel te doen. Niet echt afzien. Ik ben inmiddels wel wat gewend.

Na Isla del Sol zijn we met de bus naar Puno gereden. Daar zijn we met een bootje naar de bekende rieteilanden gevaren. Dat viel eerlijk gezegd tegen. Het was te toeristisch. De eilanden waar nog echt mensen wonen mogen niet meer door toeristen worden bezocht. Je gaat dus alleen naar eilanden die er speciaal voor de toeristen zijn.
Het is best leuk om op een rieteiland te lopen. Het is een beetje zoals een waterbed. Maar verder hadden wij er weinig mee. Ik heb nog wel een prijs gewonnen (een afschuwelijke ketting), omdat ik had geraden hoe diep het water onder het eiland was: 12 meter. Dat had ik ingeschat toen ze een touw met een steen eraan in een gat hadden laten zakken. Nog iemand uit onze groep had het goed, dus we werden allebei gehuldigd.

Nu zijn we dus in Cusco. Hier zijn we gisteravond aangekomen. Morgenochtend vroeg vertrekken we weer. Dan gaan we naar een plaatsje met bronnen met warm water. Vanuit dat plaatsje kunnen we de volgende dag heel makkelijk Machu Picchu bezoeken. Dat is het laatste hoogtepunt van onze reis.

Ik moet nu stoppen, want we gaan zo eten. We gaan met een paar mensen van onze groep en onze reisleiderster naar een restaurant waar ze ook cavia serveren. We hebben het al eerder gezien in een ander restaurant. Ik ben toen even bij een andere toerist gaan kijken die het had besteld. Je weet niet wat je ziet. Er zat een gefrituurde cavia op zijn kont op het bord met zijn poten recht vooruit. Zijn bek met tanden stond open en op zijn hoofd was een bloem van wortel gezet. Het was zo bizar dat ik er heel hard om moest lachen. Ik sla in ieder geval over.
Vandaag kwamen we trouwens langs een plein waar een feest aan de gang was. Overal stonden tentjes waar je kon eten. En daar lagen stapels cavia,s. Het is hier echt een delicatesse.

Ik moet nu echt gaan. Misschien dat ik nog een bericht achterlaat als we hier over een paar dagen weer terug zijn. Dan hebben we nog een vrije dag te bestden en daarna is het over. Donderdagavond vliegen we terug en vrijdagmiddag landen we dan op Schiphol. Dus misschien tot horens vanuit Peru en anders tot ziens in Nederland.

Groetjes, Peter en Sandy

• 03 Augustus 2009 - 08:24

Anja:

Hoi Sandy en Peter<

Je reisverslag is weer helemaal leuk. Zo als jij het verteld over die cavia op dat bord. Daar moest ik ook om lachen.
    Genieten jullie nog van die paar dagen.

groetjes Anja.

• 03 Augustus 2009 - 08:35

Andre Israel:

Hoi Peter en Sandy,

Lijkt mij lekker cavia met dip saus (moet er niet aan denken al die haren tussen je tanden)jullie hebben heel veel gezien in een korte tijd nu nog de tijd om het te verwerken. Nog een paar dagen en dan naar huis waar ook de zon schijnt.Geniet nog maar tot over een paar dagen.

Groetjes Andre

• 03 Augustus 2009 - 08:59

Hans:

Hoi Sandy en Peter,

Als ik al jullie berichten lees hebben jullie nog wel 4 weken nodig om het allemaal te verwerken zoveel maar of je zoveel vrij dagen heb weet ik niet natuurlijk Verlang heel mijn leven al nar een broodje cavia en moet nu lezen dat julie dat voorgeschoteld krijgen snel er ook een keertje naar toe Nu op naar een van de hoogte punten naar de machu picchu naar mijn idee het mooiste droom er al jaren van.
    Leuke wedstrijd geweest alleen pijn in de bilspieren wat een spanning goed nec gr h/m

• 03 Augustus 2009 - 09:53

Rianne:

Hahahahaha, echt iets voor jou van die cavia! Het is dus echt zo?! Ik had vroeger een vriendje die in Peru heeft gewoond en die vertelde me er over, maar ik geloofde het niet, maar ja, jou geloof ik wel! ;-) Wat een verhaal weer!
    Liefs, Rianne

• 03 Augustus 2009 - 14:15

Nathalie:

Hallo!!!

Toch nog een voetbalwedstrijd kunnen bezoeken! Leuk!
    Van die cavia's is wat minder.... Heb je daar een foto van gemaakt?!
    Ik lees weer een heleboel interessante/mooie dingen, misschien gaan wij ook ooit nog eens die kant op, maar er staan nog zoveel dingen op het verlanglijstje!! Voorlopig zit ik gewoon thuis! Het is vandaag wel goed weer. Nu geen zon meer, maar ook niet echt koud, iets meer dan 20 graden. Deze week wordt het wel 28 graden volgens de voorspellingen, dus dat begint meer op een zomer te lijken.
    Ik ben net weer naar de bios geweest. "Public enemies" met Johnny Depp, alleen voor dat laatste al de moeite waard!!!
    Gisteren heb ik met André met de Wii gespeeld. Hij heeft Wii resort gekocht, dus dat had hij meegenomen.
    Morgen ga ik naar Mo en 's avonds naar een concert in het Prinsenhof met mamma en Bauke. Kortom zoveel te doen in zo weinig tijd....de ramen zijn nog steeds niet gezeemd!!!
    Geniet nog even met volle teugen!!!

XXX Nathalie

• 03 Augustus 2009 - 19:38

Bauke:

Zo Sandy, dat is weer een prachtig verslag van wat jullie de laatste dagen hebben beleefd in dat verre Zuid-Amerika. Ik kan me voorstellen dat je straks even tijd nodig hebt om alles te verwerken en ook om deze reis te vergelijken met je eerdere reizen in Zuid-Oost Azië. Daar heb je ook vreemde menu's natuurlijk, zoals hond in China bijvoorbeeld. Daar zou ik ook niet gauw voor kiezen als ik daar moest gaan eten.
    Je hebt nu nog een dag of drie in Peru voordat jullie vanuit Lima weer terug vliegen naar Amsterdam waar je dan vrijdagmiddag weer aankomt. Deze keer zal Evert niet jullie gezagvoerder zijn alhoewel hij ook op deze route vliegt met de Boeing 777. Deze week is hij druk met allerlei vergaderingen bij de VNV waarvan hij de voorzitter is zoals je weet.
    Geniet er nog van!
    Ook de groeten van je moeder.