Bergen, Potala en gebedsmolens - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van sandydevreede - WaarBenJij.nu Bergen, Potala en gebedsmolens - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Bergen, Potala en gebedsmolens

Door: Sandy de Vreede

Blijf op de hoogte en volg

14 Oktober 2007 | Nederland, Amsterdam

Namaste (hallo in het Nepalees) allemaal,

het heeft even geduurd, maar hier weer een bericht van ons. We zijn gisteren per vliegtuig aangekomen in Lhasa. De hoofdstad van Tibet. Er is al bijna een week voorbij sinds het laatste bericht. Dus ik heb veel te vertellen. Eens zien wat ik allemaal nog weet. Mijn hoofd is namelijk enigszins aangetast door de hoogte hier ;-)
Die hoogte is echt wennen (3600 meter). Heb gisteren hoofdpijn gehad en vanochtend ook nog een beetje. Maar nu gaat het wel. Als je maar rustig aan doet. En we moeten vooral veel drinken. Drie liter wordt aangeraden. Dat is veel en daardoor moet je dan ook weer vaak naar de wc. Maar we houden ons goed.

Dan de afgelopen week. We hebben wat dagen gewandeld. Het begon rustig met een wandeling van een paar uur door twee kleine dorpjes. Het leek alsof we terug gegaan waren in de tijd.
De volgende dag hadden we een wandeling van een uur of 6. Omdat de hele route van de wandeldagen was omgegooid, moest het vervoer ook anders. Onze reisleider heeft een truck geregeld. En we hebben met 19 personen in de achterbak gezeten. Dat was lachen. En we hadden ook veel bekijks.

De wandeling begon met een heel steil stuk. Nou, toen had ik het al gehad. Ik schrok me rot. Als dat de hele weg zo zou gaan, zou ik het echt niet halen. Gelukkig viel dat mee.
De hele groep liep verspreid. En dan loop je ineens met z'n 2en door de prachtig groene rijstvelden. Dan is er gelukkig ook tijd om foto's te maken en gewoon te genieten.

De volgende dag was een hele zware wandeling met bijna alleen maar stijgende stukken. Ik ben dus afgehaakt. Hans leek het ook verstandiger om niet mee te gaan. Met nog wat anderen zijn we achter gebleven in het hotel. Hebben we lekker gegeten en wat geslapen, want dat hadden we een paar nachten niet goed gedaan.

Bij de hotels zouden we ook de eerste blikken kunnen werpen op de Himalaya. Helaas waren er te veel wolken. De regentijd duurt namelijk langer dan verwacht. Hij zou normaal gesproken allang voorbij moeten zijn. Ook hier wordt gesproken over de klimaatveranderingen.
Van de bergen die wel te zien waren was ik niet zo onder de indruk. Ik dacht is dit alles. Tot er op een gegeven moment tussen de wolken wel een klein stukje zichtbaar werd van de Himalaya. Bleek dat die nog veel hoger was. Toen was ik wel even stil. Echt enorm. Ik snap ook meteen waarom dit het dak van de wereld wordt genoemd.

Tijdens de vlucht naar Lhasa zijn we ook over de Himalaya gevlogen en hebben we ook de Mount Everest al gezien. Hans heeft er foto's van gemaakt. Het is echt niet te beschrijven hoe mooi die bergen zijn. Toch hoop ik wel dat we ze ook nog van de grond af te zien gaan krijgen.

En dan Lhasa. Ook dat is intens. Het is zo vreemd om rond te lopen op een plek waar je zo nieuwsgierig naar was en waar je ook zo graag naar toe wilde. Nepal was mooi, maar niet te vergelijken met Tibet. Hier voel ik veel meer bij.

Als we ons hotel uitlopen staan we meteen bij de Jokhangtempel. Daar omheen lopen Tibetanen met hun gebedsmolens. En dan zie je een enkeling ook kruipen met houten blokken onder handen en knieen. Daar maak je dan onderdeel vanuit.

Vanmorgen zijn we met nog een jongen uit de groep om 7 uur naar het Potala-paleis gegaan om een ticket te bemachtigen. Dat zou moeilijk zijn, maar gelukkig viel het mee. We waren er om kwart over 7 en toen stond er al een kleine rij. We moesten wachten tot half 10. Toen ging een klein loket open en kregen we na het laten zien van onze paspoorten een ticket. Met dit ticket kunnen we morgen een kaartje kopen voor het bezoek van het paleis. Ja, we zijn er dus nog niet. Maar ik kijk er erg naar uit.

Nou dat was het voor nu. Bedankt voor al jullie berichten. Het is echt leuk om die hier met z'n 2en te zitten lezen. We zijn nog een aantal dagen in Lhasa. Morgen dus het Potala-paleis en we gaan ook nog naar het Gangden klooster (ik twijfel of ik het goed schrijf). Er is hier dus nog genoeg te doen. Over een paar dagen meld ik mij opnieuw vanuit Lhasa. Daarna wordt het weer een tijdje stil.

Groetjes,
Sandy en Hans

  • 14 Oktober 2007 - 07:15

    Peter De Kat:

    Klinkt allemaal erg bijzonder: aantrekkelijk en imponerend. De tijd gaat wel weer erg snel. Gisteren zaten wij aan de zaterdagse lunch en ik bedacht dat er al weer een week opzit. Gelukkig heb je er nog twee te gaan: blijf genieten met volle teugen en maak mooie foto's. Laat die camera niet op je kamer liggen..... altijd meenemen.
    Wij zagen gisteren hoe oranje verloor van roemenie. (slecht spel..... ) En vandaag is het net als de afgelopen dagen subliem herfstweer. Wij genieten en jullie ook! Veel plezier!

    Peter

  • 14 Oktober 2007 - 07:37

    Corry:

    Namaste Sandy en Hans,
    In een woord...Indrukwekkend! Ik heb bewondering voor jullie klim- en loop-vermogen.Het kost wat moeite, maar dan heb je ook wat, en zo ik lees..Heel veel! Geniet van elke minuut en super dat je ons laat meegenieten.
    liefs `corry

  • 14 Oktober 2007 - 08:35

    Nathalie:

    Hallo daar,

    net je bericht gelezen. Geweldig hoor. Zijn de hotels primitief of valt het wel mee? Moest je je in de bergen buiten bij een regenton wassen???? (haha)
    Ik ben heel benieuwd naar dat paleis, heb je het wel al aan de buitenkant gezien? Misschien valt het wel tegen van binnen, ik weet helemaal niet wat je er kunt zien??!! Gelukkig dat het wandelen meeviel en dat er ook alternatieven waren, dat maakt het meer ontspannen. Zo achterin een vrachtwagen heb ik ook gestaan in Indonesie!
    Nou, ik verhueg me alweer op het volgende bericht!!
    Groetjes Nathalie

  • 14 Oktober 2007 - 08:38

    Nathalie:

    Daar ben ik nog een keer, ik had de mail nog niet gelezen!! Je hebt het paleis al van buiten gezien!!
    natuurlijk zijn Tibetanen mooier!!!!!!!!!
    Nog veel plezier!! Groetjes Nathalie
    p.s. de lunch was gisteren bij Cookers tegenover de bios (of had ik dat al gemaild??!!) Het was lekker, dus daar moeten we ook nog een keer heen als jij er weer bent!

  • 14 Oktober 2007 - 11:34

    Rianne:

    Wat een mooi verhaal weer! Geniet maar goed van alle bijzondere momenten die jullie nu meemaken!
    Groetjes, Rianne

  • 14 Oktober 2007 - 14:50

    Ronald En Marlene:

    Wat lijkt me dat allemaal indrukwekkend; het landschap en die culturen. Ik ben echt mega jalours, Ronald niet die heeft al genoeg aan een rondje Stadskanaal. Groetjes van ons allebei en geniet ervan!

  • 14 Oktober 2007 - 16:40

    Pa :

    Wat geweldig om dit mee te mogen maken, bij mij staat dit toch ook nog op het verlang lijstje. Tibet moet gewoon super zijn. Nou lieverd geniet er maar van want het is voorbij voor je er erg in hebt zit je weer in het vliegtuig terug. En nog bedankt van het kado was erg leuk.
    Pa

  • 14 Oktober 2007 - 18:02

    Michael Vink:

    Dag Wereldvervoveraars goed om te horen dat het goed met jullei gaat. En zoals jullie het beschrijven lijken die wandelingen mij erg zwaar vooral op die grote hoogte!! Ik hoop dat jullie genoten hebben van het paleis (als het gelukt is) en dat jullie nog veel leuke mooie en geweldige dingen mogen zien/ontdekken en beleven. Ik ben trots op jullie!! Groeten Michael

  • 15 Oktober 2007 - 13:29

    Margriet:

    Sandy gelukkig is je hoofdpijn gezakt.Hans heb jij ook nog last gehad?Ben nieuwsgierig hoe het Potala-paleis er van binnen uit ziet. Hebben jullie al jakthee (weet niet of ik het goed schrijf) gedronken?Nog veel plezier!

    Groetjes en veel liefs van Margriet & Eline

  • 15 Oktober 2007 - 14:53

    Anja:

    Lieve broer en Sandy,
    Waarschijnlijk hebben jullie inmiddels het paleis van binnen gezien? Ik moet nog bijkomen van het bericht waaruit blijkt dat mijn broer verstandig is geworden... ZOu wijsheid echt met de jaren komen? hhmm dan is er voor mij ook nog hoop! Gisteren hebben we Hans gemist maar Griet, Remco en Fleur waren gelukkig van de partij. Het was leuk. liefs anja

  • 15 Oktober 2007 - 17:17

    Tanja:

    Hoi miss d, en hans..... wat geweldig om te lezen. Dat je zomaar daar bij de himalaya bent....wou dat ik even bij je om de hoek kon kijken...nou hoop dat de wolken op zullen trekken en dat je de bergen duidelijk zal kunnen zien. nou meis heeeeel veeeeel plezier en hoop snel weer wat te lezen op de site. tanja

  • 15 Oktober 2007 - 20:30

    Leny En Bauke:

    Wat een geweldige belevenissen maken jullie daar mee.Hopelijk hebben jullie de Everest nu wel vanaf de grond kunnen bekijken.Voor ons zijn dit haast ongelofelijke verhalen, je moet er geweest zijn om je dit echt te kunnen voorstellen. Maar wij genieten hier met jullie mee door jullie berichten.Hier is alles goed en we zijn benieuwd naar jullie volgende bericht.
    Liefs van Leny en Bauke

  • 16 Oktober 2007 - 09:12

    Willemien & Arjen:

    lieve sandy,
    mooi om te lezen dat je het zo geweldig naar je zin hebt en dat je de ruimte neemt om de dingen te ervaren. Wat ben je toch een kanjer dat je het gewoon doet! En zo met al dat reizen krijg je ook genoeg ervaring om volgend jaar eens de grote reis naar zutphen aan te durven..;-)
    veel plezier met genieten van al dat moois!

  • 16 Oktober 2007 - 13:10

    Andre:

    Hoi,

    Het is een heel verhaal dat je er nog tijd en zin voor heb na al dat gewandel.
    Hier gaat ook alles gewoon zijn gangetje.

    Groet Andre

  • 17 Oktober 2007 - 08:18

    Luciël Van Eer:

    Ha Sandy,

    Volgens mij hebben jullie het leuk daar. Mooie foto's, vooral die vanuit de lucht met de luchtballon en tempels. Groetjes!ps. ons cluppie staat weer bovenaan!

  • 17 Oktober 2007 - 09:01

    Remco & Fleur:

    Hoi Pa en Sandy,

    wat leuk om jullie verhalen te lezen. We zijn al benieuwd naar de foto's. Hebben jullie inmiddels de Himalaya al beter gezien? Sandy je let toch wel op Hans dat ie zijn steunkousen draagt tijdens de wandelingen he? ;--)

    Groeten uit het verre Westen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Nepal en Tibet

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2007

Het dak van de wereld

17 Oktober 2007

De DL op windhorses

14 Oktober 2007

Bergen, Potala en gebedsmolens

08 Oktober 2007

appeltaart met witte sjaals

Actief sinds 08 Okt. 2006
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 130427

Voorgaande reizen:

27 Juli 2020 - 03 Augustus 2020

Tijdens de coronacrisis naar Kos

23 Juni 2019 - 03 Juli 2019

Zwitserland deel 2

26 Mei 2019 - 02 Juni 2019

Zakynthos in de herkansing

17 Maart 2019 - 20 Maart 2019

Boedapest

10 Maart 2019 - 14 Maart 2019

Stedentrip Berlijn

14 Februari 2019 - 21 Januari 2019

Egypte: All inclusive

08 Augustus 2018 - 10 Augustus 2018

AS Trençin -Feyenoord

17 Juli 2018 - 02 Augustus 2018

Baltische Staten

08 Juni 2018 - 13 Juni 2018

Zwitserland

03 Mei 2018 - 10 Mei 2018

Lesbos part II

26 Februari 2018 - 06 Maart 2018

Koningssteden van Marokko

31 Oktober 2017 - 02 November 2017

Shaktar Donetsk - Feyenoord in Charkov

22 Juli 2017 - 29 Juli 2017

Normandië en de invasiestranden

29 April 2017 - 06 Mei 2017

Parga, op het vaste land van Griekenland

27 Februari 2017 - 04 Maart 2017

Athene

24 November 2016 - 26 November 2016

Manchester U - Feyenoord

06 September 2016 - 10 September 2016

Kopenhagen

19 Juli 2016 - 28 Juli 2016

Parels van Portugal

02 Mei 2016 - 09 Mei 2016

Skiathos

17 Februari 2016 - 21 Februari 2016

Rome

06 Oktober 2015 - 10 Oktober 2015

Krakau

09 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Schatten van Sri Lanka

08 Mei 2015 - 15 Mei 2015

Karpathos - Griekenland

23 Februari 2015 - 02 Maart 2015

Madeira

18 Februari 2015 - 20 Februari 2015

AS Roma - Feyenoord

22 Oktober 2014 - 24 Oktober 2014

Rijeka - Feyenoord

28 September 2014 - 02 Oktober 2014

Atletico Madrid

17 September 2014 - 19 September 2014

Sevilla

21 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Rondreis Maleisisch Borneo, Sabah & Sarawak

21 Juni 2014 - 05 Juli 2014

Lago Maggiore

07 Juni 2014 - 14 Juni 2014

Lefkas

21 Februari 2014 - 28 Februari 2014

Ridderlijk Malta

21 Oktober 2013 - 25 Oktober 2013

Koninklijk Madrid

28 Juli 2013 - 17 Augustus 2013

Rondreis Zuid-Afrika, Lesotho en Swaziland

07 Juli 2012 - 27 Juli 2012

Cuba

25 Februari 2012 - 03 Maart 2012

Duizend en één nacht Jordanië

09 Juli 2011 - 07 Augustus 2011

Van Delhi naar Peking

28 April 2011 - 05 Mei 2011

Santorini

10 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Van Santiago de Chile naar Rio

11 Juli 2009 - 07 Augustus 2009

Van Rio naar Lima

15 November 2008 - 08 December 2008

Thailand

05 Oktober 2007 - 26 Oktober 2007

Nepal en Tibet

12 Oktober 2006 - 02 November 2006

Myanmar

Landen bezocht: