Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Locarno, Zwitserland van sandydevreede - WaarBenJij.nu Na regen komt zonneschijn - Reisverslag uit Locarno, Zwitserland van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Na regen komt zonneschijn

Door: Sandy de Vreede

30 Juni 2014 | Zwitserland, Locarno

Ciao,

Jullie zitten nu allemaal voor de buis voor Nederland - Mexico. Ik ook, maar ondertussen typ ik een bericht. De wedstrijd is 26 minuten oud en wat ik tot nu toe zie, bevalt me niet. Aan het eind van mijn verhaal weten we de uitslag vast. Ik ga van start.

We hebben al weer een hoop gedaan en gezien. Vandaag niet zoveel, want het valt de hele dag met bakken uit de hemel. Als het zo doorgaat worden we morgen wakker en ligt ons huisje ineens aan het meer ;-P We hebben in ieder geval een verplichte lummeldag ingelast. Morgen wordt het gelukkig beter, want dat verplichte lummelen is ook niet alles. Maar tot nu hebben we echt geluk met het weer.

Donderdag en vrijdag zijn we naar Zwitserland geweest. Naar het Val Verzasca en het Vallemaggia. Aan het begin van het Val Verzasca ligt een enorme stuwdam. Deze is te zien in de James Bondfilm Golden Eye. Verderop in het dal ligt dan een schattig klein bruggetje van stenen met twee grote bogen: Ponte dei Salti. Verder is alles even mooi. Geweldige bergen (ook met sneeuw), grote rotsblokken, een wild stromende rivier met helder, blauw water en watervallen. Je komt ogen tekort. Wij zijn naar het einde van het dal gereden en daar hebben we gewandeld. Met een tussenstop om te lunchen met brood en thee langs de rivier. We zijn naar een waterval geklommen.

- Ondertussen is het rust. Nog 0-0. Hopelijk wordt de tweede helft beter van onze kant. Het is nogal terughoudend.

Bij de waterval liepen witte geiten van een boerderij waar kaas gemaakt wordt. Ze doken ineens op. Echt fantastisch. Bijna nog beter dan de waterval hahaha. Ik heb dus geiten gezien (en ja, ook geaaid en geknuffeld). Bij ons huisje hebben we ze helaas nog niet gesignaleerd. Terwijl de waterbak toch goed gevuld is. Nu trouwens helemaal. Door al die regen spuit het water er echt in. We hebben wel een ree zien liggen in het bos hierachter. Nu hopen we dat hij ook eens een bezoek brengt aan onze waterbak.

Op de terugweg zijn we weer langs de rivier gaan zitten. We hadden onze bikini’s meegenomen, maar ik heb hem niet aangetrokken. Het water was echt ijskoud. Ik ben er ingegaan met mijn voeten, maar ik kreeg bijna kramp van de kou. Tanja heeft een hele tijd in het water gelopen en ze is er zelfs in gaan zitten. Held!! Ik ben veilig aan de kant gebleven, met zo af en toe mijn voeten in het water.

En Mexico scoort de 1-0. Lekker verdedigd.

Verder lekker stenen gezocht, foto’s gemaakt. Heerlijk. En toen weer op huis aan in Italië.

Pfff, weer een kans voor Mexico. Wakker worden Nederland!!!

Was donderdag een topdag. Vrijdag was wat mij betreft nog beter. Weer vroeg op en brood mee. En nu is het Vallemaggia aan de beurt. Ook weer prachtig. Met schattige dorpjes (ik vind de daken van de stenen huisje zo mooi) en prachtige watervallen. Bij het dorpje Foroglio stoppen we om een waterval van dichtbij te bekijken. Een grote, die met donderend geraas op de enorme rotsblokken klettert. Er hangt een mist van water. Dichterbij word je gewoon nat. We maken weer een foto met de zelfontspanner. Die maakt echt overuren deze vakantie ;-)

Nederland lijkt wakker geworden. Het moet wel. Mexico gaat wisselen.

Aan het eind van het dal ligt San Carlo. Daar zijn we op een kabelbaan gestapt. Eentje met een cabine, maar hij is echt super. De tocht duurt dik een kwartier en je schommelt heel hoog met een prachtig uitzicht. Overal ligt sneeuw en ik hoop dat ik er, als we boven zijn, in kan gaan liggen. En inderdaad boven ligt genoeg sneeuw. Ik ga er op mijn rug inliggen. Ik houd er een natte bil en rug aan over, maar het is het waard. Echt geweldig!!! Dit alles trouwens op 2000 meter hoogte. En het is niet eens koud. Voor de zekerheid hebben we truien meegenomen, maar die zijn niet nodig.

We stoppen eerst voor een koffie/theepauze. En dan besluiten we verder te lopen naar Lago Zött. We moeten door een tunnel met licht, een trap langs een rots waar een touw gespannen is om je vast te kunnen houden en overal liggen dikke brokken hardgeworden sneeuw. Ook zien we heel veel bloemen. Precies zoals ik me alpenbloemen voorstel. We blijven fotograferen. Het stuwmeer Zött…..

Kans voor Robben. Hoekschop. Mexico gaat weer wisselen. Vlaar kopt de bal hooooooog over.

…… is diep en prachtig blauw. Er zijn watervallen en grote blokken ijs, die we van dichtbij willen fotograferen. Dus we blijven bij het lago en lopen het half rond. Het is een uitdaging om bij de ijsblokken te komen, maar het lukt. Ik glij wel af en toe uit over de grote stenen en het losse gruis. Tanja brengt het er beter af.

We blijven de rest van de tijd bij het meer. Het uitzicht is prachtig. We genieten volop. Daar eten we ook en rond twee uur gaan we terug naar de kabelbaan. Om half drie dalen we weer af. Het is inmiddels bewolkter geworden en in de cabine vallen de eerste regendruppels. Toch stoppen we op de terugweg met de auto weer bij het dorpje…..

Hoekschop Nederland. Die levert niets op. Maar daarna een kans. De keeper redt.

…..Foroglio. Dit keer voor het restaurant La Froda. Het is beroemd geworden door een film van Leni Riefenstahl (nooit van gehoord) uit de jaren 30 van de vorige eeuw. Geen idee welke film, maar het…..

Nederland maakt gelijk. Bizar. De bal zit er wel lekker in moet ik zeggen.

…..het restaurant is schattig en je hebt uitzicht op de waterval waar we die morgen dichtbij zijn geweest. We gaan buiten zitten ondanks de regendruppels. Ik ga weer aan de latte machiatto.

Penalty Nederland. En geel voor Mexico. Wat is dit??? Ver in blessuretijd. Ik stop met typen. En Huntelaar schopt hem erin. Ongelooflijk!!! De keeper wordt de verkeerde hoek in gestuurd.

Pffff, de latte machiatto. Die is hier zo lekker. Ik heb nog geen slechte gehad. Heerlijke kinderkoffie. Lekker slap met veel melk. Tanja gruwelt ervan. Zij heeft liever espresso. Ook die is hier top, volgens haar.

De wedstrijd is afgelopen. Nederland is door. Arme Mexicanen. Wel leuk voor Vlaar en De Vrij.

Terug naar mijn verhaal. Na de koffie zijn we naar huis gereden. Met een tussenstop bij een supermarkt in Locarno. Daar hebben we onder andere kaasfondue meegenomen. Ik heb op de tafel op ons terras twee stenen gelegd en daar de pan met kaasfondue opgezet, nadat ik hem heb opgewarmd op het gas uiteraard. En onder de pan waxinelichtjes. Het werkte. Maar de volgende keer moet ik wel lagere stenen gebruiken. De kaasfondue smaakte er niet minder om.

Inmiddels is hier de zon doorgebroken. De lucht is bijna open. Echt bizar. Tanja is zelfs een ommetje gaan maken met haar fototoestel. Zij vond het te spannend bij de 1-0 hihi.

Nou, ik ga het hierbij laten. Ik krijg net via de sms door dat Oranje zaterdag om 22.00 uur tegen Cosat Rica of Griekenland speelt. Dan zijn wij al weer thuis. Daar wil ik dus helemaal niet aan denken. Geen idee wanneer ik dit verhaal kan plaatsen. Maar ik meld mij nog wel een keer voordat we naar huis gaan (op veler verzoek hihi).

@Naat: ik wist het nog niet van dat sleuteltje. Klopt dus dat ik het niet kon vinden in Griekenland. En thuis ook niet. En nee, we hebben niet naar Ron geluisterd. Op de terugweg misschien.

Groetjes, Sandy en Tanja

• 30 Juni 2014 - 15:11

Samantha:

Wat een prachtige omgeving, net een sprookje! Wauw!!
    Hoop dat er toch nog een geitje of ree bij jullie langskomt, dat is toch wel de kers op de taart voordat je terugkomt naar ons kikkerlandje.

Ik had verwacht (wie niet) dat NL naar huis moest. Geluk is aan onze zijde en we hebben gewonnen daar gaat me overwinning in de pool :-( .

Nog heel veel plezier de laatse dagen en tot snel!!

Gr. Sam

• 30 Juni 2014 - 15:16

Lisette Gerbrands:

Hoi Sandy,

O, O, wat ben je toch en gekke griet! Wat een verhaal met verslag van de voetbalwedstrijd. Komt goed uit want wij (Wammes en ik) zaten (Wammes zat en ik liep met gieters water zo droog is het) op de moes- en bloementuin. Daar luisterde Wam met een ouderwets handradiootje naar het voetbal. (Dat is al op zich een wonder) via een engelse zender (wat heel moeilijk te volgen is).
    Later fietsten we naar Parkpop in Den haag om "Ten CC" te zien optreden. Dat zijn al net zulke (jonge ouderen zoals Bauke het zou zeggen) als wij.
    Daar zagen we trouwens ook echte voetbalfans.. en hoorden we dat het 2-1 is geworden is. Toch wel leuk.
    Dank weer voor je hartstikke leuke verslag van je vakantie en nog heel veel plezier samen!
    Liefs van tante Set

• 30 Juni 2014 - 16:42

Mimi:

Hi San,

Super mooi lijkt het me daar uit je beschrijvingen en foto's. Die stuwdam lijkt me ook heel imposant, heb er nog nooit een in het echt gezien. Fijn dat jullie het naar jullie zin hebben. Geniet er nog maar even van. Ik ben blij als je er volgende week weer bent, al is het maar weer voor even ;-)

• 30 Juni 2014 - 19:39

H/m:

Hoi Sandy ,

Heerlijk he die vallemaggia zo zie je maar de schoonheid van de natuur is overal als je hem maar wil zien en ruiken denk nog met veel plezier terug aan die tijd dat wij daar waren,als we het goed is hebben we geen sporen achter gelaten.Bijzonder vind ik wel dat er weer een plek is waar we beiden zijn geweest.Je brengt me terug met je heerlijke verhalen naar die tijd.1-0 frankrijk nog 10minuten te spelen We zijn afgelopen weekend terug gekomen uit frankrijk nog even wat oude herinneringen opgehaald toen we langs Murol reden maar dat is vele jaren geleden.Maar de plek waar jullie zitten vinden wij nog steeds een van de mooiste van Europa, hoop dat jullie nog wat heerlijke dagen in de bergen kunnen doorbrengen,

groeten H/M.

als de stand veranderd hoor je het nog van me

• 30 Juni 2014 - 21:14

Pa:

Hoi Sandy

Vinden jullie het gek dat wij ook dol op Italië zijn en dat wij er zes weken rond toeren.
    Wat een natuur en inderdaad sneeuw boven op de bergen ook in de zomer wel heel hoog.
    Maar wij zijn super benieuwt naar de foto's. We nemen wel contact per telefoon zaterdag of zondag?
    Gr. Pa en Nan

• 30 Juni 2014 - 22:33

Astrid:

Fijn dat je weer wat geschreven heb, ik vind je verslag weer super leuk .geniet er maar lekker van want het is daar zo geweldig.groetjes astrid

• 30 Juni 2014 - 23:54

Andre Is:

Hoi Sandy en Tanja, Ziet er mooi uit daar en zo te lezen hebben jullie het naar je zin en zo als je het neer schrijft. Het lijkt wel een reisgids nog veel plezier de komende dagen.

groetjes André Is

• 01 Juli 2014 - 00:20

Annelet:

Leuk je voetbalcommentaar door het verslag heen. Ik heb zowaar samen met de kinderen gekeken, dus tijdens het lezen had ik heerlijke voorpret over wat er komen zou.

Het Lago Maggiore ziet er nog precies zo uit als ik me herinner. En naar aanleiding van je foto's schuift Zwitserland weer een paar plekjes omhoog op mijn vakantieoordenlijstje.

Tot snel! En ik zal vrijdag aan je denken op de PV bbq.

Groetjes Annelet

• 01 Juli 2014 - 07:59

Maureen:

Hoi Sandy,
    Ziet er geweldig uit en begrijp het wel dat jullie het prima naar je zin hebben.
    Was ook weer een super leuk verslag (de vorige ook).
    Veel plezier nog daar (het zal wel ff duren voor we elkaar zien, ik ben deze week voor het laatst en ben 28 juli weer van de partij).
    Fijne dagen nog, natuurlijk ook voor Tanja.
    Groetjes Maureen

• 02 Juli 2014 - 15:03

Leny:

Hoi Sandy, Tanja,

Dat is zeker geen saaie vakantie.
    Jullie trekken er veel op uit en dan zie je ook iets, leuk hoor.
    Sandy je verslag is weer goed, en zelfs met voetbal verslag geweldig.
    Zelfs wij volgen het EK het is spannend!
    Hopelijk blijft het weer goed dan kunnen jullie er op uit.
    Veel plezier, lieve groeten.

Mama xx

• 03 Juli 2014 - 14:57

Nathalie:

Hier weer een bericht van spuit elf.... je zult het waarschijnlijk niet eens meer kunnen lezen voordat je thuis bent, maar goed.
    Het ziet er allemaal weer heerlijk uit en de verhalen klinken goed!! Jammer dat het zo snel omgaat, maar zoals iemand hierboven al zei.... jij (Sandy) gaat al bijna WEER op vakantie.... Tja, wat moet ik daar nou nog over zeggen.
    Ik heb gisteren lekker de tuin gesproeid bij mamma, want vandaag en morgen is het hier dan toch eindelijk ook even 2 dagen lekker warm weer!
    Dit weekend wordt het alweer natter en koeler, dus bereid jullie maar alvast voor!
    De twee planten leven nog, al blijft die bamboe toch een beetje een soort droge bos... uuuuh ...bamboe!
    Ik ren nog steeds 3x per week rond en heb nu les 15 gehad = ik ben op de helft!! Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat dit ertoe gaat leiden (of lijden...) dat ik straks 5 km kan.....
    Geniet nog even die laatste paar dagen, schrale troost: RON op de terugweg!!!!! ;)

Tot gauw, XXXXXXXXXXXXXXXXX Nathalie