Iconen en muggenbeten - Reisverslag uit Lefkáda, Griekenland van sandydevreede - WaarBenJij.nu Iconen en muggenbeten - Reisverslag uit Lefkáda, Griekenland van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Iconen en muggenbeten

Door: Sandy de Vreede

Blijf op de hoogte en volg

11 Juni 2014 | Griekenland, Lefkáda

Yassas!!

Een bericht vanuit Griekenland. Om precies te zijn vanaf het eiland Lefkas (of Lefkada in het Grieks). De komende tijd ga ik jullie flink lastig vallen met berichten, want ik ben de hele zomer on tour. Dus jullie zijn gewaarschuwd.

Ik begin dus in Griekenland. Heerlijk om hier weer te zijn. Ik heb het gemist. Het eten, de olijfbomen, de glinsterende zee, kerkjes, terrasjes met kleine vierkante tafeltjes en stoeltjes, bloeiende bougainville….alles eigenlijk. En dan verblijven we ook nog eens in een superluxe appartement. Alles is aanwezig. Ook een TV, CD-speler, DVD-speler en je kan zelfs een laptop lenen. Zo hebben we het nog nooit meegemaakt. Niet dat we die spullen gebruiken, maar het zegt wel wat over dit appartement.

Het enige nadeel is het weer. Het is hier elke dag rond de 30 graden. En dat is echt te heet. De eerste dagen viel het me heel erg mee. Maandag zijn we bijvoorbeeld met een taxi naar het plaatsje Nidri gegaan. Dat is het meest toeristische oord hier. We hebben de haven verkend, een beetje gewinkeld, een heerlijke lunch genomen met allerlei Griekse gerechten. Tijdens die lunch regende het dus heel ff. Heerlijk. Daarna zijn we naar de watervallen gaan lopen. Een wandeltocht van in totaal zo’n 2 uur. Omdat er wolken waren, leek het ons wel te doen. En dat was dus ook zo. Het was best warm, maar uit houden. En het maakte de beloning er ook beter op. Met je blote voeten in het ijskoude water. We hebben daar met z’n 3en lekker een tijdje gezeten. Op de terugweg hadden we er een vriend bij. Een jonge hond die niet van onze zijde week. Bij de waterval hadden we hem opgepikt. Je kent het wel. Een paar aardige woordjes en een aai. En vervolgens heeft hij de hele weg met ons meegelopen. Het leverde ons soms zelf een boze blik op, omdat “onze” vriend dan nog net voor een auto langs liep. Moet kunnen. Terug in Nidri hebben we hem gelukkig af weten te schudden. Toen hij ff niet keek en een winkel in was gegaan, zijn we hem snel gesmeerd. Als straf hebben we vervolgens meer dan 5 kwartier op de bus moeten wachten. Een nieuw Grieks record voor ons.

Gisteren zijn we naar de hoofdstad gegaan. Op de fiets. Die hebben ze ook hier staan bij het appartement. Heel handig. Ons appartement bevindt zich op een heel rustige plek net buiten Lefkas-stad. We kunnen het lopen, maar met de fiets gaat het lekker snel en het is heerlijk koel. We waren er redelijk vroeg, want het zou een warme dag worden (32 graden). We begonnen met een cappuccino frappe op het pleintje. Daar kregen we het eerste hoogtepunt pas na een half uur in het oog. Een zonnewijzer op een vervallen kerkje. Het is dat er een foto van in ons reisgidsje stond, want anders hadden we het nooit gezien. We waren nog niet uitgelachen of er stond een klein, gerimpeld omaatje met 3 tanden aan ons tafeltje. In het Grieks was ze aan het jeremiëren. Het klonk als mimimimimimimimimi. En daarbij hield ze twee doosjes medicijnen in haar hand. Haar andere hand ging van de doosjes naar haar hoofd en weer terug. Ze wilde geld voor medicijnen. Omdat dit veruit de origineelste manier van bedelen was die we tot nu toe hebben gezien, werd dit beloond met van ons ieder een aantal euro’s. Wij waren overigens de enigen die geld gaven.

Daarna zijn we naar het folklore museum gegaan. Altijd leuk in Griekenland. Over het algemeen zijn dit hele kleine musea met allerlei oude gebruiksvoorwerpen uitgestald. Dit museum was ook niet groot, maar het zag er netjes uit. Keurige vitrines en we kregen zelfs een rondleiding. Het meisje dat de rondleiding gaf was waarschijnlijk heel blij, want ze vertelde dat wij de eerste bezoekers van dit seizoen waren. Echt erg. Ze zat daar, schatten wij, dus ongeveer al een maand niets te doen.

En het werd nog mooier. Na wat kerkjes te hebben bezichtigd wilden we ook een bezoek brengen aan de openbare bibliotheek. Daar is een verzameling iconen te zien. Toen we binnen kwamen was er een aantal vrouwen bezig in kamertjes en achter een balie. Maar die verdwenen allemaal op miraculeuze wijze op 1 na. Die vrouw moest ons kaartjes verkopen. Dat was al een hele klus. De kaartjes kwamen na een tijdje ergens uit een kastje tevoorschijn. Daarna moesten we begeleid worden, want de verzameling hing boven en stel je voor dat iemand een icoon in zijn tas stopt. De vrouw wist niet wat zij moest doen. Ze was helemaal alleen en moest toch ook met ons mee, want wij hadden betaald. Uiteindelijk deed ze de deur van de bieb op slot en liep ze met ons mee naar boven. Daar kregen wij de snelste rondleiding ooit. Wij zijn allemaal snel met kijken. We staan geen uren voor een schilderij of icoon. Maar dit tempo was niet bij te houden. In de eerste kamer hingen iconen van Jezus Christus. Die vrouw schreeuwde dit echt keihard. Daarna brabbelde ze nog wat Engelse woorden, maar van de stress waren het vooral Griekse woorden. Ongeveer 7 keer heeft ze gezegd dat er boven iconen hingen en beneden boeken stonden. Na twee minuten moesten we door naar de volgende kamer. Daar hingen iconen van Maria. Ook dat werd gebruld. Eigenlijk moesten we heel hard lachen, maar gelukkig konden we het inhouden. We hebben heel serieus geluisterd en zijn achter haar aan gerend. Na nog twee kamers gingen we weer naar beneden. Na duizend excuses. Het was echt heel sneu voor die vrouw. Als dat de rest van het seizoen zo gaat, is ze zeker overspannen.

Na nog een drankje op een terrasje zijn we terug gegaan naar ons appartement. Het was echt te warm om rond te lopen. Daar zijn we het zwembad in gedoken (nee, mijn moeder niet hihi).

Vandaag hebben we een dagexcursie gemaakt. Met een bus het hele eiland rond en wat dingen bezichtigd. Dat vinden we altijd heel leuk. En dat was het dit keer ook, maar het was erg warm en we zaten nogal krap in de bus. Dus dat was minder. We waren pas rond 19.00 uur terug en Naat en ik zijn toen eerst het zwembad ingesprongen. Dat hadden we helemaal voor ons alleen. Heerlijk!!

Geen idee wat we morgen gaan doen. Vrijdag nog een excursie naar het vaste land. Lefkas is namelijk met het vaste land verbonden door een brug. Dus dat moeten we benutten. En zaterdag komen we al weer naar huis. Maar daar denk ik nog niet aan.

Oja, nog een minpunt. Ik ben de tel kwijtgeraakt van mijn muggenbeten. Het ging goed, totdat we gisteravond langs het water van de lagune zaten te eten. Toen het donker werd, was er een invasie van muggen. Ik heb er 8 op mijn linker onderbeen bij gekregen. Daarmee zit ik nu zeker boven de 15. Ik ben dan ook koploper. Eens kijken of er daar de komende weken nog meer bij kunnen.

Nou, dat was het voor wat Griekenland betreft. Mijn volgende verslag is vanuit Italië. Daar ben ik nog nooit geweest. Dus daar verheug ik me op. Tot snel!!

Groetjes en liefs, Leny, Nathalie en Sandy

  • 11 Juni 2014 - 21:53

    Bauke:

    Ik keek net nog even naar mijn mail en daar zag ik een bericht uit Lefkas.
    Leuk verhaal! Ik hoop maar dat de laatste dagen niet te heet worden.
    Hier is het ook mooi weer, vandaag heel erg zonnig en rond de 22 graden. Dus wat wil je nog meer en morgen nog zo'n dag heb ik begrepen. Het blijft tot en met het weekeinde goed is de verwachting.
    Groeten,

    Bauke



  • 11 Juni 2014 - 22:33

    Trommelmeisje:

    Hoi San....( en moeder, zus en tante) ....wat een hilarisch verhaal'van de bieb...hihi Nou hwt record van de muggen wordt denk ik niet verbroken in Italy hoor...daar zitten we te hoog voor ( hoop ik) Nou geniet nog even lekker ga ik me voorbereiden op mijn eenenlaatste donderdag.....tot volg week....xx

  • 12 Juni 2014 - 09:03

    Mimimimimimimimimimimi :-):

    Hi San,

    Ik heb je verhaal gisterenavond al gelezen, maar kon toen niet reageren. Ik heb echt gegierd, heel beeldend geschreven! Ik zag jullie helemaal voor me, al rennend achter dat vrouwtje aan. Geniet nog ff en tot volgende week.

    Groetjes,

    Mimimimimimimi

  • 12 Juni 2014 - 09:11

    Peter De Kat:

    Excursies in een razendsnel tempo spreken mij wel aan. Die invasie van muggen kan me gestolen worden. Ik ben blij dat jullie de Griekse economie weer een enorme impuls konden geven door zo'n oud wijffie aan de drugs te helpen.


    Jullie genieten van een lekker weekje en wij bereiden ons voor op de start van het WK. Je wordt er op tv mee doodgegooid alsof er niks anders bestaat in de wereld.
    Die beelden vanuit Rio zijn overigens wel weer erg herkenbaar. Gauw maar weer eens gaan.... de loterij werkte er echter niet aan mee.... wel winst maar zeker niet genoeg.

    Veel plezier nog.

  • 12 Juni 2014 - 09:21

    Samantha:

    Wat een gezelligheid geniet ervan!!

  • 12 Juni 2014 - 20:56

    Lisette:

    Hallo gedrietjes,
    Vanwege een nieuwe PC lees ik het nu pas allemaal! Wat een leuke verhalen!
    Nou ouwe tutten 30 graden is toch niet zoveel...In de Provence is het geregeld 36 graden!! Leny kom op een duik in het koele water is zeer verfrissend!
    Ik vind dat jullie toch wel een hoop dingen ondernemen ondanks de warmte. Echt waar.
    Leuke foto trouwens waar jullie alle drie opstaan.
    Nog veel plezier op dat prachtige eiland en goede reis terug!
    Liefs van Set





  • 13 Juni 2014 - 08:48

    Anja:

    Wat hebben julie weer leuke dingen meegemaakt. Nog even geniet. Groetjes anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Griekenland, Lefkáda

Actief sinds 08 Okt. 2006
Verslag gelezen: 2178
Totaal aantal bezoekers 130284

Voorgaande reizen:

27 Juli 2020 - 03 Augustus 2020

Tijdens de coronacrisis naar Kos

23 Juni 2019 - 03 Juli 2019

Zwitserland deel 2

26 Mei 2019 - 02 Juni 2019

Zakynthos in de herkansing

17 Maart 2019 - 20 Maart 2019

Boedapest

10 Maart 2019 - 14 Maart 2019

Stedentrip Berlijn

14 Februari 2019 - 21 Januari 2019

Egypte: All inclusive

08 Augustus 2018 - 10 Augustus 2018

AS Trençin -Feyenoord

17 Juli 2018 - 02 Augustus 2018

Baltische Staten

08 Juni 2018 - 13 Juni 2018

Zwitserland

03 Mei 2018 - 10 Mei 2018

Lesbos part II

26 Februari 2018 - 06 Maart 2018

Koningssteden van Marokko

31 Oktober 2017 - 02 November 2017

Shaktar Donetsk - Feyenoord in Charkov

22 Juli 2017 - 29 Juli 2017

Normandië en de invasiestranden

29 April 2017 - 06 Mei 2017

Parga, op het vaste land van Griekenland

27 Februari 2017 - 04 Maart 2017

Athene

24 November 2016 - 26 November 2016

Manchester U - Feyenoord

06 September 2016 - 10 September 2016

Kopenhagen

19 Juli 2016 - 28 Juli 2016

Parels van Portugal

02 Mei 2016 - 09 Mei 2016

Skiathos

17 Februari 2016 - 21 Februari 2016

Rome

06 Oktober 2015 - 10 Oktober 2015

Krakau

09 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Schatten van Sri Lanka

08 Mei 2015 - 15 Mei 2015

Karpathos - Griekenland

23 Februari 2015 - 02 Maart 2015

Madeira

18 Februari 2015 - 20 Februari 2015

AS Roma - Feyenoord

22 Oktober 2014 - 24 Oktober 2014

Rijeka - Feyenoord

28 September 2014 - 02 Oktober 2014

Atletico Madrid

17 September 2014 - 19 September 2014

Sevilla

21 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Rondreis Maleisisch Borneo, Sabah & Sarawak

21 Juni 2014 - 05 Juli 2014

Lago Maggiore

07 Juni 2014 - 14 Juni 2014

Lefkas

21 Februari 2014 - 28 Februari 2014

Ridderlijk Malta

21 Oktober 2013 - 25 Oktober 2013

Koninklijk Madrid

28 Juli 2013 - 17 Augustus 2013

Rondreis Zuid-Afrika, Lesotho en Swaziland

07 Juli 2012 - 27 Juli 2012

Cuba

25 Februari 2012 - 03 Maart 2012

Duizend en één nacht Jordanië

09 Juli 2011 - 07 Augustus 2011

Van Delhi naar Peking

28 April 2011 - 05 Mei 2011

Santorini

10 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Van Santiago de Chile naar Rio

11 Juli 2009 - 07 Augustus 2009

Van Rio naar Lima

15 November 2008 - 08 December 2008

Thailand

05 Oktober 2007 - 26 Oktober 2007

Nepal en Tibet

12 Oktober 2006 - 02 November 2006

Myanmar

Landen bezocht: