Oranje emoties - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van sandydevreede - WaarBenJij.nu Oranje emoties - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Oranje emoties

Door: Sandy de Vreede

12 Juli 2010 | Chili, Santiago de Chile

Hoi allemaal,

we zijn vanmorgen pas aangekomen in Chili. Dat hadden we ons allemaal wel ff anders voorgesteld. Zaterdagavond zouden we om kwart voor 9 naar Parijs vliegen om daar over te stappen op onze vlucht naar Santiago de Chile, maar het vliegtuig van Air France kwam met 20 minuten vertraging aan. Toen we klaar waren voor vertrek, begon het vreselijk te regenen en onweren. Daarom mochten er geen vliegtuigen van Schiphol vertrekken. We hebben uiteindelijk ruim 2 uur vertraging opgelopen. Hierdoor waren we dus te laat voor onze aansluiting.
In ons vliegtuig zaten trouwens ook een flink aantal mensen die naar Zuid-Arika onderweg waren voor de finale (zowel Nederlanders als Spanjaarden). De vlucht die zij moesten hebben, heeft gelukkig gewacht. Zij hebben de finale dus gewoon bij kunnen wonen.
Voor ons was niets te regelen. Dus wij werden ondergebracht in een hotel van Ibis. Onze bagage kregen we niet. We moesten ons redden met een noodpakketje met een tandenborstel, T-shirt en dat soort dingen. Omdat de volgende vlucht pas weer om half 12 's avonds vertrok, hadden we wel de tijd om Parijs in te gaan.
Dat was niet heel leuk, want het was echt onwijs warm en we hadden onze spijkerbroeken en wandelschoenen aan. Omdat we onze bagae niet kregen, konden we ons niet omkleden. We hebben de Notre Dame en de wijk daar omheen gedaan, maar het zijn dus vooral veel terrasjes geworden.
Rond 5 uur waren we weer op het vliegveld. Daar hebben we geregeld dat we een betere zitplek hadden voor onze vlucht naar Chili. Het kostte ons 70 euro per persoon, maar dat was het dubbel en dwars waard. We hebben beiden lekker een flink aantal uur kunnen slapen (Peter wel inclusief slaappil).
Op het vliegveld zijn we ook op onderzoek uitgegaan waar we de finale zouden kunnen kijken. We vonden ergens een tent met een grote tv en daar zijn we gaan zitten. Er waren nog drie mensen van onze groep. En wat jongens die hun vluchten naar Buenos Aires en Singapore hadden gemist. Terwijl wij er zaten, liep het echt vol Helaas hadden we geen oranje spullen op en aan, omdat die allemaal in onze bagage zaten. Maar we hebben de boel flink lopen opjutten. Behoorlijk wat mensen waren namelijk voor Spanje. Dus als wij gingen aanmoedigen, gingen zij er tegenin. Echt lachen.
We hoopten dat het geen verlenging zou worden, omdat we die niet zouden kunnen kijken. Maar helaas werd het dat dus wel. Wij zijn toen naar de paspoortcontrole gerend. Daar hebben we een tijd moeten wachten. Zenuwslopende minuten kan ik je zeggen. Sommigen hadden een mobiel en kregen af en toe een bericht door. Waarschijnlijk was er zoveel sms-verkeer dat het niet goed werkte. De stand bleef echter 0-0. Daarna moesten we onze handbagae nog laten checken en toen zijn we naar de gate gerend. Daar stond ook een tv. En daar hebben we dus de rest gezien. Ja, en hoe het afgelopen is weten jullie allemaal. Ik vond het een anti-climax. Maar verliezen met strafschoppen was ook niet alles geweest. En met Spanje als winnaar kan ik wel vrede hebben.

Vanmorgen om 8 uur zijn we toen alsnog in Santiago de Chile aangekomen. En hier is het koud. Het is zo raar. Gisteren liepen we nog in Parijs in de bloedhitte (zweten) en vandaag ineens in Santiago met kou. Dat je lichaam zoiets aan kan. Ik vind het in ieder geval lekker.

We hebben de hele middag rondgelopen. Dus al veel gezien. eE zijn bbijvoorbeeld op de vismarkt geweest. Daar waren heel wat verkopers die vroegen waar wij vandaan kwamen. En als we dan Holanda zeiden hadden ze allemaal medelijden om die verloren finale. Er lag ook een dode inktvis. Volgens de verkoper was het Paul de inktvis die alle voorspellingen had gedaan. De verkoper had geld ingezet op Nederland en dus verloren. Geen idee of het waar was, maar het was best lekker om te horen dat veel mensen het Oranje ook gegund hadden.

Nou, hier laat ik het bij. Morgenochtend hebben we nog ff de tijd hier. ´s Middags vertrekken we naar onze volgende bestemming. Het is hier nu trouwens 18:00 uur geweest. Dat is dus zes uur vroeger dan in Nederland. Over een uur gaan we eten. En ik denk dat ik niet te laat naar bed ga. Eens zien of ik goed kan slapen.

Het is wel raar dat we nu al het nieuws na de finale en het napraten en dat soort dingen niet meekrijgen. Zo denk je niet aan de kater, maar je mist het toch. Wij moeten het trauma straks in Nederland alsnog gaan verwerken. Komt goed. Ik rol zo de competitie in.

Groetjes van ons vanuit een koud Chili.

• 12 Juli 2010 - 22:48

Marjoke:

Hoi Sandy,
    Ik heb verzuimd de afgelopen tijd op je Hollandse mail te reageren; daarom nu maar een berichtje naar "den vreemde". Geniet van je reis, dan genieten wij van je verslag.
    Groeten, Marjoke

• 13 Juli 2010 - 04:11

Corry:

En ja hoor, wiens reis begint meteen weer met "avontuur". De jouwe. Veel leuk avontuur voor jullie gewenst!Ik kijk uit naar de verslagen.( En hier is het nu ook frisser, gelukkig.) geniet ze!!!

• 13 Juli 2010 - 07:17

Madelon:

Hey de Vreede! Dat begint alweer lekker! Maar gelukkig ben je er en heb je een temperatuur die bij je past haha! Veel plezier.......

• 13 Juli 2010 - 07:57

Kim:

Haha, heerlijk verhaal! Leuk om even mee te genieten (even werkspijbelen). Heb je je schaatsen bij je? ;-)

• 13 Juli 2010 - 08:18

Anja:

Hoi Peter en Sandy.

Dit is echt weer iets voor jullie. Maar jullie zijn er nu gelukkig>
    Het is maar goed dat het lekker koel is daar,hier wordt het ook wat koeler.
    Nederland krijgt veel kritiek op het spel dat ze hebben gespeeld.
    Maar vandaag eerst naar de koningingdan rondvaart door de grachten van Amsterdam en
    dan de huldiging.
    Geniet van jullie reis ik
    wacht op het volgende verslag.
    gtoetjes Woeze.

• 13 Juli 2010 - 08:30

Hoi Sandy En Peter:

jeetje wat een verhaal al zeg! Nou we kijken uit naar de rest van de verhalen.

Groetjes, Rene, Loes en een knipoog van Famke

• 13 Juli 2010 - 08:43

Andre Israel:

Een heel verhaal jammer van de vertraging heb je toch een deel van de wedstrijd kunnen zien ben zelf nog droog thuis gekomen en wat later brak de hel los wat de regen betrof. Ik hoop dat het nu beter verloopt. Geniet van je reis doe ik het van je verslagen. Doe Peter de groeten en hou het hoofd cool zal wel lukken met dat weer.
    Groetjes.

• 13 Juli 2010 - 08:47

Nathalie:

Hoi San,

ik zat al met smart op een berichtje te wachten, want van André Israel hoorden we dat jullie met veel vertraging waren vertrokken en nooit de aansluiting hadden kunnen halen..... Ik was benieuwd hoe dat verder ging. Je kon dan gewoon in een volgend vliegtuig mee dus. Wel zonde van de tijd, maar gelukkig toch nog aangekomen.
    Wel even een ander begin dan vorig jaar zeg!!!!
    Beetje jammer van die finale, ik hoopte toch wel dat ze zouden winnen, maar als je niet scoort...... En dan ook nog een beetje begint te hakken en zagen..... Tja.
    Wij gaan vandaag onze tassen inpakken, de honden zijn in Groningen. Dat verliep ook niet vlekkeloos, want Dozer kreeg een soort zenuwinzinking toen het 's nachts onweerde, we hebben die hele nacht niet geslapen. Wel terug naar Delft de volgende dag en toen was dus die finale. We werden daarna gebeld vanuit Groningen dat Dozer ziek was, maar ze had dus weer zo'n paniekaanval. Het ging na een paar uur weer over. Voor de zekerheid hebben we nog de vuurwerkpillen opgestuurd, maar er was daarna ook nog een onweersbui overdag en dat kon ze wel redelijk verwerken. Nou ja, op hoop van zegen dus maar.
    Verder is het hier lekker weer nu. Net boven de 20 graden en bewolkt, dus even bijkomen van de hitte. Er is wel noodweer geweest in het noorden en oosten, met veel water en er is ergens een torenspits van een kerk gewaaid, maar geen doden ofzo.
    André brengt ons morgen naar Schiphol! Dat is wel lekker zeg! Luxe zo'n taxiservice, maar daar weten jullie alles van!!!
    Vandaag gaan we misschien ook nog lunchen.
    En dan ga ik nog even wat planten begieten her en der en de allerlaatste dingen kopen??!!
    Nou, dat was het wel zo'n beetje. Nog veel plezier daar. Kun je mijn hotmailadres ook in je mailinglijst zetten? Of heb je dat al gedaan? nathaliedozer@live.nl dus. Dan kan ik je berichten ook in Sri Lanka lezen ale we daar in een internetcafé zitten!!!

Doeiiiiiiiiiiii
    Nathalie

• 13 Juli 2010 - 09:11

Bep En Charlotte:

hallo,we hebben jullie vertrek op teletext gevolgd maar je vertrektijd verscheen niet in beeld,nu snappen we waarom.wat een gedoe zeg.je hebt niet veel gemist hoor de finale was een afgang.we worden nu het kung-fu elftal genoemd vanwege de trap van De jong.we zitten nu de huldiging te kijken in'A 'dam.Net terug uit Limburg waar het erg warm was... staatsloterij gevallen in Gelderland,27 miljoen.veel plezier daar!!

• 13 Juli 2010 - 12:28

Han En Alie:

Hoi Peter,

Leuk dat reisverslag van Sandy, blijven we ook een beetje op de hoogte van jullie doen en laten. Jammer dat het daar koud is maar wel beter uit te houden dan 35 graden. Het is hier momenteel ook wel lekker weer, net boven de tewintig graden. Heel vervelend die vertraging maar je bent het ook wel weer snel vergeten. Wij hopen dat je hele mooie dingen gaat zien en we kijken uit naar de foto's/film. Een hele fijne vakantie nog. De groeten aan je reisgenote en tot ziens.

• 13 Juli 2010 - 18:22

Annelet:

Grrrr... Ik heb net een onwijs verhaal zitten typen, maar ik doe weer iets verkeerds... Nu is alles weg.

Hierbij de verkorte versie:

Hoi San...dy,

Wat een reis zeg, ach een dagje Parijs (zelfs in de hitte) is ook niet verkeerd! Heb je nu wel je bagage?

Gefeliciteerd, je bent boven mij in de poule geeindigd.

Napraten over de wedstrijd heb ik nauwelijks gedaan. Ik wil het er liever niet meer over hebben :). Je mag mijn WK-bandjes hebben! haha

Nog twee werkdagen en dan ben ik ook eindelijk vrij!!!

Groetjes Annelet

• 13 Juli 2010 - 19:52

Marjolein Nienhuis:

Bijzonder om te lezen dat jullie door noodweer jullie aansluiting hebben moeten missen en een (nood)stop moeten maken in Parijs.
    Zie het maar zo dat jullie (zonder te boeken) één van de grootste steden van West -Europa hebben gezien, DE GROOTSTE STAD van Frankrijk, terwijl jullie gewend zijn om je vakantie buiten Europa te vieren.
    Helaas de stad bekeken in spijkerbroek en vast niet gedacht om ergens een winkel in te lopen voor een korte broek. :)
    Terug gekomen op het vliegveld is het boffen dat er mensen zijn die aan de wachtende toeristen hebben gedacht en een tv hebben geplaatst. Zo hebben jullie toch een leuke tijd gehad en een groot deel van de wedstrijd kunnen zien incl. de doelpunt van Spanje. Ja ja…..Octopus Paul zijn voorspelling is uitgekomen en inmiddels benoemd tot ereburger van Het Spaanse dorp Carballino. Haha.
    Vanmiddag was de huldiging van Oranje te zien en het publiek heeft Oranje laten voelen dat ze (voor ons) wereldkampioen zijn. Hoop dat André I. of wie dan ook, deze huldiging voor jullie heeft opgenomen op dvd.
    Vanaf nu geen tegenslagen meer en wens ik jullie veel plezier, geniet van het landschap, de cultuur, de mensen en alles wat op jullie pad komt.

Groet Marjolein

• 14 Juli 2010 - 09:11

Lisette:

Lieve Sandy, Goh, zo kort onderweg en alweer heel wat gebeurd! het ene moment in (ons geliefde) Parijs en even later in Santiago de Chile! Hoe kun je het allemaal verwerken. Ik heb nog niets eens tijd gehad om je een heel fijne en mooie vakantie toe te wensen. Druk gehad met wat je als vutter zoal te doen hebt.
    Ben benieuwd en lees met veel plezier je volgende verslag. Dikke kus van je tante SET