De laatste loodjes.... - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van sandydevreede - WaarBenJij.nu De laatste loodjes.... - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van sandydevreede - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes....

Door: Sandy de Vreede

03 December 2008 | Thailand, Chiang Mai

Sawadee-ka,

het is hier nu 14.00 uur (dus 8.00 bij jullie) en we zijn net terug van een fietstocht door landelijk Chiang Mai (ongeveer 33 km). Was heel leuk. Vooral omdat we ook maar met een klein groepje waren). Over 2 uur vertrekken we naar het station om op de nachttrein naar Bangkok te stappen. Daar komen we dan 's ochtends rond een uur of half 7 aan.

Vanmorgen vertelde onze reisbegeleider dat het vliegveld in Bangkok weer opengaat. Er zijn zo'n 300.000 passagiers gestrand. Hij verwacht dan ook dat alles vanaf 15 december pas weer normaal zal verlopen. Wat dat voor ons betekent wist hij niet. Hij heeft naar zijn werkgever gemaild om te vragen hoe of wat. Wordt dus nog vervolgd.

We zijn nu 3 nachten in Chaing Mai geweest. Overdag allerlei excursies gedaan en vanaf het eind van de middag waren we vrij. Zondagavond hebben we over de grote markt gelopen die alleen in het weekend is. We waren er al vroeg. Om 18.00 stonden we bij een kraampje. Ik had wat gekocht en wilde verder lopen toen Hans ineens mijn naam riep. Ik keek op en zag dat iedereen stil stond. Alsof de wereld was bevroren. Werd het volkslied gespeeld. Onze reisbegeleider had het wel verteld ergens aan het begin van de vakantie, maar ik had er niet meer aangedacht. Het was een heel vreemd gezicht. En als de muziek stopt gaat iedereen weer door waarmee hij bezig was. Alsof je in een aflevering van Tita Tovenaar terecht bent gekomen.

Gisteren hebben we op olifanten gereden. Dat was echt super. Zeker 1 van de hoogtepunten van deze vakantie. Je zat met z'n tweeen op een houten bankje dat op de rug was vastgemaakt. En de mahout (de bestuurder zeg maar) zat achter de oren. We hebben twee keer een half uur door oerwoud gereden. Op de terugweg zijn we zelfs een stuk door de rivier gegaan. Het was echt genieten. En soms ook goed vasthouden.
Na de lunch zijn we op bamboevlotten die in de rivier lagen gestapt. Met z'n vieren erop en een man met een stok die het vlot bestuurd. Hans heeft het ook nog geprobeerd en het viel niet tegen.

Twee dagen geleden hadden we een excursie langs de hoogtepunten van Chiang Mai. We begonnen in een tempel. Daar was een ceremonie aan de gang. Iedereen van de groep was al doorgelopen (behalve wij) toen de ceremonie was afgelopen en alle mensen naar buiten kwamen. Daar gingen de mannen op plastic stoeltjes zitten. Zij deden hun shirtjes uit en hun haar werd nat gemaakt. Ze moesten hun haar wassen met shampoo en daarna knipten familieleden stukken haar af. Vervolgens gingen monniken hun hoofden kaalscheren. Bleek het een inwijdingsritueel te zijn. Zelfs hun wenkbrauwen werden eraf gehaald. Mooi gezicht. Hans en ik hebben dan ook genoten. Daarna hadden we nog maar heel even om de tempel zelf te bekijken. Eigenlijk te kort. Gelukkig kregen we een kwartiertje extra.

De rest van de dag was niet zo bijzonder. Een museum over de stammen die hier leven en daarna de standaard zijdefabriek, teakhoutfabriek enz.

's Avonds gingen we eten met nog een jongen van de groep. Eerst liepen we nog langs wat winkels. Daar zag ik toen ineens een boeddha die ik echt moest hebben. Het was liefde op het eerste gezicht. Enige minpunt is dat het ding 5.8 kilo weegt. Hij is dan ook gemaakt van marmer. Ik heb hem nu in mijn grote rugzak gestopt. Hoe hij mee naar Nederland komt, moet ik nog even zien. Het is nu niet zo lang meer, maar de laatste loodjes van de vakantie wegen in ieder geval zwaarder ;-)

Het is bijna 5 december. Toch een raar idee om dan hier te zijn. We maken alle winterse dingen gewoon niet mee. Het is hier in ieder geval ook feest, want de koning is dan jarig. Er worden nu al voorbereidingen getroffen. De koning is hier heel belangrijk. Je ziet overal door het land foto's van hem. Ook hangen overal Thaise vlaggen met daarnaast gele vlaggen voor de koning. Voor ons is dat toch moelijk te begrijpen. Misschien zijn we daar et nichter voor.
We zijn in ieder geval benieuwd wat wij gaan merken van het feest. Wij zitten dan aan het strand van Cha'Am.

Goed, ik verwacht dat we nog wel een bericht voor jullie kunnen achterlaten. Hoe het hier allemaal gaat lopen met de terugreis horen jullie natuurlijk ook.
Bedankt weer voor al jullie berichten. Het is echt lachen om alles te lezen (Corry, jij zit toch niet op je werk te internetten he? hahaha)

Groetjes,

Sandy en Hans

• 03 December 2008 - 09:39

Lisette:

Lieve Sandy,
    Wat een mooi en spannend verhaal. Lijkt wel een boek.
    Hele goeie reis terug en dat het maar allemaal soepeltjes magrlopen!

• 03 December 2008 - 17:22

Ton En Nan:

Hoi Sandy
    Wat een geweldig verhaal en wat maken jullie weer hele mooie dingen mee.Dat neemt niemand je meer af.En nu maar hopen dat jullie geen dagen op het vliegveld moet wachten want dat is verschrikkelijk.Nou lieverd we horen het wel hoe en wanneer jullie terug kunnen.Knuffel van ons

• 03 December 2008 - 19:23

Sawadee-ka!:

Ha Sandy (en Hans),

Dat klinkt goed allemaal! En ook heel herkenbaar :-). Het lijkt wel een beetje padvinderij: fiestochten, jungletochten en varen met een vlot ;-). Klinkt goed!

Ben benieuwd naar je boeddha, lekker gewicht om mee te moeten sjouwen zeg! Leuk hoor! En hebben jullie al een Thaise massage gehad? Die kunnen nog best pijnlijk zijn! Een Thaise oliemassage (eventueel een voetmassage) zou ik zeker nog overwegen. Heerlijk!

Geniet lekker van de laatste dagen daar. En vooral van het mooie weer. In Limburg is sneeuw gevallen! Dus thuis mogen de moonboots uit de kast ;-). Misschien toch nog een witte Kerst.

CU soon in Nederland. Echt kaasfondue-weer! Enne... nu heb ik een keer een souvenirtje voor jou ;-).

Groetjes,
    x Kim

• 04 December 2008 - 08:03

Wiek:

Mooi dat je (wellicht) spoedig terug bent. Kunnen we in januari eens lekker ergens (vlees) gaan eten. Aangezien je hier geen nieuwe foto's heb geupload verwacht ik die dan wel van je te zien.

X Wiek

• 04 December 2008 - 12:00

Wouter:

superleuk dat je nog steeds je reisverlagen neerzet. Klinkt goed allemaal! ik zit wel nog steeds op wat leuke foto's van je te wachten uiteraard ;) lekker genieten in cha am straks he! groeten

• 04 December 2008 - 16:38

Nathalie:

Alweer hallo!!

Ik heb tijd, want mijn surprise is eindelijk af. Zelfs het gedicht zit al in een envelop. Ik moet alleen het hoofd nog verder inpakken, want m'n pakpapier was niet lang genoeg!!
    Wat leuk allemaal om te lezen, ik ben echt superbenieuwd naar de foto's!!! (hopelijk ben je er tevreden over)
    Hier is het weer echt vreselijk. Het heeft vandaag gesneeuwd en het is koud!! De sneeuw blijft nog niet liggen, maar toch is het allemaal erg genoeg!!! Ik ben jaloers op de warmte die jullie nog even kunnen voelen......
    Morgen sinterklaas... ik zal blij zijn als het voorbij is. (eten we wel lekker broodjes op school met sint en de pieten, dus dat is wel een beloning, maar eerst die ochtend doorkomen!!!
    Nou, tot gauw, zuig nog even de warmte en zon in je op, je kunt wel een reservevoorraadje gebruiken!!
    X Nathalie

• 04 December 2008 - 21:36

Leny:

Lieve Sandy en Hans,

Het is alleen al leuk om de verhalen te lezen, dus om het echt te beleven is helemaal geweldig!
    Straks met de foto's kunnen we een beetje meegenieten.
    Geniet nog maar, die terugreis zal ook wel lukken. Ik vind de vakantie snel gegaan. Jammer dat de verhalen nu ophouden.
    Nog veel plezier en een soepele terugreis naar Nederland.

Groet en kus van mij en Bauke.

• 05 December 2008 - 08:49

Anja Ink:

Lieve Hans en Sandy,
    vandaag 5 december, feliciteert Sinterklaas vanuit Nederland de koning van Thailand met zijn verjaardag.

hartelijke groet
    anja

• 05 December 2008 - 12:34

Madelon:

Hey San,
    Mooi verhaal weer! Ben zo benieuwd naar de foto's! We moeten maar snel afspreken dan mag je ook die van mij zien!
    Nou ik neem er nog een paar kruidnoten op, die zal je vast missen!
    Groetjes!!!!! Ook van Ed!