8 pasteis de nata en counting - Reisverslag uit Évora, Portugal van sandydevreede - WaarBenJij.nu 8 pasteis de nata en counting - Reisverslag uit Évora, Portugal van sandydevreede - WaarBenJij.nu

8 pasteis de nata en counting

Door: Sandy de Vreede

25 Juli 2016 | Portugal, Évora

Bom dia,

Hier eindelijk een bericht van mij. En niet uit een tropisch oord. Dit jaar maak ik alleen Europa onveilig. Hoewel de temperatuur wel tropisch is. Momenteel is het hier in Évora, Portugal, 39 graden. Iets te veel van het goede wat ons betreft. Ik ben zo ongeveer een vetvlek. Daarom liggen we nu lekker in onze hotelkamer bij de airco. Dit is onze enige vrije middag. Heerlijk. Anders moeten we steeds op de tijd letten. Zo laat weer in de bus, zo laat bij het avondeten, zo laat is de wake-upcall. Ja, ik heb het zwaar.

We hebben al veel gezien. Ik weet niet of het allemaal aan bod komt in dit verhaaltje, maar dan in ieder geval mijn persoonlijke hoogtepunten. Op de 2e dag van onze reis zijn we naar Braga geweest. De kerkelijke hoofdstad van Portugal. Daar hebben we het heiligdom Bom Jesus do Monte bezocht. Een complex met een grote kerk tegen een boshelling aan. Wij zijn lopend naar beneden gegaan via de trappen. Dat is echt prachtig. Het is moeilijk te omschrijven, maar de trappen lopen naar weerskanten. Ze zijn versierd met beelden, fonteinen en vazen. Zie de foto om een beetje een idee te krijgen. Daarna zijn we doorgereden naar Guimarães. Leuk plaatsje. We hebben er een kasteel bezocht. Ik moet gewoon nadenken wat er ook al weer te zien was. Sla ik dus over in dit verhaal hahaha

De volgende dag was Porto aan de beurt. We zijn met de bus door de stad gereden om een indruk te krijgen. De stad is prachtig geleden aan een rivier, maar ook aan de oceaan waardoor het een strand heeft. De rivier de Douro stroomt dwars door de stad en er zijn zes bruggen die je goed kunt zien vanaf een boot. We hebben ook een boottocht gemaakt. Dat was heerlijk. 's Ochtends een korte stadswandeling en verder nog een porthuis. Niet zo aan ons besteed. Aan het eind van de rondleiding mochten we proeven, maar ik vond het ranzig.

Porto is de tweede stad van Portugal en heeft ongeveer 1,3 miljoen inwoners. Bizar als je bedenkt dat heel Portugal meer dan twee keer zo groot is als Nederland en maar 10,5 miljoen inwoners in totaal heeft. 10 procent woont dus in Porto. En in Lissabon wonen 2 miljoen mensen. Daarmee is Portugal een van de dunst bevolkte landen van Europa.
Waar ik absoluut verliefd op ben zijn de azujelos, de blauw geglazuurde tegeltjes. Je vindt overal prachtige wanden met versieringen, maar ook met een grote afbeelding uit de bijbel, het dagelijks leven of de geschiedenis. In Porto hebben we het station de São Bento bekeken. Toepasselijk, want voor mijn gevoel zijn we in sneltreinvaart door de stad gegaan. Van alles een beetje. Je proeft de stad, maar echt kennis gemaakt hebben we niet. Jammer, want de sfeer is er goed en smaakt absoluut naar meer. Wie weet.

We hebben ook Aveiro bezocht. In de reisbeschrijving staat hierbij dat het op het eerste gezicht wel wat weg heeft van Delft. Ze noemen het ook het Venetië van Portugal. Nou, dat is allemaal te veel eer. Het is een leuk plaatsje, maar je bent er wat ons betreft snel uitgekeken. We hebben wel een boottocht gemaakt. Dat was leuk, maar niet spectaculair. De middag was beter besteed. In Coimbra hebben we de universiteit bekeken. De bibliotheek was het hoogtepunt. Drie hoge zalen met schilderingen en uit hout uitgesneden en beschilderde boekenkasten. Je kijkt je ogen uit. Wat ik het leukst vond is dat ze er vier of vijf vleermuizen laten rondvliegen om de insecten op te eten die binnenkomen als er bezoekers door de grote buitendeuren komen. Er worden dan kleden neergelegd om de tafels enz te beschermen tegen de poep. Ik dacht eerst dat ik het verkeerd begreep. Maar het schijnt in meer bibliotheken gedaan te worden.

Op naar Tomar. Daar staat het 12e eeuwse kasteel met het Convento de Christo (klooster van Christus). Dit was het voormalig hoofdkwartier van de Tempeliers. Een plek waar ik weer graag even terug in de tijd was gegaan. Enorme gangen, dikke muren, prachtige azujelos en een prachtige zestienkantige ruimte met daarin weer een achthoekige toren met schilderijen, beelden en versieringen. Het is moeilijk te omschrijven, maar je verwacht dat niet in zo'n kasteel.

Zaterdag aan het eind van de middag waren we in de bedevaartplaats Fátima. Ons hotel stond op 5 minuten lopen van het grote plein. Het plein voor de basiliek is twee keer zo groot als het Sint Pietersplein in Rome. Hier is wordt Maria vereerd die in 1917 zes keer verscheen aan 3 herderskinderen. Volgend jaar verwachten ze hier veel mensen, omdat het dan 100 jaar geleden is. Het is prachtig om te zien. Het doet denken aan Lourdes. Allemaal winkeltjes met Mariabeelden in alle vormen, maten en materialen. Er is buiten een aparte plek om kaarsen aan te steken. Dikke, dunne en ook hele lange. Die kun je neerzetten, maar er branden vuren. De kaarsen smelten dus meteen. Waarschijnlijk omdat er André niet genoeg plek is voor alle kaarsen die gebrand worden. Ik heb er uiteraard ook een paar opgestoken. Je weet maar nooit...hihi....

Na het avondeten (dat doen ze hier heel laat. Rond half 10. Wij eten om half 8) zijn we naar de processie gaan kijken. Ik had ook een kaars gekocht. Mensen verzamelden zich bij de dienst die werd gegeven op het plein, maar ze zaten ook op de trappen voor de basiliek en op banken. Wij hadden ook een plek aan de zijkant gekozen met uitzicht op alles. Dat bleek een prima keuze, maar de stoet kwam langs ons gelopen. Een prachtig gezicht zo'n massa met allemaal kaarsjes. Ik ben niet gelovig, maar het was wel indrukwekkend. Voorop liep een priester met een verlicht kruis. Daarachter de mensen met kaarsen. En aan het eind van de stoet werd een Mariabeeld door een aantal mannen gedragen. Ondertussen galmde door de speakers het Avé Maria en de mensen in de stoet en langs de kant zongen mee. Op bepaalde momenten moest je je kaars omhoog houden. In alle talen werd door verschillende mensen door de microfoon ook het onze vader gezegd. En werd opgeroepen tot vrede in de wereld. Voor dat laatste hoef je niet gelovig te zijn. Die boodschap is voor iedereen.

Zo, het wordt toch nog een aardig verhaal. Ik ben inmiddels aanbeland bij de zondag. Dat was gister. Toen hebben we de gotische abdij Santa Maria da Vitória in Batalha bezocht. Ook een fantastisch bouwwerk. Je voelt je heel klein. Mooiste deel is de Capelas Imperfeitas, ofwel de kapel die niet af is. Hier ligt het koningspaar begraven, hand in hand....mooier kan niet hahahaha. Het paar ligt onder de blote hemel, omdat de kapel dus niet af is en het dak ontbreekt. Samen naar de sterren kijken. Best romantisch.

Dan nog het Mosteiro de Santa Maria de Alcobaca. Een abdij met daarbij de grootste kerk van Portugal. Er was een dienst gaande, dus de kerk hebben we niet heel goed kunnen bekijken. Was niet heel erg, want we zijn al een beetje kerkmoe. Na niet al te lange tijd hebben we dan ook een terrasje opgezocht. We waren niet eens de eersten van de groep die het hadden opgegeven. Daar koffie en thee besteld met een pasteis de nata......mmmmmmmm....mijn favoriete Portugese gebakje. De teller staat inmiddels op 8 stuks....afvallen doe ik dus niet. En het kost ook nog eens geen drol. Een kop koffie kost gemiddeld 1 euro 30. Net als een cola of een biertje. De eerste lunch bestond uit soep, 3 broodjes waarvan 2 belegd, 3 koffie en twee pasteis de nata en toen waren we 12 euro kwijt zonder fooi. Dat geloof je gewoon niet.

Portugal bevalt dus wel. Misschien iets te veel georganiseerd. Sommige plekken zijn leuk en daar heb je dan weinig tijd en andere plekken zijn minder leuk en daar ben je dan te lang. Er is in ieder geval genoeg te zien. Maar ga vooral niet in de zomer. Tot nu toe viel het mee met de temperatuur. De eerste dag was het in Nederland warmer dan hier. Met die 39 graden is het nu te warm. Morgen gaan we via Cascais en Sintra naar Lissabon. Daarin het gelukkig wat minder warm, maar nog steeds te warm wat mij betreft. Ik ben wel heel benieuwd. Dus nog even genieten.

Ik proberen dit bericht te plaatsen en ook wat foto's. Hopelijk lukt het, want de internetverbinding in dit hotel is niet je-van-het. Hahahaha, Peter komt ook terug. Hij was op chipsjacht. Natuurlijk kwam hij allemaal bekenden tegen. Maar hij heeft wel chips en een drankje meegenomen. Proost.

Groetjes, Sandy en Peter

• 25 Juli 2016 - 22:13

Anja:

Hoi Sandy,
    Je heb weer een heel mooi verslag geschreven ongelooflijk.

Jullie hebben weer een hoop al gezien.
    Nog lekker genieten.
    En ik hoop voor jullie dat het iets koeler wordt.

Anja

• 25 Juli 2016 - 22:37

Andre Israel:

Hoi Sandy en Peter

Zo te lezen hebben jullie al aardig wat meegemaakd het is wel een druk programma en zo te lezen zijn jullie al aardig bekeerd hi hi en nu nog naar LISSABON heb er vanavond een programma over gezien. Het weer bij jullie is nog aardig warm hier is het wat afgekoeld gelukkig nog veel plezier en tot horens. Heb al aardig wat foto's gezien ziet er leuk uit daar.

Andre I

• 25 Juli 2016 - 23:42

Mama:

Ha Sandy en Peter,

Heel veel te zien in Portugal, daar gingen jullie voor met een georganiseerde reis je ze laten alle hoogte punten zien. Nadeel dat het niet op eigen tempo en interesse kan.
    Volgende bezoek zelf organiseren je weet nu de mooie plekken te vinden die je nog eens wilt zien.
    Maar het is weer een aanstekelijk verslag Sandy, je krijgt er ook zin in. Maar wel in de lente of het najaar. Nog een paar dagen mooie dingen bekijken, veel plezier!

Liefs van Leny en Bauke

• 26 Juli 2016 - 06:23

Edwin:

Hallo Sandy en Peter,

Groeten uit Sydney, Australië! Ik ben iets verder dan jullie op reis gegaan, ruim 20 uur vliegen... Het bevalt hier prima.

Groeten fron down under, Edwin

• 26 Juli 2016 - 06:38

Maureen:

Hoi Sandy,
    Zoals altijd weer een geweldig verslag.
    Genieten doe je daar zeker en ik krijg nu ook trek in een pasteis de nata,
    maar ik doe het wel met een broodje kaas.
    Nog veel plezier
    Groetjes Maureen

• 26 Juli 2016 - 08:25

Trommelmeisje:

Hoi San en Peter,
    Het lijkt me inderdaad afzien, al die kerken met die temperaturen. Pfffff.. Hoewel t meestal wel wat koel is in die heiligdommen. Hoorde net op weerbericht dat t vandaag weer super heet wordt in Portugal. Dus "pappen en nat houden " (Of is dit de bekende vlag op de modderschuit??)
    Nou het is weer een heel leuk verslag geworden ( werd ook wel tijd hoor:-) )
    Heel veel plezier nog en tot gauw... xxx

• 26 Juli 2016 - 09:13

Denise:

Hi Sandy (en Peter),

Wat een heerlijk verhaal weer! Wat een avonturen!
    Veel plezier nog!

Proost!

Denise

• 26 Juli 2016 - 10:14

Sam:

Klinkt weer erg gezellig!!!

Geniet er nog ff van.

Gr. Samantha

• 26 Juli 2016 - 11:36

Hans:

Hoi Sandy/Peter,

Zo, lijkt me heerlijk redelijk dicht bij en dan toch zo veel moois te zien .Hoop alleen dat het niet te warm word voor jullie maar,ja dat heb je niet in de hand.Hoop dat jullie nog vele mooie steden bezoeken en nieuwe indrukken opdoen ,

Gr H/M

• 31 Juli 2016 - 22:29

Wilma:

Hoi Sandy en Peter.
    Leuk om jullie verhaal en foto's te zien !!
    Het zijn weer hele mooie !!
    Vooral die foto samen op die trap ...super mooi !!!
    Genieten jullie er maar lekker van !!

Groetjes voor jullie xxxx Wilma