B(v)anuit de woestijn - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van sandydevreede - WaarBenJij.nu B(v)anuit de woestijn - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van sandydevreede - WaarBenJij.nu

B(v)anuit de woestijn

Door: Sandy de Vreede

17 Juli 2010 | Chili, San Pedro de Atacama

Hola allemaal,

wij zitten hier zo´n beetje aan het einde van de wereld en lezen jullie berichten. Echt tof! Dus bedankt allemaal. Tja, de finale laat iedereen niet los. Wij worden er hier nog steeds op aangesproken als wij zeggen dat we uit Holanda komen. De meningen zijn wel verdeeld.

Onze reis is dus begonnen in Santiago. In die stad wonen zo´n 7 miljoen mensen. Terwijl in heel Chili maar 17 miljoen mensen wonen. Het is het rijkste land van Zuid-Amerika en dat is wel te zien, vind ik. Echt armoede hebben we nog niet gezien. Er lopen hier overal veel straathonden en die zien er best goed uit. Dat is in de meeste landen wel anders. Dit komt waarschijnlijk ook doordat Peter en ik brokken voeren. We hebben al veel vrienden gemaakt.

Van Santiago zijn we naar Vina del Mar (ja, daar waar de heer Van der Sloot is opgepakt) gegaan. Een kustplaats zoals wij ze ook kennen. Wij hebben ons er wel vermaakt. Peter heeft nog wat gegokt in het casino, maar niets gewonnen (ook niet verloren trouwens).
We hebben verder een stadwandeling gemaakt met een gids door Valparaiso. Dat ligt net naast Vina del Mar. Was leuk. Op de lunch na. We gingen naar een lokale tent. Daar serveerden ze een grote schotel met patat, ei, ui en vlees. Een grote, vette berg die in ons geval ook nog eens niet gaar was. Peter en ik waren not amused en hebben er maar weinig van gegeten. In tegenstelling tot de rest van de groep. Buiten stond ook een rij. Dus het zal toch wel bijzonder zijn. Het was in ieder geval niet aan ons besteed.

Gisteren hebben we vanuit La Serena een excursie gemaakt door een vallei die door onze gids in het Engels steeds ballei werd genoemd.
´s Avonds gingen we met taxi´s naar het busstation. Wij hadden de laatste taxi. Die chauffeur zette ons ergens af waar de rest van de groep dus niet was afgezet. Stonden we daar met z´n 3-en. Wij dachten echt dat we verkeerd zaten. Toen ging Peter op onderzoek uit en vond de rest van de groep gelukkig alsnog.

En toen dus de nachtbus in. Na 14 uur rijden (en 1 uur wachten op de bus, omdat er iets kapot was en de bus naar de garage was) zijn we nu dus in Pedro de Atacama (in het noorden van Chili). Een plaatsje midden in de woestijn waar niets is. Alle spullen en water moeten met vrachtwagens hier worden gebracht. Alles is dus ook wat duurder. Verder waait het hier vandaag stevig. Daarom was er even geen stroom. Gelukkig nu wel, want anders had ik niet kunnen internetten. En de komende dagen hebben we een druk programma. Dus ik weet niet wanneer het er weer van komt.

Het is hier ongeveer 16 graden. Maar door de wind toch fris. We hebben het best koud gehad de afgelopen dagen. Peter heeft gisteren nog een winterjas gekocht, omdat we nu twee dagen excusrsies in de woestijn gaan maken. ´s Ochtends is het daar ongeveer min 10. Dus jassen, truien, mutsen en handschoenen zijn geen overdaad. Ik kijk er wel naar uit. Het moet prachtig zijn.
Dit dorpje ligt op 2400 meter hoogte en de komede dagen gaan we naar de 4000 via de excursies. We hebben een Nederlandse gids en die heeft ons net uitgelegd dat we het rustig aan doen. Veel drinken is belangrijk en verder zie ik het wel. Ik heb inmiddels ervaring met hoogte. Dus dat komt goed.

We zijn trouwens met de bus langs de kust omhoog gereden. De weg loopt vaak ook echt langs de kust en dan zie je dus ineens een mooie blauwe zee met witte, schuimende golven.

Nou, ik ga het hierbij laten. Ik krijg koude handen. Peter zit met wat anderen in een restaurantje. Dus ik ga ook een lekker warm kopje thee scoren.

Groetjes,
Sandy (en ook van Peter)

• 18 Juli 2010 - 08:31

Eduard:

Hoi Sandy en Peter,
    Wat een hectisch begin van jullie vakantie. Dat hadden jullie je anders voorgesteld, met die finale enzo.
    Het klinkt nu allemaal weer erg interessant. Hier is het volop zomer en jullie zitten in de vorst...
    Veel plezier verder en tot mails. We kijken uit naar het volgende bericht...
    Groetjes, Wilma en Eduard

• 18 Juli 2010 - 08:58

Ton:

Hoi lieverds,

Wat een prachtige reis maken jullie !
    Het is geweldig dat we alles kunnen volgen.
    Leuk dat je ons op de hoogte houdt.
    Ee hele belevenis om in de zomer in de vorst te zitten.
    Neem maar geen hond mee terug,hi hi.

Veel liefs van pa en nan.

• 18 Juli 2010 - 09:08

Anja:

Hoi Sandy en Peter,

Wat leuk om weer en bericht van je te krijgen. Jullie maken toch dingen mee. Nu weer een bus met vertraging.
    He Peter kon je het weer niet laten je reis niet terug verdient jammer.
    Jullie in je winterkleren
    Wij in onze zomerkleren.
    wat een verschil.
    het gaat hier weer erg warm worden.
    Hier heb je wind hoosen waar je tent caraven alles van ze plaats af worden getild weg vakantie in het oosten en
    noorden.
    Geniet van van de dagen die komen.

groetjes Cola

• 18 Juli 2010 - 19:54

Kim:

Hoi Sandy en Peter,
    Wat een hectisch begin van de vakantie! Hopelijk verloopt alles nu wel wat rustiger en wordt er ook met de lunch wat beters geserveerd (het klonk idd niet al te best!). Al wel veel mooie dingen gezien? Wat is Santiago voor stad?

In ieder geval (weer) leuk om mee te genieten met jullie. Hoop dat jullie nog n mooie tijd (en veel plezier) hebben. Benieuwd naar alle mooie foto's en verhalen!

Groetjes,
    Kim

p.s: bizar om te lezen dat het daar zo koud is (-10!!!! :-o), terwijl hier de mussen van het dak vallen ;-)

• 18 Juli 2010 - 20:07

Leny Gerbrands:

Hallo Sandy en Peter,

Heel fijn om van jullie avonturen mee te kunnen maken via mail.
    Alleen al de eerste dag in Parijs waar het ontzettend warm was.En nu moet je haast handschoenen aan. Dat wisten jullie wel maar het is toch heel wat voor je lijfje. Verder is het natuurlijk weer zeer de moeite waard, en voor ons heel bijzonder wat jullie beleven.
    Geniet er maar van, we kijken uit naar het volgende reisverslag.

Lieve groeten ook van Bauke

• 19 Juli 2010 - 06:40

Marjolein Nienhuis:

Jullie beleven een vakatie met uitersten. Ook qua weer. We lazen net op teletekst het volgende; In Argentinië zijn zeker negen mensen omgekomen door extreme kou. Het zijn vooral daklozen in Buenos Aires. Het Zuid-Amerikaanse land beleeft een van de strengste winters in jaren. Er worden al dagenlang temperaturen onder het vriespunt gemeten, soms tot -20 graden.
    Ook veel buurlanden zijn getroffen door het koufront, dat afkomstig is van de Zuidpool.

Ik hoop dat jullie ondanks de kou kunnen genieten van jullie excursies.

In in San Pedro staat we een heel bijzonder rotspartij. Deze moet je echt bij "de hand" nemen.

Nou luitjes.....geniet verder van jullie reis.

Marjolein

• 19 Juli 2010 - 23:17

Tante Set:

Lieve Sandy,

Het is hier echt midden in de nacht.Ik ben nog wakker omdat in mijn leven ook dingen gebeuren waar je van wakker blijft en over na moet denken.
    je verteld over Chili maar bij mij roept het heel veel emoties op: de tijd van Allende die werd vermoord vanwege zijn progressieve instelling.Bijv.": alle kinderen elke dag melk. Dat was in 1980 zo arm was Chili toen!!
    Toen kwam Pinochet een dictator en heeft o.a. Allende en vele mensen vermoord!! Ank en ik huilden toen we van de coupe hoorden in nederland zo betrokken waren we met zovele mensen.... Weet je een land bestaat niet zonder geschiedenis....
    Kus van Tante SET

• 20 Juli 2010 - 12:57

Andre Is:

Hoi Sandy en Peter.
    Hier een berichtje uit het Hete Nederland jullie wilden avontuur nu daar heb je het. Ik hoop dat je het toch naar je zin hebt wel leuk die verhalen en zeker als je ze leest bij een temp. van 35 graden met een bord voor je met twee heerlijke kroks erop (jullie lunchen ook lekker lees ik ).Moet me nu omdraaien anders wordt ik niet bruin aan de andere kant. (geintje).

Groetjes Andre

• 20 Juli 2010 - 14:09

Nathalie:

Hoi San,

de temperatuur ligt hier iets hoger geloof ik!! Sorry als er veel typfouten zijn, maar de toetsen zijn een beetje afgesleten enik heb maar een half uur!! We vermaken ons hier prima, we hebben hele mooie dingen gezien, dat zal je wel of de foto's en film zien. 1 plek moet je toch ook echt een keer naartoe, dat was echt het mooiste wat ik tot nu toe op aarde gezien heb, zover ik me kan herinneren. De rotstempel van Dambullah met boeddhabeelden en muur- en plafondschilderingen!!!! FANTASTISCH!!!!!!
    Zo nu ga ik nog even probere om mamma te mailen, want ik heb nog niks van me laten horen.... oeps!! Nog veel plzier daar en niet te nard bibberen, denk maar aan ons, dan krijg je het wel warm!! Groetjes Nathalie

• 20 Juli 2010 - 21:11

Tanja:

Hoi Hoi Miss D.
    (dan weet je gelijk dat ik het ben, hihi)
    Wou dat ik vandaag met je had kunnen ruilen.. wat was het broeierig warm vandaag hier in holland.. Het is nu 23.oo en begint nu pas een beetje lekker te worden.. Wat heerlijk om door je verhalen weer een beetje mee te kijken met je reis.. (En stiekem weeeer een beetje jaloers) Veel plezier.. gr Tanja.

• 21 Juli 2010 - 20:46

H/m:

hoi Sandy en Peter,

Tjonge wat gaat alles toch snel zo zit je in amsterdam en zo aan de andere kant van de wereld ,als ik jullie verhaal leest dan lijkt het me een bijzonder mooi land met niet allen een bewogen geschiedenis maar ook met een buitengewoon mooie natuur.Weet dat jij goed met hoogte verschil kan omgaan dus daar hoef je gelukkig niet tegen op te zien.over reis ervaring gesproken zit wel met kippenvel als ik het allemaal lees en ik kan je vertellen niet van de kou
    hoop dat we nog vele verhalen te horen krijgen warmte toegewenst 25 graden en lekker eten groeten h/m

• 23 Juli 2010 - 10:28

Leny :

Lieve Sandy en Peter,

Het is erg koud geweest, het was hier in het nieuws. De scholen gesloten, en er werden dekens verdeeld onder de bevolking.

Hoe hebben jullie dat beleefd?
    Sandy je schreef vanuit Pedro de Ataccuna, waar het 16gr. was dat je koude handen had. Het is volgens de berichten veel kouder geweest. Ben dus heel benieuwd!

Inmiddels zijn jullie in Salta- Cafayate, als het reisschema nog klopt.
    Daar kunnen jullie een beetje opwarmen.

Hoop dat er snel een vervolg van jullie reisverslag komt.

Kussen Mama.

• 23 Juli 2010 - 20:43

Marjolein Nienhuis:

Hey Sandy en Peter.

In mijn berichtje van vijf dagen geleden schreef ik dat we op Teletekst lazen dat het weer bij jullie barslecht was.
    Hebben jullie je excursies wel voort kunnen zetten of zijn er inmiddels ski's aangeschaft en maken jullie er een wintersportvakantie van? We leven met jullie mee.(wel met een beetje zorgen)

Marjolein