Die Goeie Hoop - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van sandydevreede - WaarBenJij.nu Die Goeie Hoop - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Die Goeie Hoop

30 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoi allemaal,

Ik begin aan het eerste bericht vanuit Zuid-Afrika. We zijn pas drie dagen op weg, maar het lijkt al zoveel langer. Tijd dus om jullie op de hoogte te stellen van onze belevenissen. Dit hotel heeft wifi, maar geen idee of het gaat lukken om dit bericht te plaatsen. Maar dan ben ik alvast op weg en komt het later wel.

Goed, daar gaat ie dan. De vlucht is goed gegaan. Ik heb aardig wat uurtjes kunnen slapen. Peter niet, maar ook hem viel het mee. Die 11,5 uur zijn om gevlogen (haha).

Het is nu onze laatste avond in Kaapstad. Helaas, want we hebben het hier erg naar ons zin. Gisteren zijn we naar Robbeneiland geweest. Dat was indrukwekkend. De cel van Mandela is nog kleiner dan ik me had voorgesteld. Zo raar om in zijn cellencomplex te zijn. Dat je weet dat hij daar al die jaren heeft gezeten, gelopen en gewerkt. En als je dat alles ziet, krijg je alleen nog maar meer respect voor hem.

Verder hebben we rondgelopen door Waterfront. Een gebied rond de haven waar alles is opgeknapt. Er zijn veel winkels en restaurants. Heel gezellig. We hebben er ook heerlijk gegeten. Zowel voor de lunch als het avondeten. Vanavond zijn we zelfs terug gegaan naar het restaurant waar we gisteravond gegeten hebben. Omdat het zo lekker was en omdat we er zo leuk zaten. Buiten, maar wel met een dekentje en een kachel. Het is hier tenslotte winter ;-)

Het weer is zo goed. Lekker je spijkerbroek aan. Gister waren een trui en een sjaal nodig, maar vandaag was het ’s middags T-shirt-weer. En dan koelt het ’s avonds weer af en kan je je lekker in je dekbed rollen.
Ik ben blij dat ik niet in het hete Nederland zit.

Vandaag zijn we naar Die Kaap die goeie hoop geweest. Ook weer een hoogtepunt. Bizar om daar te staan. We hebben ook een wandeltocht gemaakt door het prachtige landschap rond de kaap. Je bleef echt fotograferen. Onderweg de eerste struisvogel op de foto gezet. Ik stond echt op 5 meter afstand. En er liepen allemaal klipdassies (Ja, Zuid-Afrikaans) rond. Een soort grote knaagdieren. Ik kon er eentje aaien en voeren. Het mooie was dat hij begon te knorren als een cavia. Mijn dag was al weer helemaal goed.

’s Middags hebben we de Zuid-Afrikaanse pinguïns bezocht bij Boulder. Nathalie had me er al voor gewaarschuwd. Het was inderdaad niets. Ik begrijp dat de pinguïns beschermd moeten worden, maar het leek wel een dierentuin. Niets natuurlijks aan. Wij waren dan ook snel uitgekeken. Toen hebben we op een terrasje een warme chocolademelk/koffie gescoord en lekker in de zon gezeten. Een beetje vakantie is het toch ook wel.

Nog even over Kaapstad. De stad ligt prachtig tegen de bergen. De Tafelberg hebben we niet bezocht, omdat de kabelbaan in onderhoud is. Dat wisten we al. Gister was de tafel bedekt met een wolkenkleed. Vandaag echter was hij helemaal te zien. Heel mooi. Vooral bij de opkomende en ondergaande zon.

Gisteren zijn we tijdens een wandeltocht ook nog langs het stadion van de WK-finale gelopen. Helaas konden we er niet in. Maar het was ook al leuk om het van buiten te zien.

Morgen vertrekken we om 8 uur richting Plettenberg Bay. Dat is een aardig stuk rijden. Onderweg stoppen we geloof ik nog om ergens wijn te proeven. Niets voor ons. Dus dronken zullen we niet worden. In Plettenberg gaan we proberen walvissen te zien. Ik hoop dat dat lukt, want walvissen spotten staat hoog op mijn lijstje. Dat lijkt me echt machtig.

Dan ga ik het hier bij laten. Het is nu half 11 en morgen gaat de wekker weer vroeg. Maar eerst nog ff dit.

@ Corry: Ik moet steeds denken aan jouw verhalen over Zuid-Afrika. Het is zo anders dan mijn eerste kennismaking met Afrika tijdens onze reis door Namibië, Botswana en Zambia. Het is eigenlijk nog te vroeg om het te zeggen, maar het voelt zoveel beter. Ik snap nu helemaal wat je toen bedoelde.

Groetjes,
Sandy (en ook van Peter)

• 30 Juli 2013 - 23:42

Andre Is:

Jullie hebben al aardig wat meegemaakt zo te lezen hier in Delft is het maar erg stil. Het weer werkt hier vandaag ook niet mee. Het zag er bij jullie aardig zonnig uit bij de kaap geniet er maat van.

Groetje Andre Is (ook aan Peter)

• 31 Juli 2013 - 01:09

K!M:

Ha Sandy en Peter, Wat 'n mooi verslag weer! Kan ons hier (in die reën) 'n bietjie meegenieten. Goed om te lees dat julle dit so na jou sin hê. Benieuwd nar de walvissen! Geniet nog lekker van alle mooie dinge en nog hak baie plesier! Benieuwd na die volgende verslag! Groetjes, Kim

• 31 Juli 2013 - 07:11

Corry:

Mijn 1e reactie::: Uuuuhhhh, Sandy?? Kaapstad???? De 2e:: GEWELDIG!!
    Jij bent en gaat nu naar de plekken die ik ken. Ik zit ook meteen weer op het Waterfront en de Kaap die goeie hoop. Oh zo jammer van de Tafelberg. Blij dat je nu snapt wat ik bedoelde. Dit is een geweldige reis en genieten.Super!!
    Liefs en groetjes voor jullie Corry

• 31 Juli 2013 - 08:56

Annelet:

Klinkt goed sandy! !

• 31 Juli 2013 - 10:22

Madelon:

Nou ja San....is ze lekker aan het genieten! Klinkt goed allemaal! Veel plezier he!!

• 31 Juli 2013 - 11:01

Anja:

Jullie zijn nog maar net onder weg en al zoveel leuke dingen gezien.
    Ik hoop dat jullie walvissen gaan spotten.
    Sandy en Peter lekker genieten.
    Op naar het volgende verslag heel benieuwd.

Peter je bent heel goed bezig met je verslag.
    Leuke foto.

Groetjes Anja/Cola

• 31 Juli 2013 - 11:34

Mama:

Goed gelukt met de wifi. Wat heerlijk dat jullie het zo fijn hebben.
    En weer een leuk verslag Sandy.
    Nathalie en André, hebben het minder leuk, warm, druk en vies in Bangkok.
    Slaap lekker, en hopelijk zijn er morgen in Plettenberg veel dolfijnen zien!

Liefs en groeten aan Peter.

• 31 Juli 2013 - 16:35

Tanja:

He San, (en Peter)
    Wat heerlijk om iets te horen en het een beetje zo mee te beleven.... Zie het helemaal voor me (bijna dan)
    Meis, ik stuur de walvissen in gedachten naar Plettenberg... Hoop dat je ze ziet... Nog heeel veel plezier en kan niet wachten tot je de foto's gaat laten zien... Liefs Tanja

• 03 Augustus 2013 - 21:38

Marjoke:

Hoi Sandy,
    Leuk om te lezen dat het goed met je gaat en dat je zo'n prachtige reis aan het maken bent.
    Twee jaar geleden waren wij ook in Zuid-Afrika (deels vakantie, deels voor een project). Wat je over Kaapstad en Robbeneiland schrijft is heel herkenbaar.
    Wij zijn niet van die grote reizigers (ook nu zijn we maar "simpel" in Zwitserland), maar de trip naar en door Zuid-Afrika was indrukwekkend.Geniet ervan!
    Hartelijke groet, Marjoke

• 07 Augustus 2013 - 10:54

Remco:

Wow, jaloers hier!
    Geniet ervan!
    Walvissen staat hier ook op het (hele lange) lijstje. Mocht het niet lukken, ik heb hier nog een kortingsbon voor het dolfinarium ;-)