Hoge zweefmolen en keiharde zadels - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van sandydevreede - WaarBenJij.nu Hoge zweefmolen en keiharde zadels - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Hoge zweefmolen en keiharde zadels

Door: Sandy de Vreede

08 September 2016 | Denemarken, Kopenhagen

Hej! Goddag vanuit Kopenhagen,

Het is nu donderdag eind van de middag en ik lig op een grasveld bij een strandje aan zee. Een uur fietsen vanaf ons appartementje in het centrum. We zijn hier sinds dinsdagmiddag. Ons appartementje hebben we gehuurd via airbnb. Het is een kamer met een badkamertje met wc, een keukenblokje en het bed is een hoogslaper met een laddertje. Heel leuk. Het is een prima verblijf. In een rustige wijk, maar wel op loopafstand van alle bezienswaardigheden.

Dinsdag zijn we meteen op pad gegaan. We wilden naar Nyhaven. Daar zijn we uiteindelijk gekomen, maar wel via een enorme omweg. Ons richtingsgevoel liet ons in de steek. Geen probleem, want we hebben de stad meteen leren kennen en kwamen dingen tegen die we de volgende dag beter konden bekijken. Nyhaven is een gracht met daarlangs koopmanshuizen in allerlei vrolijke kleuren. De sprookjesschrijver Hans Christiaan Andersen heeft er gewoond en schreef er het verhaal De tondeldoos. Ja, die met de hond met ogen zo groot als de toren van Kopenhagen.
Het is er heel gezellig en druk. De zon scheen en we hebben een terrasje opgezocht. Daar hebben we heerlijk gezeten, gedronken en gegeten. En ondertussen mensen kijken. Langs de gracht is een houten rand en de Denen zitten daar met een blikje bier, fles wijn, pizza of andere hapjes.

De volgende ochtend zijn we als eerste naar Den Lille Havfrue, ja, de kleine zeemeermin, gaan kijken. Door de verhalen van iedereen over haar afmeting, viel ze mij heel erg mee. Het weer viel tegen. De temperatuur was de hele dag goed, korte broek, maar de zon bleef weg. Het was grijs. De foto's zijn dan ook wat mistroostig, maar dat past wel bij de kleine zeemeermin. We hebben daar bij een klein wagentje met een koffiemachine een heerlijke koffie gedronken en daarna zijn we via de supermarkt naar het Rosenborg Slot gegaan. Een sprookjesachtig kasteeltje met tuinen, nu het Kongens Havepark. Wij hebben ons meteen aan de Denen aangepast en hebben onze lunch op een kleedje bij het slot gegeten. Prachtig uitzicht en lekker eten. De Denen houden van picknicken en met vrienden een biertje drinken op het gras van een van de vele parken. Het is echt een groene stad die ruim is opgezet en prachtige en ook hele grote gebouwen heeft. De mensen zijn heel relaxed en spreken goed Engels. De hele stad is relaxed. Heerlijk.

We zijn het slot niet ingegaan. Daar was ons programma te vol voor. Door naar Nyhaven waar we een rondvaart van een uur en een kwartier hebben gemaakt. Altijd leuk een boottochtje en je ziet de stad vanuit een heel ander oogpunt. We hebben een drankje gedaan op Kongens Nytorv, een plein. Daar staat een heel leuke kiosk met strandstoelen. Dat vroeg om een tussenstop. Via de 1,1 km lange Streep, de Strøget, een winkelstraat die bestaat uit vier korte straten en twee pleinen zijn we vervolgens naar Tivoli gelopen. Het welbekende pretpark.
Je betaalt 100 Deense Kronen entree, dat is ongeveer 13 euro 50. Binnen zijn heel veel restaurants, attracties, eetstalletjes en kermistenten zoals de schiettent enz. Daar betaal je allemaal apart voor. Je kunt het zo duur maken als je wilt. En als je veel attracties in wilt, koop je een bandje voor onbeperkt toegang. Wij zijn eerst op een terrasje gaan zitten, omdat de voorverkoop voor de passe parcours van de Europa League om 18 uur begon. Iedereen zat stand-by. Ik had Nathalie ingeschakeld, omdat mijn wifi niet snel werkte. In het appartement had het gekund, maar in Tivoli durfde ik de gok niet te nemen. Het was 3 kwartier stressen. Net als zaterdag verliep het verre van vlot. Maar iedereen heeft kaarten. Wel op andere vakken dan we gewend zijn, maar dat komt goed. Ik kreeg alleen geen bevestiging, maar het geld was wel afgeschreven. Volgens een bericht van Feyenoord een bekend probleem. Dus toen we om kwart over tien terug kwamen in ons appartement heb ik nog een mail gestuurd. Ik ben nog in afwachting van een reactie. Ik kan straks pas kijken.

Tivoli is heerlijk. Een klein pretpark. Heel gezellig. Vooral 's avonds met al die lichtjes. We hebben er gegeten. En zijn in twee attracties geweest. Eerst in de Vliegende koffer. Dat is zoals het Carnavalfestival in de Efteling. Je zit in een karretje in de vorm van een koffer en je "vliegt" langs een aantal sprookjes van Andersen. Ik herkende ze niet eens allemaal. Schandalig.

Daarna waagden we ons in de Himmelskibet. De hoogste zweefmolen ter wereld. Je gaat 80 meter de lucht ik. Ik was wat zenuwachtig en terecht. Die hoogte was vreselijk. Je hangt in een klein stoeltje. Hartstikke leuk als het bij de grond is. Maar op 80 meter hoogte is het toch een ander gevoel. Ik heb me krampachtig beet gehouden. En toen we echt vlogen, heb ik mijn ogen dicht gedaan. Het was een prachtig gezicht, maar ik durfde niet te kijken. Ik kreeg ook tranen van de wind. De molen bleef heel lang rond draaien. Het leek een eeuwigheid, maar gelukkig kwam er een eind aan. Ik was blij dat ik op de grond stond. Pffff, nooit meer. Michaelle vond het ook niet heel tof. Helden op sokken.

Vandaag hebben we fietsen gehuurd voor 2 dagen. We wilden naar een strandje vlakbij het pretpark Brakken. Ook een oud pretpark een heel eind buiten het centrum. We zijn langs de supermarkt gegaan voor onze lunch. Aan het begin van onze rit kwamen we in de buurt van de zeemeermin. Daar zijn we weer heengegaan voor een lekkere koffie. Ik heb ook nog wat foto's gemaakt, want vandaag schijnt de zon. Ziet het er allemaal heel anders uit.
Het was een flink stuk fietsen. Onderweg hebben we gevraagd of we goed reden. De man die ons de weg wees zei van wel. Alleen is het pretpark vanaf september dicht. Nooit in ons op gekomen. Het staat er bij in mijn boekje over Kopenhagen. Omdat Bakken dicht is en onze konten protesteerden na de lange rit, zijn we op het eerste strandje van Klampenborg neergeploft. De fietsen zijn prima. Denen zijn ook echte fietsers. Maar die zadels.....åååååååhhhhhh....piepklein en keihard. Een soort martelwerktuig. Eens zien hoe dat gaat op de terugweg....hihi.

Het is nu kwart voor 6 en we liggen nog heerlijk in onze bikini op het grasveld met kleden. We wilden in Bakken eten, maar dat kan dus niet. Misschien dat we onderweg een tussenstop maken. Goed voor onze billen.

En dan nog dit:
- Deens kan je een beetje lezen, maar wanneer de Denen gaan praten is er geen touw aan vast te knopen.
- Kopenhagen heeft ongeveer 550.000 inwoners
- veel fietsen. Ook veel fietsers met een helm. 400 km aan fietspaden in Kopenhagen.
- stoplichten gaan van rood naar oranje en dan naar groen. Iedereen gaat bij oranje dan ook al starten. Auto's doen hun motor aan en sommige fietsers gaan al voorzichtig rijden.
- in 1944 hebben de Nazi's Tivoli deels opgeblazen om de Deense geest te breken.

Morgen hebben we een druk programma. We willen nog van alles zien. Met de fietsen is dat hopelijk wel te doen. Misschien meld ik me nog. Voor nu fijne avond. Davs!! 'Doei'

Groetjes, Michaelle en Sandy

PS Het is 20:49 uur en we zijn al even terug. Onderweg een stop gemaakt bij een tentje waar we heerlijke pasta hebben gegeten. Kwam geen seconde te vroeg, want onze kønten protesteerden hevig. Ik ga dit verhaal plaatsen.

• 08 September 2016 - 22:17

Hans:

Hej hej! Jullie hebben dus ook airbnb ontdekt... en Kopenhagen! Aardig zijn ze, he, die Denen. Veel plezier! Hälsningar, Hans

• 08 September 2016 - 22:25

Kim:

Leuk! Geniet van je vakantie! Gr. Kim

• 09 September 2016 - 00:37

Bauke:

Hejsan,

Roligt att läsa, tyvärr kan jag inte svara på danska, svenska är enklare för mig.
    Dit was en grapje Sandy maar je weet dat ik redelijk met Zweeds overweg kan, vandaar!
    Geniet er nog van de laatste twee dagen, Köpenhamn en omgeving zijn zeer de moeite van het bezoeken waard.
    Hälsningar, ook van je moeder,

Bauke

• 09 September 2016 - 20:21

Rene:

Gaaf joh!
    geniet maar lekker ;-)
    hopelijk kun je morgen nog zitten hihihih

Gr, Rene en de meiden

• 10 September 2016 - 08:24

Peter:

Kopenhagen......verrassend boeiend dus.....

Mooi verslag!

• 11 September 2016 - 08:49

Wilma :

Leuk verslag weer San !!!