Lang, snel, hoog, hard en nat. - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van sandydevreede - WaarBenJij.nu Lang, snel, hoog, hard en nat. - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Lang, snel, hoog, hard en nat.

Door: Sandy de Vreede

Blijf op de hoogte en volg

30 Juli 2010 | Brazilië, Curitiba

Oi (oftewel hoi in het Portugees),

we zijn sinds een paar dagen in Brazilië. In Curitiba om precies te zijn. Een grote stad in het zuiden met ongeveer 1,7 miljoen inwoners. Er wordt gezegd dat Europeanen deze stad opzoeken wanneer zij heimwee hebben, omdat het hier zo Europees is. Ik vind het wel meevallen. Maar dat komt misschien omdat ik nog geen heimwee heb. Het is allemaal nog steeds fantasitisch.

Hier de update van onze avonturen. Ik ben vorige keer gestopt in Tafi de Valle. Daar hebben we op de ochtend voor vertrek nog paardgereden. Alleen Peter en ik met nog een vrouw uit de groep. En ook een stel uit Buenos Aires. Zij gaf Engelse les. Ze was dan ook meteen onze tolk, want de paardenman sprak geen woord Engels. De paarden waren deze keer watbreed. Voor ons gevoel zaten ze dan ook wat minder goed. De tocht zelf was heel anders, maar weer prachtig. Eerst berg op en op de top zijn we gestopt. Daar had je een prachtig uitzicht over alle bergen en een meer. De wind was wel heel hard (dus muts op en handschoenen aan), maar het was zo mooi. Daar word je gewoon atil van. Het Argentijnse stel heeft foto´s van ons gemaakt. Zij gaan ze mailen. Dus ik ben benieuwd.
Na de tocht zijn we in onze eigen bus gestapt. Die heeft ons in een paar uur naar Tucaman gebracht waar we op een lijnbus naar Posadas zijn gestapt. Een reis van zo´n 21 uur. Niet zo´n pretjes. Helemaal niet voor Peter, want die was aan de dia. Hij is 11 keer naar de wc geweest in de bus. Ik heb uiteraard geslapen ;-)

In Posadas zijn we weer overgestapt in een eigen busje. En toen zijn we de grens naar Paraguay overgegaan. We kwamen daar rond 1 uur aan. Toen hadden we even tijd om te eten en vervolgens stond er een excursie naar een missiepost op het programma. Peter is zijn bed ingedoken en ik ben meegegaan naar die missiepost.
Voor mij was het eigenlijk nieuw, maar in Brazilië, Argentinië en Paraguay hebben Jezuïeten allerlei posten opgezet waar Indianen werden opgevangen. Zij leerden muziekinstrumenten bespelen en het land verbouwen. Bijna de gehele opbrengst kwam aan henzelf ten goede. Uiteraard moesten zij wel Christenen worden. Ik vond het allemaal nogal dubbel. Dat geloof hoeft van mij niet, maar de Indianen werden ook beschermd. Er werd op ze gejaagd en slavenhandelaren pakten ze op op hen te verkopen.
De post zelf was leuk, maar ik had het snel gezien. Er was niet heel veel van over.

´s Avonds ben ik met twee meiden uit de groep pizza gaan eten vlakbij het hotel. Het was niet veilig om ver weg te gaan.
De volgende dag zouden we al vroeg weer vertrekken. Ik baalde als een stekker, omdat we niets van Paragauy hadden gezien. Peter en ik waren het er over eens dat dit onderdeel van de reis wel geschrapt had kunnen worden. Het is onwijs ver rijden voor eigenlijk niets. Behalve leuke stempels in je paspoort.
We reden nog even rond door de stad om toch nog een indruk te krijgen en toen kregen we dus pech met ons busje. Er was een onderdeel kapot dat echt gerepareerd moest worden en dat zou zeker 3 uur gaan duren. Een kwestie van geluk wat mij betreft. Wij hadden toen de tijd om de stad in te gaan. Peter was inmiddels weer aardig op de been en met z´n vieren zijn we taart gaan eten (Pete heeft alleen thee genomen). Daarna nog wat rondgelopen en uiteindelijk zijn we om 2 uur ´s middags terug gereden naar Argentinië.

Door het oponthoud was er geen tijd meer om een matéfabriek te bezoeken. Maté drinken ze, vooral in Argentinië, echt de hele dag door. Mannen en vrouwen lopen met een beker die helemaal vol is gestopt met thee. Daar wordt heet water uit een thermoskan bij gegooid en dan met een ijzeren lepel die tegelijk een rietje is, slurp je de thee eruit. We mochten het proeven en ik vond het niets. Het is een beetje bitter.
We hebben wel een andere missiepost bezocht. Deze was groter dan de eerste. Ook hier stonden alleen nog restanten, maar je kreeg wel een indruk.

De volgende dag was het zover. Een bezoek aan de watervallen Foz de Iguazu. Deze watervallen liggen vooral in Argentinië, maar het beste uitzicht heb je vanuit Bazilië.

Wij zij dus in Argentenië begonnen. Meteen met ee boottocht. Ik wilde eigenljk niet, want er werd gezegd dat je zeiknat zou worden en dat zag ik niet zo zitten. Maar Peter heeft mij overgehaald. Ik dus met knikkende knieën mezelf in een poncho gehesen. Broek afgeritst, schoenen uit en gaan.
Je zat met ongeveer 2 mensen in een boot. Wij zijn achterin gaan zitten. De boot had twee motoren die volle kracht aan werden gezet. En daar gingen we de kloof in. Het varen was super en dan zijn daar ineens die machtige watervallen. Je verstaat elkaar niet van de herrie en het lijkt alsof je in een harde regenbui terecht komt. Je moet je ogen dichtknijpen als je dichtbij die watervallen komt. Echt zo gaf. We zijn twee verschillende watervallen bijna ingevaren. Hoe dichtbij we zijn gekomen zag ik pas later toen we op de kant naar andere boten stonden te kijken. Na afloop kon je een filmpje kopen. Dat heb ik gedaan. Ik ben toch wel benieuwd hoe het eruit ziet. Ja, het is één grote toeristische bende bij die watervallen. Maar het was zo geweldig. Ik was ook superblij dat ik het gedaan had.

De volgende dag zijn we dus naar de Braziliaanse kant van de watervallen gegaan. We begonnen meteen met een helikoptervlucht. Met z´n vieren in de helikopter. Niet iedereen van de groep wilde. Maar Peter en ik we. We hadden geloot wie waar mocht zitten en ik was de gelukkige die voorin mocht. Nou, was die boot al gaaf. Dit was helemaal te gek. Het vliegen zelf was onwijs en dan nog dat zicht op die watervallen erbij. Na de vlucht kon ik alleen maar springen. Echt super. Hoezo een snelle auto? Geef mij maar een helikopter.

Daarna zijn we de watervallen vanaf de grond gaan bekijken. Ook weer zo mooi. Ik denk wel één de indrukwekkendse natuurverschijnselen die ik ooit heb gezien. Ik bleef foto´s maken, want elk uitzicht was weer mooi. Je kon op een loopbrug langs één van de watervallen lopen. We hadden een weggooiponcho van twee mensen uit de groep gekregen. Die hadden we dus echt nodig, want je werd nat. Je liep gewoon door een regenbui van nevel. Door razend gedonder. En dan zie je op verschillende plaatsen regenbogen. Echt fantatisch. Helaas is het internet hier te traag. Daardoor kan ik geen foto´s plaatsen. Maar zodra ik thuis ben, zal ik dat alsnog doen. Want ik wil jullie toch een glimp meegeven van wat wij gezien hebben.

En dan gisteren weer een lange reisdag in een eigen bus. Onderweg heb ik trouwens op de laptop van onze reisbegeleidster de film The Mission (met Robert de Niro) gekeken. Deze film gaat over de missieposten zoals wij er twee bezocht hebben. Het was indrukwekkend. De film komt wat traag op gang, maar de beelden zijn prachtig. Ook van de watervallen. Het eind was niet wat ik had verwacht. Heel heftig. Wel een aanrader.

En vandaag zijn we dan in Curitiba. We hadden de dag vrij om zelf de stad te verkennen. Met z´n vijven zijn we met een toeristenbus waar je op en af kon stappen de stad doorgereden. Zelf vond ik het Museum voor moederne kunst dat is ontworpen door Oscar Niemeyer het leukst. Het gebouw is bijzonder en er hing ook mooie kunst.

Morgen hebben we weer een lange reis voor de boeg naar Paraty. De afstand is korter dan die van gistreren, maar het traject is bochtig. We kunnen dus niet zo snel rijden. In de avond komen we dan aan in Paraty. Daar zijn Peter en ik vorig jaar ook geweest. De groep blijft er nog en dag. Wij gaan echter de volgende dag door naar Rio voor de wedstrijd. Het hotel en de kaartjes voor de wedstrijd zijn geregeld. We moeten alleen nog een bus naar Rio zien te vinden. Komt goed (al moet ik kruipen).

Nou, dan ga ik nu naar het hotel terug. We gaan nog wat drinken. Eten slaan we over, want we hebben om half 4 nog een pizza gegeten. Een beetje late lunch, maar dat kwam zo uit. Aangezien ik aardig dichtgroei, is het maar beter zo ;-)

Het nieuws over Feyenoord volg ik trouwens niet zo. Ik hoorde van iemand uit de groep dat De Guzman naar Mallorca gaat. Ja, een echte topclub. En jammer dat ik het afscheid van Gio heb gemist. Was vast indrukwekkend (goed dat je geweest bent Luciël). Maar ja, het is hier ook behoorlijk heftig.

Oja, nog ff over het weer. Dat is inmiddels ok. We kunnen in T-shirt lopen. Het is overdag zonnig en zo rond de 24 graden. Dat is wel ff wat anders dan -20. Dat lijkt trouwens al weer zo lang geleden.

Nou, tot snel. Groetjes van ons.




  • 31 Juli 2010 - 13:13

    Bauke:

    Hoi Sandy,

    Zo, dit is weer een prachtig verhaal over jullie belevenissen in Zuid Amerika. Geweldig, vooral de belevenissen bij de watervallen. Ja, nat word je er wel van natuurlijk maar dat is het wel waard! Ik ben erg benieuwd naar de foto's er van, maar daar zullen we nog even op moeten wachten tot je weer thuis bent begrijp ik.
    Gelukkig hebben jullie geen last meer van de kou want je komt steeds verder naar het noorden en dus wordt het steeds warmer. Zo is dat nu eenmaal op het zuidelijk halfrond.
    Maar het is anderzijds ook wel een belevenis om temperaturen tot -20 graden mee te maken in het zuiden. Maar ja, daar is het winter in juli en dat realiseren wij ons niet zo.
    Hier is alles goed, nog steeds prachtig weer, alleen vandaag een beetje bewolkt en dat zijn wij eigenlijk niet meer gewend.
    Groeten, ook van mama en de groeten aan Peter natuurlijk.

  • 31 Juli 2010 - 13:35

    Andre Is:

    Hoi Sandy en Peter,

    Zo heb net een uitsmijter achter mijn kiezen nu maar hopen dat hij er in blijft he Peter. Wel saai alleen aan zo'n grote tafel ben dan gauw uitgepraat Zo te lezen hebben jullie het ook naar je zin wel veel kilometers achter je gelaten. Leuk dat je naar een voetbal wedstrijd gaat ben toch een klein beetje jaloers maar zie de foto's wel.

    Groetjes

  • 01 Augustus 2010 - 11:18

    Nathalie:

    Hoi San, wat een lang verhaal zeg!!! Het klinktallemaal erg mooi,maar het koude gedeelte zou van mij niet zo hoeven. Hier is het heetheetheet. Vandaag een jeepsafari gedaan en weer olifanten gezien. Nog even en het wordt gewoon!!! Het gaat nu trouwens wel rap zeg, nog maar een paar dagen.,... Ik ben benieuwd naar de voetbalwedstrijd.Ik hoor het wel als we weer terug zijn!!! Groetjes Nathalie

  • 01 Augustus 2010 - 18:42

    Mirjam Huibers:

    Hoi Sandy,
    Je hebt dus echt een geluk bij een ongeluk gehad met die kapotte bus. Gelukkig voor jullie, heb je toch nog wat gezien van Paraguay!
    En wat doen jullie een gave dingen daar, zeg. Paardrijden, helicoptervliegen, ik word hier stinkend jaloers... Blijf ons schrijven, het is zo leuk om te lezen.
    Geniet nog van jullie reis!
    Groetjes Mirjam

  • 01 Augustus 2010 - 19:27

    Hans:

    Hoi Sandy en Peter'

    Als jij niet kan ophouden met foto's maken weet ik dat je het ontzettend naar je zin moet hebben en als ik al je verhalen leest dan klopt het ook wel jammer van Peet dat hij zoveel dia's heeft vertoont en dat in de bus terwijl jij zat te pitten heb je wat gemist.Over het afscheid van gio gesproken had dezelfde brok in mijn keel als bij het zien van de mission gister avond de wedstrijd gezien op de t.v tegen aston villa heerlijk die jeugd er lekker tegen aan en omverdiend verliezen heb hoop voor de toekomst 020 verloren van twente goed weekend dus.Hoop dat jullie nog mooie avondturen beleven ,zonder handschoenen,
    gr h/m

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 08 Okt. 2006
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 130299

Voorgaande reizen:

27 Juli 2020 - 03 Augustus 2020

Tijdens de coronacrisis naar Kos

23 Juni 2019 - 03 Juli 2019

Zwitserland deel 2

26 Mei 2019 - 02 Juni 2019

Zakynthos in de herkansing

17 Maart 2019 - 20 Maart 2019

Boedapest

10 Maart 2019 - 14 Maart 2019

Stedentrip Berlijn

14 Februari 2019 - 21 Januari 2019

Egypte: All inclusive

08 Augustus 2018 - 10 Augustus 2018

AS Trençin -Feyenoord

17 Juli 2018 - 02 Augustus 2018

Baltische Staten

08 Juni 2018 - 13 Juni 2018

Zwitserland

03 Mei 2018 - 10 Mei 2018

Lesbos part II

26 Februari 2018 - 06 Maart 2018

Koningssteden van Marokko

31 Oktober 2017 - 02 November 2017

Shaktar Donetsk - Feyenoord in Charkov

22 Juli 2017 - 29 Juli 2017

Normandië en de invasiestranden

29 April 2017 - 06 Mei 2017

Parga, op het vaste land van Griekenland

27 Februari 2017 - 04 Maart 2017

Athene

24 November 2016 - 26 November 2016

Manchester U - Feyenoord

06 September 2016 - 10 September 2016

Kopenhagen

19 Juli 2016 - 28 Juli 2016

Parels van Portugal

02 Mei 2016 - 09 Mei 2016

Skiathos

17 Februari 2016 - 21 Februari 2016

Rome

06 Oktober 2015 - 10 Oktober 2015

Krakau

09 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Schatten van Sri Lanka

08 Mei 2015 - 15 Mei 2015

Karpathos - Griekenland

23 Februari 2015 - 02 Maart 2015

Madeira

18 Februari 2015 - 20 Februari 2015

AS Roma - Feyenoord

22 Oktober 2014 - 24 Oktober 2014

Rijeka - Feyenoord

28 September 2014 - 02 Oktober 2014

Atletico Madrid

17 September 2014 - 19 September 2014

Sevilla

21 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Rondreis Maleisisch Borneo, Sabah & Sarawak

21 Juni 2014 - 05 Juli 2014

Lago Maggiore

07 Juni 2014 - 14 Juni 2014

Lefkas

21 Februari 2014 - 28 Februari 2014

Ridderlijk Malta

21 Oktober 2013 - 25 Oktober 2013

Koninklijk Madrid

28 Juli 2013 - 17 Augustus 2013

Rondreis Zuid-Afrika, Lesotho en Swaziland

07 Juli 2012 - 27 Juli 2012

Cuba

25 Februari 2012 - 03 Maart 2012

Duizend en één nacht Jordanië

09 Juli 2011 - 07 Augustus 2011

Van Delhi naar Peking

28 April 2011 - 05 Mei 2011

Santorini

10 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Van Santiago de Chile naar Rio

11 Juli 2009 - 07 Augustus 2009

Van Rio naar Lima

15 November 2008 - 08 December 2008

Thailand

05 Oktober 2007 - 26 Oktober 2007

Nepal en Tibet

12 Oktober 2006 - 02 November 2006

Myanmar

Landen bezocht: