Delhi en Jaipur - Reisverslag uit Agra, India van sandydevreede - WaarBenJij.nu Delhi en Jaipur - Reisverslag uit Agra, India van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Delhi en Jaipur

Door: Sandy de Vreede

13 Juli 2011 | India, Agra

Hallo allemaal,
Daar ben ik dan. Op onze hotelkamer zit ik op mijn gemak onder het genot van een kopje thee een bericht te tikken. Alles gaat dus goed.
We zijn vanmiddag aangekomen in Agra. Daar blijven we maar één nacht. Morgenochtend gaan we heel vroeg naar de Taj Mahal. Toch één van de hoogtepunten van deze reis. Daar kijk ik dan ook erg naar uit.
De afgelopen dagen waren druk. We zijn gestart in Delhi. Daar kwamen we na een vlucht van 7 uur midden in de nacht aan. Na aankomst zijn we dan ook meteen gaan slapen. De volgende dag hebben we met de hele groep een stadstour gemaakt. Met de bus werden we bij alle bezienswaardigheden afgezet. We begonnen met zon en het was erg heet. Maar aan het eind van de ochtend werd het bewolkt en aan het begin van de middag viel er een grote hoosbui. Op dat moment waren we bij Indian Gate. Het was er heel druk, maar toen het begon te regenen ging iedereen schuilen. Peter en ik zijn bij een groep jongens onder een boom gaan staan. Maar omdat we op tijd bij de bus terug moesten zijn, zijn we na een tijdje toch maar door de regen gaan lopen. We zijn zeiknat geworden, maar ik vond het niet erg. Het was heerlijk om ff af te koelen.
Onze buschauffeur bracht ons voor de lunch naar een lokale tent. We hebben daar heerlijk gegeten (met een drankje en fooi) voor één euro. Echt bizar. Zo goedkoop hebben we het trouwens niet meer gehad. We hebben het gisteravond zelfs lekker duur gemaakt. Maar dat komt zo.
We hebben die middag nog een moskee en het rode fort bezocht. Toen was het behoorlijk warm. In het rode fort hebben we dan ook een tijd mensen zitten kijken. Hoewel de mensen ons net zo hard hebben bekeken. Veel mensen staren je hier gewoon ongegeneerd aan. Dat vind ik een rare gewaarwording. Ik dacht dat ze hier wel aan toeristen waren gewend. Ook maken ze stiekem foto’s van je met hun mobiele telefoon. In het rode fort wilden ze ook zelf met ons op de foto. Dan zag je een groepje jongens met elkaar fluisteren en een beetje staan dralen. En dan wist je het al. Op een gegeven moment gingen we met eentje op de foto. Wilden ze natuurlijk allemaal. Beetje raar, maar we hebben er hard om gelachen.
’s Avonds hebben we met de hele groep in een restaurant gegeten. Het was een speciaal restaurant. Er werd een Indiaans gerecht op een groot bord met allerlei schaaltjes geserveerd. Ik ben vergeten hoe het heet. Ik vond het namelijk niet zo’n succes. Ik had de niet pittige versie uitgekozen. Nou, het was dus wel pittig. Niets voor mij. Ik heb dan ook niet zoveel gegeten.
De volgende dag zijn we naar Jaipur vertrokken. Daar kwamen we in een geweldig hotel terecht. Het was een oud paleis. De familie van wie het is, woont zelf nog in het gebouw. Maar er worden dus ook kamers verhuurd, die allemaal anders zijn. Nadat iedereen een kamer had gekregen, hebben we dan ook eerst met z’n allen een tour gemaakt langs alle kamers. Dat moet een raar gezicht zijn geweest, maar het was wel lachen.

In Jaipur zijn we onze eigen gang gegaan. We hebben ’s ochtends het Amber fort bezocht. En ’s middags zijn we na de lunch in het hotel naar het Paleis der Winden (prachtige naam. Jullie hebben het vast wel eens op een foto gezien) en het City Palace gegaan. Dat was weer aardig zweten, maar wel de moeite waard. Vervolgens zijn we naar een bioscoop geweest om een Bollywoodfilm te bekijken. Heel apart. Er zitten hele gezinnen met kleine kinderen. Ze praten en de kinderen janken, telefoons gaan af. Dat zijn wij echt niet gewend. Normaal gesproken reageert de zaal heel erg op de film. Dan gaan ze juichen of klappen. Dat was nu niet echt. Misschien kwam het door de film. Het was een soort lachfilm die erg flauw was. Van het kaliber Bassie en Adriaan. En ook nog slecht gefilmd en met nepeffecten. Daardoor moest ik dan wel weer lachen. Vlak voor de pauze zijn Peter en ik toch maar weggegaan. De rest van de groep kwam even later ook al naar buiten. Wij waren toen net in een fietstaxi gestapt. Op weg naar een restaurant dat op de bovenste verdieping van een hotel is gebouwd. En die verdieping draait rond. Peter is er eerder geweest met André toen zij in India op vakantie waren.
Wij waren de enige twee gasten. Dus alle obers stonden tot onze beschikking. Daarnaast was er ook nog een bandje (3 muzikanten) dat Indiaanse muziek speelde. Leuk, mar een beetje genant als je maar met z’n 2en bent. We konden er niet onderuit. Onze tafel draaide er vanzelf langs. We hebben er wel lekker gegeten. Het was ook best duur. We waren ongeveer 30 euro kwijt. Dus het was niet gek dat er niet veel mensen waren. Op het eind kwamen er gelukkig nog wat gasten eten.

En nu zijn we dus in Agra. Op het eerste gezicht niet zo leuk als Jaipur. Dat vond ik een leuke stad. Mooie gebouwen en aardige mensen. Weer heel anders dan Delhi. Ik krijg in zo’n week dat ik hier ben een goede indruk van India. Voor Agra is een dag genoeg omdat er niet zoveel te doen is, maar in Jaipur had ik best nog langer willen blijven. Daar is veel te zien.
En verder is het weer heerlijk om in een tuctuc of een fietstaxi door de stad de racen. De hectiek is soms wel te veel. Ik hou niet van dat gedoe om een prijs te bepalen voor een rit of verkopers die heel vasthoudend zijn. Dat viel me in Delhi en Jaipur reuze mee. Hoewel ze soms daar ook proberen je een poot uit te draaien. Hier schijnt het erg te zijn. We gaan het morgen beleven. Gelukkig houdt Peter daar wel van. Dus dat komt goed.

Ik ga het hierbij laten. Het is hier kwart over 7 (3,5 uur later) en we gaan zo eens wat eten. Ik meld mij binnenkort weer. Morgen gaan we met de nachttrein van Agra naar Varanasi. Dat wordt ff afzien en slepen met je tas, maar ook daar kijk ik naar uit. Het gedoe rond de Ganges moet fantastisch zijn. Jullie horen het snel van mij.

Groetjes,
Sandy (en Peter natuurlijk)

PS Ga ik net het internet op om dit bericht te plaatsen, zie ik dat Mario weg is bij Feyenoord. Ik ben geschokt, maar heb er ook wel vrede mee. Het lijkt mij het beste.

• 13 Juli 2011 - 14:29

Annelet:

Oh, ik ben zoooo jaloers!! Het klinkt allemaal even geweldig. Het is wel saai zonder jou op de afdeling. Vooral de pauze is afzien. Gisteren heb ik op een bankje gezeten en vandaag ben ik in de pauze naar de tandarts geweest!! Arg! Gelukkig is morgen mijn laatste dag hier.

Tot snel!!! En geniet ervan!

• 13 Juli 2011 - 14:45

Corry:

Oh Sandy, ik beleef het al helemaal mee.
    Geweldig!! Daar kan Afrika al nu niet meer tegenop.
    Geniet ze. Ik geniet mee, (floortje Dessing) hihi

• 13 Juli 2011 - 16:53

Anja.Cola.:

Hoi Sandy en Peter,

Wat een een leuk reisverslag is het weer. Dit is echt genieten.
    Laat Peter maar afdingen daar is hij goed in. Jullie moeten ergens geld aan over houden. Na dat duren etentje ha.ha.
    Hier is rot weer 16 graden het is net herft en dan jullie zowat 20 graden hoger.
    Als het te warm wordt probeer dan een brandslang.
    Geniet er van.
    Op naar het volgende verslag Sandy.

Sandy en Peter de groetjes uit Delft.

• 13 Juli 2011 - 20:36

Marjoke:

Hoi Sandy,
    Wat leuk om weer je reis te kunnen volgen! Wijzelf hebben een klein "reisje" achter de rug: wij zijn vandaag verhuisd!
    Later meer, over en weer.
    Hartelijke groet (nog steeds) vanuit Doorn,
    Marjoke

• 14 Juli 2011 - 11:30

Andre Israel:

Hoi Peter en Sandy,
    Heb jullie verslag gelezen en ben toch een beetje jaloers zit hier thuis met het noodweer buiten en lees dat het daar lekker warm is. Ik hoop dat jullie het naar je zin hebben en ben benieuwd naar het volgende verslag ben ik ook een beetje op vakantie.
    Groetjes Andre

• 14 Juli 2011 - 17:48

Erwin :

Hallo Peter en Sandy,

Leuk verslag en erg afwisselend lijkt me. Je maakt in korte tijd veel mee. Heel herkenbaar is het onderhandelen over fietsriksja (meegemaakt in Vietnam). Dat onderhandelen over de prijs vind ik ook niets. Gewoon zitten en rijden maar. Ik hoop dat het restaurant in Jaipur 30 euro totaal was. Het is hier ondertussen onstuimig weer. Veel regen en wind.
    Geniet ervan.

Groet,
    Erwin (een vriend van Chris de Kat)

• 15 Juli 2011 - 08:12

Marcel Van Berkel:

Mario Been breekt met de groep.
    Mario Been geknakt.
    Spelers sturen aan op breuk Been.

Zomaar enkele koppen uit de krant... Oh, Sandy, ik moet veel aan je denken! Ach, Ajax speelt met o-o gelijk tegen een derde klasser uit Duitsland. Niettemin wens ik jullie heel veel plezier! Maak mooie foto's!

• 16 Juli 2011 - 08:58

Nathalie:

HALLO!!!! Eindelijk een reactie van mij. Mijn vakantie zit erop.... (midweek Friesland) Het was een hele rit met de auto via Sappemeer, maar ik ben weer teruggekeerd! Het weer laat hier wel te wensen over hoor, niet echt 's zomers. Maar gisteren, op Andrés verjaardag, hadden we dan toch een dagje zon! We hebben bij Einstein in de tuin gegeten, dat was leuk en lekker. Vandaag gaan we gewoon voor de lunch, maar het wordt wel binnen zitten vrees ik, want de lucht is zwaar bewolkt en van tijd tot tijd valt er regen.....
    Jullie eerste verslag ziet er goed uit, ik weet nooit goed wat ik van India moet denken, maar als ik dit zo hoor..... toch op mijn verlanglijstje misschien??!! Helaas staan er al zoveel dingen op dat ik niet weet of het ervan komt, maar ik vind het wel weer erg leuk om het allemaal te lezen. Doe lekker rustig aan, ik verheug me op het volgende verhaal!!

Groetjes Nathalie

• 16 Juli 2011 - 20:16

Tanja (trommelmeisje:

Hoi Miss D, Was even vergeten dat je alweer op reis bent.. Ja, dat heb je als je op vakantie bent, vergeet je even alles van het "gewone"leven.. Wij hebben het heerlijk gehad, maar niet zoveel avontuur als jij: Ganges/Tolplas.. een heel verschil.. Nou meis, geniet en spreek je snel weer.. Groetjes Tanja
    PS: pink flink gekneusd, hoop dat ik nog kan trommelen hihi

• 17 Juli 2011 - 13:03

Pa En Nan:

Hoi Sandy en natuurlijk ook Peter wat hebben jullie weer een mooie reis uit gezocht een met extremen. Heelveel plezier en wij kijken uit naar je volgende mail. Een dikke knuffel van ons.

• 19 Juli 2011 - 11:34

Marjolein Nienhuis:

Ha Peter en Sandy.

Het eerste verslag en de foto's laten een ander stukje van India zien. Geen armoede, maar rijk aan mooie gebouwen. Ik las net dat Paleis der Winden slechts enkele meters diep is en vroeger werd gebruikt om naar (olifanten) parades te kijken. Jullie hebben de olifanten van dichtbij kunnen zien en ruiken haha. Peter zal Peter niet zijn, met het maken van vrienden Zo leer je ook de bevolking kennen. Door jullie leer ik ook het land kennen en hoop daar ooit mijn voetstappen te zetten.

Geniet van alle mooie momenten.

Groetjes Marjolein