De DL op windhorses - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van sandydevreede - WaarBenJij.nu De DL op windhorses - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van sandydevreede - WaarBenJij.nu

De DL op windhorses

Door: Sandy de Vreede

17 Oktober 2007 | Nederland, Amsterdam

Ha lieve allemaal,

wat heerlijk weer om al jullie berichten te lezen. Dat is echt super leuk.
Voordat ik aan onze avonturen begin eerst wat over de omstandigheden hier. We kregen van anderen uit onze groep te horen dat mensen in Nederland ongerust waren, omdat hier onlusten zouden zijn. Er is wel iets van spanning te merken en er is ook meer politie op straat, maar tot zover gaat alles goed. Ik heb nu twee keer gezien dat de politie mensen van het plein hier wegstuurt als ze in groepjes staan. Ik heb ook foto's gemaakt en ben nog niet opgepakt, dus het zal wel goed zijn.

Gisteren zijn we naar het Ganden klooster hoog in de bergen buiten Lhasa geweest. Toen moest er verplicht een Chinese gids mee om ons in de gaten te houden. Ook is afgeraden om een bepaald klooster te bezoeken. En dat alles schijnt te zijn omdat de Dalai Lama (of de DL zoals wij hem gisteren noemden, omdat de Chinese gids niet mocht weten dat we het over hem hadden) een prijs heeft ontvangen of op bezoek is in Amerika. Ik weet het eigenlijk niet precies en kan ook niks vinden op nu.nl. Zag wel dat er putdeksels verdwenen zijn in Delft. Wat een nieuws ;-)

Ik ben eergisteren in het Potalapalies geweest. Hans is niet meegeweest, omdat hij zich niet goed voelde. Hij had iets verkeerds gegeten de avond ervoor en was de hele nacht in de weer. Het was echt onwijs balen. Vooral nadat ik het gezien had. Het is heel bijzonder. De kamers en de troon van de 14e DL maakten op mij de meeste indruk. Het lijkt alsof hij elk moment binnen kan stappen. Van enkele DL's zijn afbeeldingen te zien, maar de foto van de 14e is weggehaald.

Zoals eerder gezegd zijn we gisteren naar het Gandenklooster geweest. Hans voelde zich al weer ok, maar nu was ik de halve nacht wakker geweest. Maar nadat ik 's ochtends op de wc had gezeten ging het wel weer.
De tocht met de bus naar het klooster ging door het ruige en kale landschap. Het is zo prachtig. Bij het klooster gekomen moesten we eerst een weg omhoog. Alles in slow motion. Hans en ik doen rustig aan. Wij laten ons niet gek maken. Als je snel omhoog gaat, ben je echt kapot. Dan zie je ze vliegen. Het klooster ligt op 4200 m.
Het is wel bizar om te merken hoe snel je lichaam zich aanpast. De eerste twee middagen hadden we nog hoofdpijn, maar nu gaat alles goed (als je mar blijft drinken).

Bij het klooster hebben we eerst een ronde (khora) er omheen gelopen. Dat doen alle pelgrims. Onderweg hebben we honderd meter gebedsvlaggetjes opgehangen met de groep en daarna hebben we windhorses de lucht in gegooid. Dat zijn kleine briefjes in 5 kleuren met daarop afgedrukt een paard. Door ze in de lucht te gooien worden je gebeden of goeie wensen (in het Tibetaanse boedhisme is het niet voor jezelf, maar altijd voor een ander) naar de hemel gebracht. Echt een heel mooi idee. En al geloof je er niet in, het ziet er echt fantastisch uit.

Toen we terug reden met de bus, kreeg Hans het goeie nieuws te horen dat het gelukt was om voor hem en nog 2 anderen die ziek waren alsnog een kaartje voor het Potalapaleis te bemachtigen (uiteraard met de nodige steekpenningen). Hartstikke goed natuurlijk. Ik had wel een boekje voor hem gekocht, maar zelf aanschouwen is natuurlijk het allermooist.

Vanmorgen hebben we nog allerlei dingen gekocht en daarna is Hans naar het Potala gegaan. Je krijgt namelijk een kaartje met daarop een tijd. Je moet een half uur voor die tijd bij het paleis zijn. Dan klim je omhoog en koop je bovenaan een kaartje. Ik heb hem nog niet gesproken, maar ik ben er zeker van dat hij het ook super vindt.
Ondertussen ben ik ben met Dieta en Jeroen (met deze twee trekken wij veel op) naar het Zomerpaleis van de 14e DL gegaan. Daar kon je zijn kamers aanschouwen (met de Philips radio). Ook hier was het alsof hij zo binnen zou kunnen lopen. Ergens aan de zijkant van een kamer is ook een muurschildering van zijn hoofd te zien. Niet heel goed trouwens, maar het is wel de enige afbeelding in heel Tibet. Verder is het streng verboden een foto of andere afbeelding in je bezit te hebben.

Alles gaat dus goed. Vanavond hebben we een Tibetaanse avond met eten en dans. En morgenochtend vroeg (om 5 uur, het is hier trouwens 6 uur later) vertrekken we met de auto's (4WD) terug naar Nepal. Onderweg overnachten we oa in kloosters. Dat wordt wel afzien. De hotels waren tot nu toe niet altijd geweldig. Ik heb twee keer in mijn lakenzak gelegen, omdat het beddengoed niet aantrekkelijk was. Het is gewoon allemaal niet zo luxe als wij gewend zijn. Maar er was wel altijd een douche (1 keer beneden in het hotel). Die gaan we de komende dagen missen. Het zal ook koud worden. Dus veel kledingstukken over elkaar aantrekken. Alles is net gewassen (14 stuks voor 4 euro). Dus we kunnen er weer tegenaan.
Als het lukt melden wij ons weer in Kathmandu. Dat zal zijn op 24 oktober. Op 25 oktober vliegen we naar Delhi waar we 1 nacht zullen verblijven en dan landen we 26 oktober weer op Schiphol. Maar als jullie het niet erg vinden, denken we daar nog niet te veel aan.

Groetjes,
Hans en Sandy

• 17 Oktober 2007 - 09:30

Nan.:

Wat een geweldige ervaring voor jullie zeg.
    Geweldig!
    Ik ben erg benieuwd naar de foto's Sandy.
    Geniet nog maar lekker verder en doe dat niet met mate.

Veel liefs van Nan.

• 17 Oktober 2007 - 09:49

Mieke:

hoi sandy, ben jaloers op jullie, wat een belevenissen. Genieten jullie lekker en denk niet aan CAK! nog veel plezier
    Mieke

• 17 Oktober 2007 - 10:02

Annelet:

Wat onwijs leuk om jullie ervaringen daar te lezen. Grappig ook, ik heb net hier op het nieuws het verhaal gezien over de DL in Amerika. Nog heel veel plezier daar! En ik kijk uit naar je volgende berichtje!

Groetjes Annelet

• 17 Oktober 2007 - 13:47

Nathalie:

Hoi San,

ja de DL is op bezoek in de VS. Omdat China hier erg boos over is (want de DL is een landverrader!!!!!!!!!!) mocht het bezoek aan het Witte Huis niet gefilmd/gefotografeerd worden. Vandaag krijgt hij echter wel een belangrijke medaille aangeboden en daarbij zal de president wel bij hem op het podium staan!!OEI!!!
    De DL kwam wel op het journaal, want zijn verdere bezoek mocht weer wel gefilmd worden en hij heeft gezegd dat monniken slaan slecht is!! (birma) De leiders van Birma zijn ook boeddhistisch, dus zouden zij ook geweldloosheid moeten aanhangen???!! waren ze zeker even vergeten!!!!

Je verhaal is weer prachtig, ik geniet! Nu wordt het misschien een beetje afzien, maar daarvoor heb je al een heleboel terug gekregen!

Hier was vandaag pisweer. Nu klaart het op en zien we de zon.
    De crematie van oma maandag ging goed, we zijn achteraf met de familie nog bij Han thuis geweest, dat was gezellig; broodjes en soep. Ik was ergens tussen 6 en 7 weer thuis.
    De wc is nu ook bijna klaar, maar de pot hangt nog niet, dus ik kan nog niet testen of het geholpen heeft.....
    Gisteren was Peter jarig, ik heb je cadeautje gegeven!
    Vannacht om 23.58 uur hebben Michel en Nienke er nog een dochter bij gekregen. (net twee minuten voor 12 gelukkig, want andres was ze tegelijk jarig met haar grote zus!!!)
    Verder geen nieuwtjes.
    Ik kijk uit naar de herfstvakantie. nog even twee dagen werken!!!
    Geniet overal van en denk nog maar niet aan de terugreis!!!

XXX Nathalie

• 17 Oktober 2007 - 13:50

Nathlaie:

Oh ja, natuurlijk toch weer wat vergeten: ben vrijdag naar Hair geweest, het was hartstikke leuk! Hij was wel in het Nederlands, mamma zei dat dat de vorige keer niet zo was, maar het was erg goed!
    Morgenavond ga ik weer naar het theater en vrijdag naar Van Velzen!!!!

• 17 Oktober 2007 - 16:21

Madelon:

He, zo te lezen heb je het prima naar je zin!! Ben ook erg benieuwd naar de foto's, maar als je terugkomt staat er al een date gepland (staat in je mail) haha! Kan je meteen je foto's meenemen!
    Veel plezier nog en voorlopig is het nog geen 26 oktober, dus niks aan de hand!

• 17 Oktober 2007 - 17:32

Peter:

Mooie berichten van je. Het enthousiasme spat ervan af. Jammer van de voedselellende... tja... kun je beter naar India gaan... nergens last van. Leuk dat ik gisteren een cadeau vor mijn verjaardag ontving van jou! goed geregeld. Het was heel gezellig... zo'n 20/25 man.... werd wel laat.
    Ik wens je nog ene mooie tijd toe en ga nu even naar je foto's gluren! Tot????

• 17 Oktober 2007 - 18:12

Pa:

Wat super Sandy dat je dit allemaal mag zien.Het is zeker een andere wereld.Wat is het bij ons dan vrij als je dit mee maakt.Maar ik ben ook erg benieuwd naar je foto's.Wij gaan 19 okt. een weekje weg met de caravan.Dus als we terug zijn ben jij er ook weer.Een kus van mij

• 17 Oktober 2007 - 20:17

Tanja:

Hoi Miss D, wat een geweldige verhalen..wou echt, heel erg, dat ik even bij je was om t daar met eigen ogen te zien..nou hier alles goed..kreeg mail van alan .. die is er ook even met trommelen gestopt.. maar hoopt dat we straks met ons oude groepje weer door kunnen gaan.. nou meis...geniet..geniet..ga nog even je foto s bekijken.. groetjes tanja

• 18 Oktober 2007 - 19:46

Bauke:

Hoi Sandy,

Ik kan pas nu reageren want we hebben het druk met Mette die hier tot en met zondag logeert.Maar ik lees wel weer dat het een indrukwekkende ervaring is om Tibet te bezoeken. Maar je merkt ook wel wat het Chinese bewind daar te betekenen heeft. Maar concentreer je daarom maar het meest op de indrukwekkende natuur die je om je heen ziet als je over land terug reist naar Nepal.
    Groeten van mama! Ze is nu met Nathalie naar theater De Veste en ik pas op Mette die heerlijk ligt te slapen.
    Ook de groeten aan Hans.

• 19 Oktober 2007 - 11:27

Dennis:

Fijn om te lezen dat jullie het nog steeds naar de zin hebben. Hopelijk geen last meer gehad van het eten. Hier gaat alles goed en Eline zegt nog steeds alleen maar ETEN en dat de hele dag door.

Groetjes, Alice, Eline en Dennis

• 19 Oktober 2007 - 13:42

Anja:

Lieve Hans en Sandy,
    Heerlijk dat jullie zo genieten en hartstikke fijn dat Hans ook nog een ticket voor het paleis kon bemachtigen.
    Ik zat even andere reacties te lezen en die van Nathalie sprak me erg aan Michel en Nienke baby om 2 voor 12??? dat moet Jikke zijn die dus net een dag voor Brechje jarig is??
    liefs
    anja

• 20 Oktober 2007 - 07:24

Kim:

Ha vakantieganger! Leuk, al die berichtjes! Ik ben ook ruezebenieuwd naar de foto's! Denk nog maar evne niet aan de terugreis, lekker nog even genieten! (en als je terugbent is het gewoon tijd voor een bijkletskaasfondue ;-)).

Groetjes, x Kim

• 20 Oktober 2007 - 07:27

Corry:

Wat een superverhaal weer. En jullie zijn echt stoer. Ben benieuwd hoe die kloosters zijn, als je er maar niet blijft "hangen" haha.
    Nog een week! Geniet er xtra van!
    Goeie reis en goeie belevenissen.
    Liefs Corry