Walvissen spotten op onze plakkies - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van sandydevreede - WaarBenJij.nu Walvissen spotten op onze plakkies - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Walvissen spotten op onze plakkies

Door: Sandy de Vreede

02 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Hoi allemaal,

Tijd voor een bericht, want we hebben al weer een hoogtepunt gehad. We zijn net aangekomen in ons verblijf in de buurt van Oudtshoorn. Het is overal ver vandaan, maar het ziet er zo leuk uit. Ik zal proberen een foto van onze kamer bij dit bericht te plaatsen. Over een uur gaan we aan de bobotie. Tot die tijd ga ik lekker typen.

De reis van Kaapstad naar Plettenberg Bay was lang. We zijn onderweg wel ff gestopt in Stellenbosch. Voor een wijnproeverij ’s ochtends om 9 uur. Dat is sowieso al niet aan Peter en mij besteed, maar om die tijd moet ik er helemaal niet aan denken. Wij hebben koffie/thee gedronken aan een tafeltje in de zon. Heerlijk. Daarna nog ff het stadje in geweest. Er was helaas niet veel tijd. Dus we hebben alleen “Oom Sammie’s” winkeltje bekeken. We kwamen, na ook nog een korte file, ’s avonds in het donker aan. Daarom hebben we in het hotel gegeten en dat was weer voortreffelijk. Tot nu toe is al het eten heerlijk. We eten culinaire hoogstandjes mag ik wel zeggen. Vooral de soep en de salade met butternut (een soort pompoen) waren mijn favorieten.

Gisteren zijn we ’s ochtends met een boot de zee opgegaan om walvissen te spotten. Het was prachtig weer. Het zou die dag 27 graden worden met een onbewolkte lucht. Dus de korte broeken en slippers (dat zijn dus plakkies in het Afrikaans hahaha) konden uit de koffers. Wel truien aan, want op de boot was het fris. En we hadden een zwemvest om. We zaten op de boot met nog een groep Nederlanders en een Zuid-Afrikaans stel dat op huwelijksreis was. Iedereen vol spanning, want het zou kunnen dat je niets te zien krijgt. Daar leek het in het begin ook op. Gelukkig zijn we na een tijdje wachten naar een andere plek gevaren en daar kwamen twee volwassen walvissen en een kalf van ongeveer een jaar boven water. Je weet niet wat je meemaakt. Zo fantastisch. Daar word je echt stil van.

De walvissen zwommen rustig voorbij. Ze lieten zich niet van de wijs brengen, maar ze kwamen wel heel dicht langs de boot. Dan hoor je ze het water uit blazen voordat ze weer onder water verdwijnen. Zo kalm en beheerst, terwijl het van die enorme dieren zijn. Al ze weer onder zijn, laten ze een kring achter aan het oppervlak van de zee. In die kring is het water helemaal glad. Dat wist ik dus niet. Ze noemen het de voetafdruk van de walvis. Ja, en dan is het wachten tot ze weer ergens boven komen.

Na een tijdje hebben we ze met rust gelaten en zijn we terug gevaren naar het strand. Onderweg kwamen we in een groep van ongeveer 200 dolfijnen terecht. Toen was ik helemaal in de gloria. Overal waar je keek doken dolfijnen op. Je zag ze ook onder water zwemmen. Wat een fantastische belevenis. Een aantal zwom voor de boeg van onze boot uit. Alsof ze even met je willen spelen. Het was gewoon spijtig dat de groep voorbij zwom en ons achterliet. Ik had wel uren met ze mee willen varen.
We hadden twee gidsen mee aan boord en zij waren ook baie enthousiast over wat we hadden gezien. Het was dus wel duidelijk dat we onwijs veel geluk hadden gehad. Je ziet niet elke dag walvissen. En grote groepen dolfijnen zijn er meestal alleen in de zomermaanden. Misschien kwam het door het warme weer. Wij waren in ieder geval diep onder de indruk.

Na de boottocht zijn we met de bus naar het nationale park Tsitsikamma gereden. Een prachtige plek aan zee met rotsen, blauw water en witte schuimkoppen. Daar hebben we gegeten (genietend van het mooie uitzicht) en hebben we een korte wandeling gemaakt naar twee hangbruggen. Ik ga nu ff eten. Ben zo terug.
Zo, iedereen aan de bobotie. Niet voor mij. Ik kreeg iets met vis. Helaas smaakte de vis te veel naar vis (snappen jullie het nog ;-)). De vetkoek en het toetje waren wel heel lekker. En nu zit ik lekker in onze kamer te typen. Ik ga dit verhaal zo plaatsen en hopelijk lukt het ook om jullie wat foto’s te laten zien. Lukt allemaal vanuit de kamer. Echt superdeluxe.

Ik hoop dat jullie niet smelten in het warme Nederland. Laat vooral een bericht achter, want het is super om ze te lezen.

Groetjes van ons

PS De competitie is vanavond gestart. Raar idee dat dat gewoon doorgaat, terwijl ik aan de andere kant van de bol zit.

• 02 Augustus 2013 - 22:42

Andre Is:

Hoi Sandy, Mooi verhaal dat je daar nog zin in had na zo'n zware dag moest van avond tot overmaat Peter op de hoogte houden van zijn clubje zal de naam maar niet noemen het vervuild zo je site . Het is inderdaad niet uit te houden hier maar we slaan ons er wel door. Ik hoop dat er nog mooie dagen aankomen geniet ervan dan doen wij het ook tot het volgende verhaal Groetjes en ook aan Peter'

• 03 Augustus 2013 - 00:19

Mama:

Lieve Sandy,

Wat een geweldig verslag, van al jullie fantastische avonturen!
    Zo genieten wij ook een heel klein beetje mee.
    En de foto's, zeker die van moeder met kalf, zo mooi.
    En dat hotel ziet er ook niet verkeerd uit Sandy.
    Ik begrijp dat jullie het wel uithouden zo.
    Zie uit naar het volgende verslag.

Groeten van
    Mama en Bauke.

• 03 Augustus 2013 - 01:03

Bauke:

Hej Sandy,

Na je moeder ga ik toch ook nog even reageren op je tweede verslag van deze reis. Mij complimenten voor je mooie verhaal. Het is leuk om te lezen, net alsof je het zelf ook een beetje meemaakt wat jullie zien en ervaren. En je foto's zijn ook zeer geslaagd.
    Jullie hebben kennelijk vrij warm weer voor de tijd van het jaar, want het is daar per slot van rekening toch winter nietwaar. En het kan daar 's winters toch nog behoorlijk fris zijn meen ik te weten.
    Zoals je al hebt begrepen is het hier knap warm, vanmiddag 32,5 graden Celsius in onze tuin. Dat is naar mijn gevoel 10 graden te warm, maar ik word op mijn wenken bediend. Vannacht passeert een koufront met mogelijk onweer en dan is het morgen een graad of 23 en vrij zonnig is de verwachting. Dus wat wil ik nog meer.

Ik zie uit naar je volgende verhaal!

Groeten en welterusten.

Bauke

• 03 Augustus 2013 - 06:45

Corry:

Hai Sandy

Oooh, wat geweldig! Ik reis zooo met je mee. Zulke herkenbare plekken. Behalve de walvissen.
    Super, die dolfijnen! De foto's zijn ook gaaf. Leuke vent die Peter. Ik zie hem nu voor het eerst.
    Verder ben ik Zooooo Jaloers!!!!!!!hihihi.en dat ga ik je in elk bericht duidelijk laten weten.. haha
    Lieve groetjes voor jullie.
    Corry

• 03 Augustus 2013 - 10:30

Annelet:

Hoi Sandy,

Nou hier is het inmiddels zaterdag dus de extreme hitte is voorbij. Maar het is nog wel lekker weer.

Je verhalen en foto's zijn weer fantastisch. Ik ga zo met de kinderen naar de dierentuin (wij doen hier ook nog leuke dingen). In het Afrika deel zal ik aan je denken! !

Veel plezier en tot het volgende verhaal!

Annelet

• 03 Augustus 2013 - 13:27

Anja:

Hoi Sandy,

Wat hebben jullie toch weer geboft walvissen spotten hellemaal leuk. en escorte van dolfijnen wat wil je nog meer. Jullie dag kan niet meer stuk.
    Ik hoorde van Peter dat je vandaag wilde dieren ga aaien ben benieuwd.

Ja verslag is weer super en leuke foto's.
    Ik ben benieuwd naar je volgende verslag.

Groetjes Anja/cola

• 03 Augustus 2013 - 17:13

Tanja Helmers:

He San...wat een geweldig verhaal...ik zie en hoor het zo voor me...die walvissen. Wat moet dat machtig moooi geweest zijn. Ik hoop voor je dat "jouw"hangbrug makkelijker te bereiken was als die Hangbrug in mijn vakantie,,hihi Nou, ik kijk uit naar het volgende verslag en foto's HEERLIJK!! Heel veel liefs Tanja..

• 05 Augustus 2013 - 10:00

Michaelle:

He San,

Lees dit verslag nu pas. Ik ben ook enorm jaloers. Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken!
    Voor mij nog een weekje en dan ook eindelijk vrij!

Michaelle

• 07 Augustus 2013 - 10:57

Remco:

Wow gelukt! (grrrr)
    Blijf nog maar langer weg van de competitie heb ik mijn buik nu al vol.
    Bah

• 07 Augustus 2013 - 18:54

Pa:

Hoi Lieverd

Ik weet precies wat je gevoeld heb dit is zo bijzonder het is echt een belevenis.
    Wij hebben dit in Canada op Vancouver island gezien. Dit blijf je hele leven bij en
    je geef het een plekje.Genieten jullie maar.
    Pa