In en uit de bus in Thailand - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van sandydevreede - WaarBenJij.nu In en uit de bus in Thailand - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van sandydevreede - WaarBenJij.nu

In en uit de bus in Thailand

Door: Sandy de Vreede

25 November 2008 | Thailand, Chiang Rai

Hoi allemaal,
eindelijk een bericht uit Thailand. Alles gaat hier goed. We hebben alleen weinig tijd voor ons zelf. We zijn eigenlijk alleen maar op pad met de groep en zitten ook veel in de bus. Het voelt als een ouwe mutsenreis van Neckermann. Alles wordt voor je geregeld. 's Ochtends stappen we rond 8 uur (ja, om kwart voor 7 opstaan is geen uitzondering. Hoezo vakantie? Jullie hebben vast veel medelijden met ons) in de bus en 's avonds komen we in het donker zo rond 6 uur bij het hotel aan. Dan senl douchen of ff een half uurtje bijkomen en dan moeten we weer klaarstaan voor het avondeten.
Vanavond gaan we voor het eerst met z'n tweeen ergens eten hier in Chaing Rai. Het noorden van Thailand.
Maar laat ik beginnen met een korte terugblik van onze avonturen tot zo ver.
We zijn gestart in Bangkok pas anderhalve week geleden. Het lijkt al veel langer, omdat we al zoveel gedaan en gezien hebben. De eerste volle dag hebben we 's ochtends door Chinatown in Bangkok gefietst. De tocht is opgezet door Co van Kessel. Ja, een Nederlander die bekend is ook buiten Thailand. Ik kreeg van tevoren al een smsje van iemand die mij deze rit aanraadde. Hij zat gelukkig al in ons programma en ja, het was de moeite waard.
's Ochtends om half 9 door smalle straatjes waar je fiets net door past. Daarna met fiets en al op de pont naar de overkant van de rivier. Omdat we met zo'n grote groep zijn (24 mensen) was het een hele optocht en hadden we ook nog veel bekijks.
Wat kan ik me verder nog herinneren? We hebben een ochtend gewandeld in een nationaal park. En een halve dag hebben we 7 watervallen bekeken. Was een aardige klim. Hans heeft aan de top nog even een duik genomen. De watervallen zouden de mooiste van Thailand zijn. Ze waren niet onaardig, maar je raakt in de loop der jaren verwend.
We hebben inmiddels ook de brug over de rivier de Kwai bezocht. Dat viel een beetje tegen. Ik was al gewaarschuwd, maar het is echt 1 grote kermis. Op zich was het nog rustig toen wij er waren. Onze gidsen zijn daar zeer goed in. Zij weten ons steeds op het goede moment ergens af te zetten.
Je kunt dus over de brug lopen. Dat doet iedereen ook. En ondertussen komt er zo nu en dan een treintje speciaal voor toeristen langs. Dat gaat ook over de brug en dan moet iedereen op de brug aan de kant gaan staan. Dat zou bij ons niet kunnen.
We hebben ook de graven van de soldaten die bij het aanleggen van de brug/het spoor naar Birma zijn overleden. Dat is indrukwekkend. Vooral het stukje waar de Nederlanders liggen.
Vervolgens hebben we ook nog een stuk van het spoor per echte trein afgelegd.
Vandaag zijn we naar het winterpaleis van de koninklijke familie geweest. We hebben een blik kunnen werpen op de grens met Birma en daarna zijn we met een boot de Mekong op gevaren om de gouden driehoek te ervaren. We zijn zelfs een half uurtje in Laos geweest. Is dat toch nog gelukt deze vakantie.
De prestaties van Feyenoord hebben we met dank aan Sander op de voet kunnen volgen via smsjes. Vooral afgelopen zondag was dat bizar, omdat het koud was en zelfs ging sneeuwen. Dan zit je hier net buiten aan het avondeten in 25 graden (overdag is het zo'n 30 graden en goed uit te houden). Dat is niet voor te stellen. Wel een prima tijd om weg te zijn. Ik heb deze anderhalve week al meer zon gezien dan het afgelopen jaar.
Nou, dat was het voor nu. Hans en ik gaan eten. We gaan naar het restaurant van een Nederlander die getrouwd is met een Thaise vrouw. Het heet Aye's (voor de liefhebbers). Spreek jullie hopelijk snel weer.
Groetjes van ons.

• 25 November 2008 - 13:18

Corry:

Leuk wat te lezen!!
    Je vind de Birma-spoorweg indrukwekkend. Nu ben ik benieuwd of de Mekong en de gouden driehoek ook indrukwekkend waren. Zo klinken ze wel. Het is geen afrika-avontuur, maar geniet lekker dat je in ieder geval niet zelf je tent meer hoef op te zetten in rotsige grond, hihi.
    Veel plezier,geniet van de TEMP. en laat ons maar hier in de sneeuw, regen en kou.

• 25 November 2008 - 13:24

Lisette:

Lieve Sandy,
    Wat een verrassing dit verslag! Echt heel fijn en leuk om te lezen. Dus ik hou me aanbevolen voor het volgende verslag. Veel genieten nog maar en ook de groeten aan Hans.
    Liefs uit Delft.

• 25 November 2008 - 14:06

Bauke:

Hoi Sandy en Hans natuurlijk.
    Leuk om eindelijk een bericht te krijgen via internet. Ik hoop dat je de reacties snel kunt lezen want jullie worden nogal in beslag genomen begrijp ik.
    Ik heb indertijd, in 1975 ook de Birma spoorbrug bezocht en ook de begraafplaatsen in de buurt, maar toen was het nog geen kermisachtig gebeuren, in tegendeel zelfs. Ik was toen wel onder de indruk.
    Hier alles goed. Wij hopen snel weer iets van je te zien. Groeten, ook van je moeder, maar die weet het nog niet want ze is nog aan het werk.

• 25 November 2008 - 16:34

Peter:

Klinkt allemaal goed met je neckermann reis.
    Altijd nog beter dan Boer en Zwendel.

Veel plezier nog!!!

• 25 November 2008 - 19:00

Andre:

Hoi Sandy,

Zo te lezen is het bijna werken vroeg op en laat klaar alleen lijkt mij dit leuker. Geniet maar lekker.

• 26 November 2008 - 09:24

Madelon:

Hi San,
    Mooi verhaal weer! Ik dacht al, waar blijft ie!
    Ik heb ergens wel medelijden met jullie vanwege dat vroege opstaan! Aan de andere kant wil ik natuurlijk helemaal niet weten hoe lekker warm het daar is! Nou veel plezier nog en op naar het volgende verhaal! En foto's!
    X

• 26 November 2008 - 12:28

Wouter:

Sandy,
    Leuk verhaal hee! geniet er nog even lekker van daar; en als ik het nieuws zo lees zal je vakantie nog wel even voortduren ;)
    Groeten, ook aan Hans,

• 26 November 2008 - 13:50

Tanja:

He Sandy, wat leuk om weer van je te horen..ook al zit je nu dus weer heeeel ver weg...Hebben mekaar lang niet gesproken.. Wat heerlijk dat je weer op reis bent..ga t zeker weer volgen.. Nou heel veel plezier en geniet!! Spreken weer wat af als je terug bent.. Liefs Tanja

• 26 November 2008 - 14:10

Nathalie:

HALLO!!!!

Eindelijk een reactie van mij. Tja sommige mensen hebben het druk met hun werk, terwijl anderen het erg zwaar hebben op vakantie..... Nou ja, de meeste reizen bestaan toch wel uit vaak vroeg opstaan en als je zoveel km moet afleggen, zit je vaak in de bus, maar stop je dan ook onderweg om dingen te bekijken?? Wel jammer dat je weinig voor jezelf kunt doen, eigenlijk net zoals bij ons afgelopen zomer!!
    Uiteindelijk is het natuurlijk wel allemaal heel mooi wat je te zien krijgt. Hoe was dat olifantenziekenhuis eigenlijk? En hoe is het eten?? Kun je vegetarisch uit de voeten net als in Vietnam??!!
    Hopelijk heb je snel tijd om weer wat te vertellen, ik ben benieuwd!! (de tijd gaat trouwens wel erg snel en mijn surprise is nog niet af, dus snel verven dan maar!!)

XXX Nathalie

• 26 November 2008 - 15:33

Anja Vink:

Hallo Hans en Sandy,
    wat leuk om weer een reisverslag te lezen, wist niet dat dat dit keer ook weer bijgehouden werd. Leuke verrassing! Tja Sandy, Hans begint de Neckermanreizen-leeftijd te bereiken, dus ik weet niet wat de toekomst brengt?? Ha,voordat mijn broertje boos wordt, dit was natuurlijk een grapje. Ik denk dat hij nog minstens 40 jaar verre reizen kan maken. Veel liefs anja

• 26 November 2008 - 21:55

Ton En Nan:

Hoi Sandy
    Wat leuk om iets te lezen als je zover weg bent het blijf heel bijzonder.En Birma-spoorweg lijkt mee heel apart om daar te zijn waar ook zoveel nederlanders zijn gesneuveld.We hopen dat je geweldige foto's mag schieten.En we zien het resultaat wel.Een dikke kus van ons en doe Hans de groetjes.

• 27 November 2008 - 12:23

Annelet:

Hoi Sandy!!

Wat leuk om wat over je vakantie te lezen. Ik hoor op het nieuws allemaal enge dingen over opstanden in Thailand en vliegvelden die dicht zijn. Ik hoop dat jullie daar geen last van hebben.

Hier is alles rustig. Ben ondertussen al 2 dagen 'te laat'!!

Groetjes Annelet

• 27 November 2008 - 15:02

Marike:

Ik ben jaloers!!! Ik wil ook zon en met 25 graden buiten eten vanavond. Heerlijk hoor, geniet er van. Ik mis je wel in de bus, dus kom wat dat betreft maar vlug weer terug.

Groetjes,

Marike

• 27 November 2008 - 17:09

Leny:

Lieve Sandy

Fijn dat het goed gaat, wel een erg druk programma.
    Jullie komen daardoor wel op heel veel plekken in Thailand. Het is moeilijk voor te stellen dat het bij jullie zo lekker warm is, hier is het koud en nat. Geniet dus maar van de zon. Hebben jullie nog iets gehoord over de bezetting van het vliegveld in Bangkok? Ik ben benieuwd. Jullie hebben nog even de tijd, waarschijnlijk is het conflict dan opgelost. Heel veel plezier nog!
    Groeten van ons.

• 27 November 2008 - 21:21

Luciël:

Ha Sandy,

Ik ben jaloers! Genieten he!

Groeten uit Den Haag

• 28 November 2008 - 09:23

Sawadi-ka!:

Ha Sandy!

Leuk om wat van jullie te horen en mee te genieten! Klinkt goed (en herkenbaar ;-)) allemaal. Al veel mooie foto's gemaakt? En nog last van de chaos in Thailand? Ik vond de beroemde brug ook een beetje tegenvallen; de begraafplaats en het museum waren indrukwekkender. Chiang Mai (gaan jullie daar ook heen?) vond ik wel erg leuk. De langnekken hebben we daar helaas niet gezien, jullie wel? (wel commercieel hoor! ze schijnen gewoon voor een winkeltje te zitten :-)).

En hoe vind je het eten? Heel vervelend om zo lekker buiten te eten ;-). Klinkt goed zeg! Lekker genieten.

Groetjes aan Hans en nog heel veel plezier!

Groetjes,
    x Kim

• 28 November 2008 - 19:24

Mirjam:

Hoi Sandy,

Ik zit de hele tijd aan je te denken of je wel weer terug naar Nederland kunt komen. Merk je in het land zelf nog iets van de onrust of ben je compleet relaxed op vakantie?

Benieuwd naar je verhalen straks,

groetjes Mirjam