At the Copa...Copacabana. - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van sandydevreede - WaarBenJij.nu At the Copa...Copacabana. - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van sandydevreede - WaarBenJij.nu

At the Copa...Copacabana.

Door: Sandy de Vreede

13 Juli 2009 | Brazilië, Rio de Janeiro

Hoi allemaal,

hoog tijd om een bericht achter te laten. We zijn pas 3 dagen onderweg, maar we hebben al zoveel beleefd dat het lijkt alsof we veel langer weg zijn.
Het begon allemaal al heel goed. Toen we op Schiphol waren ingestapt en onze plek in het vliegtuig hadden ingenomen stond Evert ineens voor onze neus. Evert is de oudste zoon van Bauke (de vriend van mijn moeder) en hij is gezagvoerder bij de KLM. Vrijdag had ik het er nog met Bauke over gehad dat het leuk zou zijn geweest als Evert ons zou vliegen, maar Bauke had aangegeven dat het echt niet kon. En toen was hij er dus toch. Een grote verrassing. Ik mocht mee naar de cockpit en kreeg daar een plaatsje achter de piloten. Vervolgens kreeg ik ook een koptelefoon op om het radioverkeer te kunnen volgen. Echt super om mee te maken.Toen Evert mij terug bracht zag ik Peter ineens in de business class zitten. Bleek dat we daar een plekje hadden gekregen. De vliegreis van 12 uur hebben we dus echt heerlijk comfortabel doorgebracht. We hebben er echt van genoten.
Een half uur voordat we zouden gaan landen werd ik gehaald en mocht ik weer plaatsnemen in de cockpit. Je kon helemaal niets zien. Er waren alleen maar wolken en het regende hard. De landing was dan ook, om met de woorden van Evert te spreken, bepaald niet saai. Ik was vooral verbaasd over het zicht. Dat je een vliegtuig aan de grond kunt zetten zonder naar buiten te kijken. Maar je vliegt dus alleen op de instrumenten. Alsof het een computerspeletje is. Maar dan wel moeilijker natuurlijk.
Tijdens de landing was er ook veel turbulentie. Veel mensen hebben hun kotszakje moeten gebruiken. Tja, in de business class word je dan ook de hele tijd volgepropt met eten en drinken. Dus het was niet vreemd.

Gisteren was ik al vroeg wakker. Om precies te zijn om half 3. Net als vanmorgen. Ik ben dus nog niet gewend aan de tijd. Daar doet de business class blijkbaar neits aan af ;-) Peter is ook een vroege vogel dus nadat we om kwart voor 7 hadden ontbeten zijn we langs het strand van Copacabana gaan lopen. Het weer was niet best. Wind en af en toe regen. Omdat we verwachtten dat we verder weinig tijd zouden hebben en we toch in de zee van Copacabana wilden hebben gezwommen, lagen we om half 11 in het water. Heel koud eerst, maar als je eenmaal door bent is het wel te doen.

Verder hebben we het beroemde Christusbeeld dat bovenop een berg staat bezocht. Ik vond het kleiner dan ik had verwacht. Daarna zouden we met een kabelbaan de Suikerbroodberg op gaan. Er stond echter zoveel wind dat de kabelbaan niet gebruikt kon worden. We zijn toen teruggegaan naar het hotel.

´s Avonds zijn we met de hele groep gaan eten in een kilorestaurant. Dan pak je een bord dat je aan het buffet kunt volladen. Vervolgens loopt je naar een meisje bij een weegschaal. Zij weegt je bord en schrijft op welk bedrag je moet betalen. Echt geniaal. Iedereen kan pakken waar hij trek in heeft, je hoeft niet te wachten en het is nog goedkoop ook.

Vandaag de hele dag op pad geweest. Het was een lange, maar hele leuke dag. Het weer was prima. De zon scheen en we vertrokken met de hele groep om half 9. Met de metro gingen we het centrum van de stad in. Daar hebben we rondgezworven en een rit gemaakt met een oud treintje. Verder zijn we naar de plek gereden waar de Carnavalsoptocht elk jaar wordt gehouden. Wat een tegenvaller. Het is een lange, rechte baan van 800 meter met aan beide zijden een tribune. De groepen die meedoen hebben 1 uur en 20 minuten om die 800 meter af te leggen. Wie er langer over doet, krijgt strafpunten. Het was dus helemaal niet zoals ik het me had voorgesteld.
Aan het eind van de dag zijn we alsnog naar de Suikerbroodberg gegaan. Dit keer konden we wel omhoog. En het uitzicht was prachtig. Helemaal met de ondergaande zon erbij.

Dan gaan we morgenochtend Rio al weer verlaten. We vertrekken dan naar het eiland Ilha Grande. Ook wel een beetje jammer, want er is hier nog veel meer te zien. Rio bevalt me wel. Ondanks de zakkenrollers en de zwervers.
We gaan nu proberen een neut te scoren. Dan slaap ik misschien wat langer deze nacht. Tot snel.

Groetjes, Peter en Sandy

• 14 Juli 2009 - 06:58

Tanja:

Hoi Sandy.. Ja meis en weer een beetje jaloezie op die heerlijke avonturen die je weer mee maakt.. Heerlijk om zo met je mee te genieten.. Tot Gauw Groetjes uit ook een heerlijk zonnig Holland Tanja x

• 14 Juli 2009 - 09:26

Andre Israel:

Hoi Sandy,Leuk die verassing in het vliegtuig ik hoorde het die middag bij de lunchs van Andre, jammer van het weer hier is het ook hollen en stil staan geniet maar.

Groetjes Andre

• 14 Juli 2009 - 09:54

Lisette:

Dag Sandy,

Wat zit je weer ver weg. En wat een avontuur in het vliegtuig! Zoiets maak je zelden mee.
    Fijn dat ik mee mag genieten van je(jullie) reiservaringen. Bedankt.
    Hele goeie vakantie.
    Liefs, Lisette

• 14 Juli 2009 - 10:53

Remi Alias Nathalie:

Hallo daar, klinkt goed allemaal en jullie zijn nog maar net begonnen!!!
    Ik heb de verrassing van Evert op de voet gevolgd, want zaterdagochtend hoorde we al van Bauke dat Evert geregeld had dat hij jullie piloot zou zijn!! Echt gaaf zeg!!
    André is gisteravond vertrokken. Vandaag zullen ze wel aankomen, maar ik weet niet meer zo goed hoe laat enzo...
    Straks ga ik met Mo naar de diplomauitreiking van Petra, maar eerst nog even een rondje Delftse Hout!! Oja, ik ben ook gewoon wezen sporten vanochtend, dat is natuurlijk wel heel stoer van mij!! Het weer is hiet vandaag ookgoed. Zonnetje met ook wel wat wolke, maar dat is helemaal niet erg, anders is het gelijk weer superheet en dat is voor de honden niet zo lekker!! Nou, tot zover even mij verhaal, ik wacht met smart op het vervolg van jullie avonturen!! Groetjes xxx-jes Nathalie

• 14 Juli 2009 - 11:45

Annelet:

Maak me gek!!! En ik was al zo jaloers... Tot je volgende bericht.

• 14 Juli 2009 - 13:37

Hans:

Hoi Sandy en Peter,
    tjonge lijk me een leuke ervaring met Evert moet je tot vriend houden voor het geval dat je nog eens op vakantie ga.Klink allemaal goed vooral de suikerbroodberg,en zwemmen aan het bekende copacabana strand misschien nog een talent voor je club gespot dit alles in drie dagen kan je nagaan wat jullie nog gaan beleven geniet ervan ,

Hans

• 14 Juli 2009 - 21:29

Leny Gerbrands:

Lieve Sandy en Peter

Dat was een grote verrassing dat Evert jullie gezagvoerder was. Ik wist er ook niets van. Evert en Bauke hebben dat samen in alle stilte bekokstoofd. Bauke heeft mij niets verteld omdat hij bang was dat ik in een onbewaakt ogenblik iets zou kunnen loslaten. Pas toen jullie waren opgestegen heeft hij het mij verteld. Ook voor mij was het dus groot nieuws.

Het is een hele belevenis lijkt mij om op die bekende plaatsen in Rio te komen en te kijken hoe het er in werkelijkheid uit ziet.
    Wij wachten met spanning je volgende verslag af.
    Liefs en groeten van mama.

P.S.
    Dat was een leuke verrassing Sandy. Toen we vrijdagmiddag samen zaten te praten heb ik maar een leugentje om bestwil gepleegd toen je opperde dat het wel erg leuk zou zijn als Evert jullie vlucht zou doen.
    Groeten, ook aan Peter.

Bauke

• 15 Juli 2009 - 05:16

Corry:

Ohhh Sandy, Wat gigantisch!!!!!
    Da's genieten!
    Ben benieuwd naar de rest.

• 15 Juli 2009 - 14:15

Madelon Aan Het Werk:

Hey San,
    Wat heb je weer een mazzel zeg met dat vliegen....zit nu trouwens ook meteen met dat liedje in m'n hoofd...at the copa..copacobana...haha!!
    Fijn weer om je verhaal te lezen...ben benieuwd naar de rest!
    Groetjes en uiteraard ook van mijn andere helft!

• 15 Juli 2009 - 19:56

Pa En Nan:

Wat een geweldig verhaal
    en wat toevallig dat je Bauke zijn zoon ziet op deze vlucht puur toevallig.Super dat jullie dan toch nog op die suikerbroodberg kunnen. Wij hopen dat jij en Peter nog meer hele leuke dingen tegen komen. En wij gaan er vanuit dat dit zeker gaat gebeuren.Zorg er voor dat jullie niets overkomt in wat voor voprm dan ook.Wij verheugen ons op jullie vervolg.Geniet nooit met mate. Kus van Pa en Nan

• 16 Juli 2009 - 15:02

Luciël:

Dat zijn mooie verhalen Sandy. Vooral die vliegverhalen;-) Maak er een mooie tijd van!!!

• 17 Juli 2009 - 14:09

Marjoke:

Hoi Sandy,
    We hebben elkaar al heel lang niet gezien. Des te leuker dat ik nu (weer) kan lezen hoe het met je gaat. Veel plezier!
    Marjoke

• 17 Juli 2009 - 16:39

Charlotte:

Peter en Sandy nog veel plezier tijdens jullie reis!!wij vertrekken vanavond naar Tunesie!!groetjes van charlotte en familie.

• 18 Juli 2009 - 07:34

Nathalie:

Hoi Sandy, nog even een berichtje van mij, want het is alweer een paar dagen geleden. Ik zag op het overzicht dat er alweer een hele week van jullie reis om is!!! Wat gaat dat snel zeg. Ik heb ondertussen de 3 Bourne-films gekeken en ben bezig aan HP 2!!Nog niet veel gespeeld op de Wii, maar misschien komt dat nog. Ik heb ook nog helemaal niks van mijn lijstje gedaan.... Wel uit eten geweest met André voor zijn verjaardag. Het was precies een mooie dag, dus we hebben bij de V op de boot gegeten. Erg lekker, voor herhaling vatbaar!Daarna ook nog iets gedronken bij de Klipper op de markt. En gisteren ben ik met Mo en Petra uit eten geweest, dat was ook gezellig.Vandaag is het heel slecht weer met regen en wind, maar ja, het blijft Nederland, dus elke zonnige dag in meegenomen!! Met André in Cambodja gaat het goed. Ik weet niet of jullie daar ook bericht van krijgen??!!Hun programma is wel in het water gevallen, want nu blijkt dat ze alleen 's ochtends met die kinderen aan de slag kunnen.... Tja, communicatie is toch moeilijk voor sommige mensen. Eerst waren ze teleurgesteld, maar nu is het weer goed!Ze hebben alleen wat meer vrije tijd dan ze van tevoren hadden gedacht. Nou, nu ben je weer helemaal op de hoogte! Groeten aan Peter! xxx Nathalie p.s. Het is zaterdag, dus straks lunchen!!!!