Rio de Janeiro part II: kippenvel - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van sandydevreede - WaarBenJij.nu Rio de Janeiro part II: kippenvel - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Rio de Janeiro part II: kippenvel

Door: Sandy de Vreede

02 Augustus 2010 | Brazilië, Rio de Janeiro

Ha allemaal,

het einde van onze reis is in zicht. We zijn sinds gistermiddag in Rio de Janeiro. De eindbestemming. Het is super om weer terug te zijn. Ik weet niet wat ik met Rio heb. Het voelt gewoon goed. Maar laat ik beginnen met een update van de laatste dagen.

Van Curitiba zijn we naar Paraty gegaan. Dat zou een busreis van 12 tot 14 uur worden. Uiteindelijk hebben we er 20 uur over gedaan, omdat onze chauffeur (het waren er steeds 2 die elkaar afwisselden) verkeerd reed. Op een gegeven moment zag Peter een bord langs de weg staan waarop in het Portugees stond dat er geen vrachtwagens door konden. Wij reden echter vrolijk door en kwamen op een zandweg die voor ons gevoel dwars door de jungle liep. Best spannend, alleen was het al kwart voor 9 ´s avonds en we hadden het wel een beetje gehad. Toen we al een flink stuk stapvoets gerede hadden, kwam er een tegenligger. De bestuurder stapte uit en maakte duidelijk dat ons bus er niet door zou kunnen, omdat de weg verzakt was. Toen zijn we dus op een plek waar de weg iets breder was gekeerd. En uiteindelijk weer terug gereden. Ook nog met een hele omweg. De weg waar we op terecht kwamen was heel steil. Daardoor kon de bus niet harder dan 20 km per uur. Daarnaast raakten de remmen oververhit en mosten we een aantal keer stoppen. Uiteindelijk kwamen we dus om half 4 ´s nachts bij ons hotel aan en Peter en ik wilden proberen om 9 uur de bus naar Rio te nemen. We konden ook niet meteen in slaap komen door de toch wel inspannende rit. Dus we hebben maar iets van 2 uurtjes geslapen.
Toen vol goede moed naar het busstation. En daar hebben we inderdaad een kaartje voor de bus van 9.20 uur kunnen krijgen. In 4,5 uur zijn we langs de kust naar Rio gescheurd.

In Rio werden we opgewacht door de gids, Telmo, die wij vorig jaar hier ook hebben gehad bij een aantal excursies. Hij bracht ons naar het hotel dat hij geregeld had. Om kwart over 4 kwam hij ons ook weer halen voor de wedstrijd. Hij is zelf niet meegegaan. Maar zijn twee dochters, waarvan er 1 heel goed Engels sprak, wel. Daarnaast waren zijn schoonzoon met zijn vader en een vriendin met haar zoontje erbij.
We werden voor het stadion afgezet. Er waren al veel supporters op de been. Vooral voor Flamengo. Wij waren voor Vasco da Gama. Daar waren de anderen ook voor. En supporters van Flamengo zijn er altijd van overtuigd dat zij gaan winnen. Die uitleg was voor mij genoeg. Doet me te veel denken aan supporters van 020.
Wij zaten in een vak op de middenlijn. De supporters van beide clubs zaten in dat vak gewoon door elkaar heen. Weer eens iets anders. We waren er al vroeg. Dus ik heb mijn ogen uitgekeken. Er waren vooral veel supporters van Vasco. Flamengo is de club met de grootste aanhang. Maar de keeper is pas gearresteerd. Hij wordt ervan verdacht de vriendin die hij erop nahield vermoord te hebben. Veel supporters zouden dat niet trekken en daarom thuis zijn gebleven.
Het stadion was dan ook niet uitverkocht. Er waren ongeveer 60.000 mensen. Waarvan de meesten dus voor Vasco.
Al ver voor de aftrap hadden deze supporters steeds weer een ander groot spandoek dat in het vak werd uitgerold. En dan het zingen. Echt kippenvel. Ik heb meegedaan, maar in het Portugees zingen is niets voor mij. Het is ook zo raar dat je niet weet wanneer je moet klappen enz. Normaal gaat dat vanzelf.
De spelers kwamen pas vlak voor het begin het veld op. Dan lopen ze een beetje warm. Ook lopen er allerlei mensen waarvan niet duidelijk is wat zij er komen doen. En dan begint de wedstrijd ongeveer 5 minuten te laat.
De eerste helft was wat saai. De tweede helft maakte veel goed. Er waren op het eind wat grote kansen voor Flamengo, maar uiteindelijk bleef het helaas 0-0. Beter dan verliezen, maar ik had graag een doelpunt gezien. Maar verder was het echt fantastisch.

Na de wedstrijd werden we weer opgehaald en voor de deur van ons hotel afgezet. Niet voor niets uiteraard. De rekening van dit alles ligt nog bij onze reisleidster. Morgen maar eens gaan betalen. Ja, je moet er wel wat voor over hebben. Maar het was het dubbel en dwars waard.
Vanmorgen was het bewolkt in tegenstelling tot gisteren. Het is echter niet koud. Dus zijn Peter en ik naar het strand van Ipanema gelopen. Dat is vlakbij. Daar heeft Peter gezwommn en langzaam maar zeker kwam de zon dor. Dus hebben we nog een hele tijd in de zon naar alle surfers en andere mensen gekeken.
Om twaalf uur zijn we naar het hotel gebracht waar we met de hele groep zitten. Daar was namelijk geen plek. En vanmiddag zijn we met ´twe anderen naar het strand aa de Copacabana gegaan. We zijn de ze ingegaa en hebben even gelegen. Maar de zon ging weg. Toen zijn we naar de Suikerbroodberg gegaan.
De top lag echter in de wolken. Ook nog toen we aankwamen. Dat hadden we dus al snel gezien (of eigenlijk niet ;-)). Toen we beneden stonden waren alle wolken weg en hadf je dus wel een prachtig uitzicht. Helaas.
Net hebben we met de hele groep ter afsluiting gegeten. Morgen gaan er namelijk een aantal naar een show met Samba enz. Dan is daar geen tijd voor.
Peter en ik gaan overdag de stad in en waarschijnlijk ook nog ff zwemmen. Ook willen we nog naar het Christusbeeld. Vorig jaar ben ik daar ook al geweest, maar het blijft mooi. Genoeg plannen dus nog. Wordt nog proppen, want morgen is de laatste volledige dag. Woensdag hebben we alleen de ochtend nog, want aan het eind van de middag vliegen we terug naar Nederland. Dan zit het erop. Dus dit was het laatste verslag. Ik zie jullie in Nederland weer. Dan volgen nog de foto´s. Bedankt weer voor al jullie berichten. Het was weer top om ze allemaal te lezen zo aan de andere kant van de wereld. Tot snel.

Groetjes,
Sandy en Peter

• 03 Augustus 2010 - 05:29

Corry:

Hoi sandy,
    Geweldig die reis! En die verslagen. Ben zooo benieuwd naar de foto's.
    Een hele goede reis terug.

• 03 Augustus 2010 - 07:37

Madelon:

Ha die San,

Geweldig verhaal weer. Je zal het wel jammer vinden dat het er bijna opzit. Kan ik me helemaal iets bij voorstellen. Geniet nog even van de laatste momenten en natuurlijk een goede reis terug! Ik ben er wel blij mee, want dan kan ik volgende week weer bij je klagen hihi, oh nee gewoon lekker kletsen!

• 03 Augustus 2010 - 08:43

Kim:

Ha Sandy en Peter,

Wow! Wat een verhalen weer. Heerlijk om weer mee te genieten! Geniet nog van de laatste momenten en alvast een goede terugreis.

Groetjes,
    Kim

• 03 Augustus 2010 - 10:38

Anja:

Hoi Sandy en Peter,

Jullie hebben ook aardig weer wat mee gemaakt deze vakantie. veel gezien veel gereist heel veel gereist.
    Sandy bedankt voor de mooie verslagen .
    Het is weer heel boeiend
    om dit allemaal te lezen.
    Genieten jullie nog even.
    En dan een goede reis terug.

Groetjes Anja

• 03 Augustus 2010 - 10:42

Leny :

Hallo Sandy en Peter,

Dat voelt goed terug in Rio de Janeiro. Weer genieten dus, het kan nog even.
    Het zit er bijna op voor jullie. Jammer geen spannende verslagen meer.
    Maar met de foto's en de film gaan we allemaal mee genieten.
    Wel goed geregeld de voetbal wedstrijd. jullie moesten er wel wat voor over hebben.
    Maar zo'n kans krijg je niet zo snel meer.

Een goede vlucht terug, en we zien jullie donderdag op Schiphol.
    Het is hier 22 gr,zonnig af en toe bewolkt echt Hollands weertje dus.

Lieve groeten Mama,Bauke

• 03 Augustus 2010 - 10:57

Lisette:

Goede reis terug!
    En nogmaals bedankt voor je verhalen.

Liefs, Set en Wammes