De gevallen vrouw - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van sandydevreede - WaarBenJij.nu De gevallen vrouw - Reisverslag uit Oudtshoorn, Zuid-Afrika van sandydevreede - WaarBenJij.nu

De gevallen vrouw

Door: Sandy de Vreede

Blijf op de hoogte en volg

10 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Oudtshoorn

Hallo mijn volgers,

Eindelijk weer een bericht. Tenminste ik hoop dat het gaat lukken. We zijn nu in St. Lucia. En we zitten in een ander hotel dan gepland. Het hotel waar we eigenlijk zouden moeten verblijven was overboekt en er was iets met de kamers en lekkage. En omdat het hier gisteren Nationale vrouwendag was, had iedereen een extra vrije dag. Dus veel mensen zijn erop uit getrokken voor een lang weekend. Er was dan ook niets anders beschikbaar hier, behalve het pruthotel waar we nu zitten. Het is dus heel ff afzien. En dat bedoel ik dit keer niet als een grapje. Hier is geen wifi, maar waar we straks gaan eten wel. Dan neem ik heel gezellig mijn laptop mee en plaats ik dit stukje.

Maar goed, tijd voor onze avonturen. Het laatste bericht kwam uit Oudtshoorn. Daarna zijn we in Graaff Reinet geweest. Dat was niet zo bijzonder. Best een mooi plaatsje, maar er viel weinig te beleven. Op zondag is ongeveer alles dicht. We zijn ook op excursie geweest, maar dat was niet veel bijzonders. Wat mooie uitzichten en in de verte een koedoe. We kregen een kaart mee waarop je alle dieren die je had gezien kon afstrepen. Zoals een persoon uit onze groep zei kon je beter aanstrepen wat we wel hadden gezien. Dan was je lekker snel klaar . Kortom we blijven lachen. Niet alle dagen kunnen top zijn.

In Lesotho hebben we het weer super gehad. Het is een ander land, dus we moesten via een grenspost Zuid-Afrika uit en Lesotho in. Goed voor het aantal stempels in ons paspoort. Het huisje waar de grenswachten moesten zitten, werd van binnen geschilderd. Dus zaten ze rustig met z’n 3-en op een rijtje buiten op stoelen. Daar moesten wij ons paspoort laten zien en kregen we stempels om Lesotho in te mogen. Geen stress.
Leshoto zelf is prachtig. Veel brengen, mooie vergezichten en ik heb nog nooit zoveel verschillende kleuren bruin gezien. Maar het is wel een droog land. En 40% van de bevolking leeft onder de armoedegrens (minder dan 1 euro per dag te besteden). Dat is echt veel. Het is dan ook minder modern dan Zuid-Afrika. Je rijdt dus echt een ander land binnen. We werden hartelijk onthaald door zwaaiende mensen langs de weg.

We verbleven in een lodge in Malealea. De meesten van onze groep sliepen in een rondavel. Dat is een rond huisje met een rieten dak. Met daaraan een apart stuk voor de badkamer. We wisten dat het heel eenvoudig zou zijn. Dus ik had me op het ergste voorbereid (koud water, kou, geen elektriciteit) maar het is mij heel erg meegevallen. De douche was netjes en warm. We hadden een verwarmingsplaat. En alles zag er keurig uit. Alleen was er ´s avonds na 10 uur geen stroom. Dus wij probeerden voor 10 uur met schone tandjes in ons bed te liggen. We staken wel voor de zekerheid de kaars aan die in ons huisje stond. De 2e avond was ik net iets te laat. Toen moest ik mijn voeten nog insmeren. Maar dat lukte heel goed bij kaarslicht. En mijn voeten insmeren is heel belangrijk, want je droogt hier echt uit. Peter is ook al aan het insmeren geslagen. Want ook bij hem hebben de kloven toegeslagen. Je weet niet wat je meemaakt. Voor een mooi landschap kun je ook gewoon ff onder je voet kijken hahaha.

In Lesotho hebben we ´s ochtends met een gids een wandeling gemaakt door zijn dorpje. Dan zie je dus alleen maar kleine hutjes en ronde huisjes. De wc is buiten. Verder is er geen stroom en stromend water. Voor water moet je naar één van de kranen die op een centrale punten staan. Er waren veel kleine kinderen met vieze neuzen, stoffige kleren, kapotte schoenen. Peter had ballonnen meegenomen. Die hebben we uitgedeeld. Hoe blij ze daar dan mee zijn. En allemaal zwaaien. Ik zat op een gegeven moment met een jongen en een meisje op schoot. Zo schattig. Ja, je zou ze zo meenemen. Net als die twee honden, het klipdassie, de cheetah, het varkentje, de dolfijnen en de walvis. De koffers zijn vol.

´s Middags hebben we een prachtige tocht gemaakt op paarden. Ik was eerst huiverig, want je weet niet wat voor paarden je krijgt. Maar het waren weer gewoon draaimolenpaarden, die netjes hun rondje liepen. Dus ik zat op mijn gemak en heb genoten. Net als Peter. Het waren soms smalle paadjes, veel stijgen en dalen. En door water heen. Van alles wat eigenlijk.

Oh, dan vergeet ik nog te vertellen dat ik tijdens de wandeling in het dorpje drie keer gevallen ben. Hmmm, misschien moet ik dit voor me houden, want eigenlijk is het genant. De eerste keer liep ik achter een ballon aan die een kind los had gelaten. De wind was zo sterk dat de ballon veel te snel ging. Ik kreeg hem niet te pakken en struikelde over een steen. Toen lag ik dus zo ongeveer languit met mijn benen in de lucht. Daarna was ik op een steen gaan zitten met die twee kinderen op mijn schoot. Ik verloor mijn evenwicht en viel op mijn zij met die twee kinderen op mijn schoot. Maar zij bleven gewoon zitten. En tot slot verloor ik mijn evenwicht toen ik een foto van een plant had gemaakt. Ik zat op mijn hurken en viel opeens om. Van het lachen kon ik niet meer overeind komen. Peter moest mij ophijsen. Volgens hem deed ik onze 65plus-reis eer aan hahahaha. Overigens heb ik behalve een paar blauwe plekken geen blijvende wonden opgelopen.

Ik moet nu stoppen. We gaan eten. Dus mijn laptop gaat mee. Helaas geen tijd om het verhaal af te maken en foto´s te plaatsen. Dat houden jullie allemaal te goed. Gaat wel ff duren, want we gaan nu naar Swaziland. Daar is geen wifi. En bij het Krugerpark weet ik het niet. Ik meld me wel weer.

Nog ff snel over Feyenoord. Hoewel de eerste wedstrijd voor de competitie natuurlijk een dramage (drama en blamage ineen copyright Michaelle) was. Beter is het niet te beschrijven. Ik werd op de hoogte gehouden tijdens onze excursie naar het nationale park bij Graaff Reinet. Misschien dat die tocht daarom ook tegenviel. Maar goed, voor de Europa League moeten we naar Rusland. Ik ben er klaar voor. In principe gaan we mee. Hoe wordt nu uitgezocht in Nederland. Jullie horen het wel.

Groetjes,
Sandy en Peter

PS Ik zit nu in het restaurant en het lijkt te gaan lukken. Dus veel leesplezier.

  • 10 Augustus 2013 - 20:01

    Anja:

    Hoi Sandy en Peter,

    Wat en leuk reis verslag heb je weer geschreven Sandy. Jammer dat het niet zo geslaagd was en Graaff Reinet maar zoals je al schrijft je kan niet alles hebben.

    Dat je koffer vol zitten kan ik me wel indenken. zowel mooie en leuke dingen die jullie al hebben gezien.
    Het wordt dan wel en drukke boel met al de beesten en twee kinderen. Maar Sandy lekker blijven genieten. Misschien als nog meer tegen komt hebben ze nog wel ergens en plastiekzakje om alles in te doen.
    Ik had wel eens willen zien vliegen over die steen meestal zeggen ze toch en ezel stoot zich geen tweemaal aan en steen. Maar gelukkig heb je je niet erg bezeerd.
    Nog fijn genieten.

    Groetjes Anja

  • 10 Augustus 2013 - 20:51

    Bauke:

    Hej Sandy en Peter,

    Dat is weer een leuk verhaal Sandy. Ik hoop dat je er ook nog wat foto's hebt kunnen maken, ik neem aan van wel. Maar die zien we een volgende keer dan wel, of bij je thuiskomst.
    Ik realiseer mij dat je over precies een week al weer thuis bent. Volgens het reisschema komen jullie a.s. zaterdagochtend weer aan op Schiphol. De tijd gaat snel, voor je het weet zit het er weer op.
    Groeten, ook van je moeder.

    Bauke

  • 10 Augustus 2013 - 23:45

    Annelet:

    Leuk om weer mee te lezen. Daarnaast leer je zo elke dag iets nieuws. Geen idee dat het berglandschap met al die kloven en afgronden onder mijn voeten met te weinig vocht te maken heeft. Ik drink er een extra kopje thee op en ga zo na het douchen even smeren!

    Tot je volgende verslag!
    Annelet

  • 11 Augustus 2013 - 16:59

    Michaelle:

    Hahaha het zijn gelukkig niet alleen de groten der aarde die gequote worden! Heel leuk verslag gevallen vrouw!

  • 12 Augustus 2013 - 07:38

    Tanja Helmers:

    Hi hi San..wat een hilarisch stukje schrijf je weer... zo grappig.. zie het al helemaal voor me.. nou klinkt allemaal erg leuk en hopelijk nog heel veel mooie dingen die komen gaan... kijk uit waar je gaat neervallen ivm de hongerige leeuwen....(die je hopelijk nog gaat zien) (mag ook niet hongerige leeuwen zijn, maar van die vette buiken leeuwen die net gegeten hebben, beter!!) Nou jullie allebei, heel veel plezier... Liefs Tanja

  • 12 Augustus 2013 - 18:23

    Corry:

    Hai San,
    Was ff een weekendje aan 't varen met Rianne. Geweldig weer je verhaal!! Echt, hoor, je bent beter dan Floortje Dressing. hihi. Oh ja, ik ben nog steeds JALOERS!! mocht het je zijn ontgaan.
    Geweldig die kaart van de Tafelberg. Bewaar ik!!!!!
    Groetjes Corry

  • 13 Augustus 2013 - 10:34

    Kim:

    Ha 3x gevallen vrouw! ;-p

    Wat een leuk verslag weer! Ben wel heel benieuwd naar alle foto's! Vooral die van Graaff Reinet (what's in an name ;-)). Hier mis je weinig. In ieder geval niet aan het weer. Het is opeens een stuk koeler. En vannacht weer zo een fijne regenbui (om wakker van te worden). Dank voor je leuke kaart! Hij hangt op het bord. Volgens mij is de post heel snel! Leuk! Geniet van alle leuke dingen en tot snel! (je mag dat ene level nog steeds voor me uitspelen haha). Trouwens gaaf dat je Rusland in het vooruitzicht hebt!!

    Gr. Kim

  • 13 Augustus 2013 - 10:36

    Kim:

    p.s: Leuk! hoe vaak kan iemand "leuk" schrijven in een leuk stukje van 6 regels? (en een leuk ps-je van 2 regels? ;-))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 08 Okt. 2006
Verslag gelezen: 436
Totaal aantal bezoekers 130122

Voorgaande reizen:

27 Juli 2020 - 03 Augustus 2020

Tijdens de coronacrisis naar Kos

23 Juni 2019 - 03 Juli 2019

Zwitserland deel 2

26 Mei 2019 - 02 Juni 2019

Zakynthos in de herkansing

17 Maart 2019 - 20 Maart 2019

Boedapest

10 Maart 2019 - 14 Maart 2019

Stedentrip Berlijn

14 Februari 2019 - 21 Januari 2019

Egypte: All inclusive

08 Augustus 2018 - 10 Augustus 2018

AS Trençin -Feyenoord

17 Juli 2018 - 02 Augustus 2018

Baltische Staten

08 Juni 2018 - 13 Juni 2018

Zwitserland

03 Mei 2018 - 10 Mei 2018

Lesbos part II

26 Februari 2018 - 06 Maart 2018

Koningssteden van Marokko

31 Oktober 2017 - 02 November 2017

Shaktar Donetsk - Feyenoord in Charkov

22 Juli 2017 - 29 Juli 2017

Normandië en de invasiestranden

29 April 2017 - 06 Mei 2017

Parga, op het vaste land van Griekenland

27 Februari 2017 - 04 Maart 2017

Athene

24 November 2016 - 26 November 2016

Manchester U - Feyenoord

06 September 2016 - 10 September 2016

Kopenhagen

19 Juli 2016 - 28 Juli 2016

Parels van Portugal

02 Mei 2016 - 09 Mei 2016

Skiathos

17 Februari 2016 - 21 Februari 2016

Rome

06 Oktober 2015 - 10 Oktober 2015

Krakau

09 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Schatten van Sri Lanka

08 Mei 2015 - 15 Mei 2015

Karpathos - Griekenland

23 Februari 2015 - 02 Maart 2015

Madeira

18 Februari 2015 - 20 Februari 2015

AS Roma - Feyenoord

22 Oktober 2014 - 24 Oktober 2014

Rijeka - Feyenoord

28 September 2014 - 02 Oktober 2014

Atletico Madrid

17 September 2014 - 19 September 2014

Sevilla

21 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Rondreis Maleisisch Borneo, Sabah & Sarawak

21 Juni 2014 - 05 Juli 2014

Lago Maggiore

07 Juni 2014 - 14 Juni 2014

Lefkas

21 Februari 2014 - 28 Februari 2014

Ridderlijk Malta

21 Oktober 2013 - 25 Oktober 2013

Koninklijk Madrid

28 Juli 2013 - 17 Augustus 2013

Rondreis Zuid-Afrika, Lesotho en Swaziland

07 Juli 2012 - 27 Juli 2012

Cuba

25 Februari 2012 - 03 Maart 2012

Duizend en één nacht Jordanië

09 Juli 2011 - 07 Augustus 2011

Van Delhi naar Peking

28 April 2011 - 05 Mei 2011

Santorini

10 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Van Santiago de Chile naar Rio

11 Juli 2009 - 07 Augustus 2009

Van Rio naar Lima

15 November 2008 - 08 December 2008

Thailand

05 Oktober 2007 - 26 Oktober 2007

Nepal en Tibet

12 Oktober 2006 - 02 November 2006

Myanmar

Landen bezocht: