Politie en andere vrienden - Reisverslag uit Nagarkot, Nepal van sandydevreede - WaarBenJij.nu Politie en andere vrienden - Reisverslag uit Nagarkot, Nepal van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Politie en andere vrienden

Door: Sandy de Vreede

25 Juli 2011 | Nepal, Nagarkot

Hallo allemaal,
Tijd voor een bericht. We zijn over de helft van de vakantie. Helaas, want we hebben het erg naar ons zin. Vanmiddag zijn we aangekomen in Nagarkot, Nepal. Ons hotel staat op 2000 meter hoogte. Het uitzicht is prachtig. Wel met wolken, dus de Mount Everest is nog even niet te zien.
Wat hebben we de laatste dagen uitgespookt? We beleven zoveel dat ik er goed over na moet denken. Ik begin bij onze belevenissen in Pokhara. Daar gingen we de peace pagoda en een waterval bekijken. We waren met z’n vijven. Peter en Manuel hadden een scooter gehuurd en ik zat met Sylvia en Maria in de taxi. Zo reden we in een optocht naar de pagode. Wij voorop. De pagode ligt op een berg. Onderaan de berg stonden agenten. Onze taxi stopte om papieren te laten zien, maar mocht doorrijden. Manuel stopte ook en Peter kwam achteraan en reed gewoon door. Het leek allemaal goed te gaan, maar Manuel mocht niet doorrijden. De agenten haalden zelfs de sleutel uit zijn scooter. De scooter moest worden geparkeerd. Bleek dat je zonder een rijbewijs geen scooter mocht huren. De verhuurder had echter nergens moeilijk over gedaan en had ook gezegd dat het niet nodig was. Het was een heel gedoe. Onze taxichauffeur heeft ook nog geprobeerd het op te lossen, maar de scooter mocht echt niet door.
Peter en Maria zijn met onze taxi naar het dorp teruggereden om de scooterverhuurder op te halen. Manuel bleef bij zijn scooter. En Sylvia en ik werden geparkeerd bij een soort van winkeltje een stukje de berg op. Het winkeltje was gewoon een kamer in een huis waar je een drankje kon kopen. We zaten op een bankje onder een afdakje naast de hooiberg en de motor van de eigenaar. De eigenaar werd door zijn vrouw uit bed geroepen om ons een cola te verkopen. Hij kwam met een slaperig hoofd de twee flesjes uit een oude koelkast pakken. Daar hebben we heel hard om gelachen. Na drie kwartier verging ons het lachen wel een beetje. Toen waren Peter en de anderen terug. En de scooter mocht echt niet door. De eigenaar heeft hem meegenomen. Net als de scooter van Peter. Balen, want we waren net goed en wel op weg. Uiteindelijk zijn we de berg wel op geweest en ook zijn we nog naar de waterval gegaan, maar de lol was er wel een beetje vanaf.
Na Pokhara zijn we naar Kathmandu gegaan. Was raar om daar terug te zijn. Ik heb veel bekende dingen gezien, maar de stad was ook wel erg veranderd. Veel meer luxe winkels en ook meer toeristisch. Peter was helemaal gedesillusioneerd. Hij had een heel romantisch beeld van Kathmandu. Op enkele plaatsen is dat beeld nog wel te vinden, maar verder is het gewoon een grote stad.
Wij hebben er in ieder geval wel een hele leuke dag gehad. ’s Ochtends zijn we het Durbar Plein gaan verkennen. Op dat plein staat een verzameling prachtige oude gebouwen. We hebben daar ook een blik mogen opvangen van de godin Kumari. Een meisje van 6 dat is aangekleed als een poppetje en dik is opgemaakt. Zij zou de reïncarnatie zijn van de godin. Het meisje moet aan 32 fysieke schoonheden voldoen. Zo moet zij bijvoorbeeld wimpers hebben als van een koe, dijen als van een hert en lopen als een zwaan. Haar huid moet ook compleet gaaf zijn. Zodra zij ook maar 1 druppel bloed verliest, is zij weer een gewoon meisje. Dus als zij zich snijdt of haar knie kapot valt, is het over. En na de eerste menstruatie is het feest ook voorbij. Gelukkig zou ik zeggen. Volgens mij heb je geen leven.
Na het plein zijn we koffie gaan drinken in een soort fastfoodketen waar je Nepalese gerechten en ook gerechten uit India kon bestellen. Daar zat een jongen die dosa had besteld. Hij kreeg een enorm groot ding op een bord. Wij waren onder de indruk en raakten met hem in gesprek. De jongen bleek uit India te komen en was voor zaken in Kathmandu. Hij bezocht echter ook enkele bezienswaardigheden. Omdat hij alleen was, vroeg hij ons of wij die avond met hem wilden gaan eten. We hebben dus een afspraak gemaakt.
Vervolgens zijn wij naar de hindoetempel gegaan. Deze ligt aan een rivier die uitmondt in de Ganges en daarom dus heilig is. Ik ben er vorige keer ook geweest. Het is vergelijkbaar met de Ghats bij Varanasi, maar dan in het klein. We hadden er een leuke gids. Een jongen die toerisme studeert en met het gidsen zijn studie kan betalen. Hij legde alles heel leuk uit. Waarom de hindoes die een tempel bezoeken bijvoorbeeld een bel luiden. Je kan het vergelijken met het sturen van een sms naar god. Smsen bestond alleen vroeger nog niet, daarom hangt er een bel. Dan kan je laten weten dat je er bent.
Tot slot zijn we de tempel van Bodnath gaan bekijken. Dit is een tempel voor boeddhisten. Er komen veel Tibetanen die gevlucht zijn naar Nepal. Er hangt een heerlijke sfeer. Vorige keer dat ik daar was, heb ik er appeltaart gegeten. Ik kon dezelfde tent niet vinden, maar er was wel een andere die ook taart had. Dus hebben we daar gezeten en ook lekkere koffie gedronken.
’s Avonds hadden we dus een date. We zijn met onze nieuwe vriend uit India bij een pizzeria gaan eten. Hij sprak goed Engels, dus we hebben over het over van alles gehad. We hadden niet alles opgegeten. Toen kregen we een tasje mee met daarin alle pizzapunten. Dat tasje heeft Peter aan een jongen in een riksja gegeven. Hij vroeg of de jongen iets te eten wilde hebben. En dat wilde hij heel graag. Er kwam nog een jongen uit een riksja bij hem zitten. De jongen uit India vertelde dat dit een feestmaal voor hen is.
Van Kathmandu zijn we gisteren naar Baktaphur gereden. Daar bleken we in hetzelfde hotel te zitten als waar ik vorige keer zat. We hebben de stad verkend en kwamen daarbij twee jongens tegen die aardig wat woorden Nederlands spraken. Hadden ze geleerd van toeristen. Ze wilden nieuwe woorden leren. Dus wij hebben een tijd met ze gesproken en een drankje gedronken bij een café. Uiteraard hebben wij betaald, want een Fanta is voor Nepalezen niet te betalen (50 eurocent). We hadden er weer 2 vrienden bij. Dat gaat hier hard. Iedereen wil ook meteen je e-mailadres of vraagt of je Hyves hebt.

Ik was helemaal vergeten te vertellen dat de videocamera van Peter kapot is. De camera heeft het begeven op de ochtend dat wij naar de Taj Mahal gingen. Waarschijnlijk is de oorzaak vocht. Ik vind echter dat Peter de goden zelf heeft verzocht, want
1. Hij is voor de vakantie al aan de film begonnen.
2. Hij had een boekje meegenomen met nieuwe camera’s
3. Hij heeft 100 keer gezegd dat de camera al 10 jaar meegaat en dat hij het elk moment zou kunnen begeven.
4. Hij heeft te lang getwijfeld of hij voor of na de vakantie een nieuwe camera zou kopen.
Helaas dit jaar dus geen film met onze avonturen. De verslagen krijgen dus geen vervolg in videobeelden.

Ik ga het hierbij laten. Het is nu half 10 en ik wil nog onder de douche. Morgenochtend vertrekken we al om 5 uur, omdat we op tijd bij de grens met Tibet moeten zijn. Het is daar 2 uur en een kwartier later en de grens gaat om 3 uur dicht. Dus dat wordt een straks schema. Ja, wij moeten hier af zien. Dus niets om jaloers op te zijn ;-P Ik meld mij weer in Tibet.Voor de foto's heb ik nu geen tijd meer. Dus dt komt hopelijk ook volgende keer.

Groetjes,
Peter en Sandy

• 25 Juli 2011 - 16:53

Tanja (trommelmeisje:

Hoi Hoi,, Nee, hoor helemaaaaal niets om jaloers op te zijn....pfffff Nepal, bergen, Mount Everest.. Klinkt weer als een spannend boek... Nou, San.. ben benieuwd naar de foto's en verhalen als je terug bent... Gr. Tanja x

• 25 Juli 2011 - 17:40

Pa En Nan:

Het klinkt weer heel leuk en wij kijken uit naar de mooie foto,s die je weer hebt gemaakt en natuurlijk ook de mooie verhalen.Maar blijf vooral genieten samen met Peter want het gaat veel te snel.Een dikke knuffel van ons.xxxxxxxx

• 25 Juli 2011 - 17:57

Hans:

Hoi Sandy/Peter,

Tjonge wat een heerlijke avonturen daar in het verre , sta alleen versteld dat Kathmandu zo is veranderd voor je,zo lang is het niet geleden vond het toen een heerlijke stad ,maar ja er staan natuurlijk nog genoeg mooie dingen op de rol,vind het leuk om zo jullie avonturen te volgen ondanks de kriebels die het opleverd,geniet er van ,

groeten H/M

• 25 Juli 2011 - 18:36

Hans:

hoi Sandy,

Ben nog even je avonturen aan het nalezen zie ik dat mijn reactie's er niet bij staan vreemd je zal wel denken .Had daarbij ook de laatste berichten vanuit Rotterdam vermeld,maar die zal je nu wel weten,

nogmaals groeten Hans

p.s volgens koeman word het volgend jaar weer meer juichen.

• 25 Juli 2011 - 20:48

Leny :

Hoi Sandy en peter,

Jammer dat Peter niet kan filmen,
    is daar niet aan een camera te komen of zijn die nog niet uitgevonden?

Gelukkig goed afgelopen met de aanhouding bij Pokhara.
    Ze kunnen je ook meenemen naar het bureau, dan duurt het nog veel langer.

Ik merk wel het is geen vakantie om uit te rusten met dat strakke schema.
    Maar als je veel wilt zien kan het niet anders.En jullie genieten met volle teugen.

Dus nog heel veel plezier de tweede helft.
    Ben benieuwd naar de volgende belevenissen.

Mama, Leny

Sandy dat Kathmandu zo veranderd is wel jammer maar het is goed dat je het ook in de oude staat hebt gezien.

Leuk dat de jongens (vrienden) genoten van de pizza.

• 26 Juli 2011 - 07:12

Nathalie:

Hallo,

sinds de vorige keer dat ik reageerde, zijn er niet veel dagen voorbij gegaan en is hier dan ook niks gebeurd wat het vermelden waard is. Ik neem aan dat je via internet wel op de hoogte bent van Koeman en Noorwegen?!
    (En Amy Winehouse)
    Weer leuk om te lezen en ik ben WEL jaloers!! Net op dat gedoe met die scooters, maar wel op de rest!!
    Hier is het weer nog steeds om te huilen. Ik merkte dat ik al vrolijk werd als het droog was!! Dat is op zich positief, maar in de zomer zou een zonnetje toch ook wel leuk zijn. Nu ga ik tussen de buien door de honden maar weer eens uitlaten. Niet dat ze daar zin in hebben, maar ja.....

Nog veel plezier en probeer je zoveel mogelijk te vervelen, want dan gaat de tijd lekker langzaam!!!!
    Doeiiiiiiiiiiiiiii Nathalie

• 26 Juli 2011 - 09:14

Madelon:

Hey De Vreede,

Wat een superverhalen allemaal weer! fijn dat jullie het naar jullie zin hebben. Klinkt geweldig.
    Gave foto's ook...valt me wel op...hoe vaker je weg gaat, des te meer je zelf op foto's staat haha!
    tot snel! XX

• 28 Juli 2011 - 06:36

Michaelle:

Hi Sandy,

Heb net je reisverslagen gelezen. Moest vooral erg lachten om de Feyenoord-update aan het einde van je stukken! Uit je verslagen komt naar voren wat je zelf al aangeeft; jullie hebben het fantastisch. Heerlijk voor je. Jij bent het natuurlijk min of meer gewend al die geweldige dingen te zien, maar ik ben echt onder de indruk. Nou, ik ga morgen naar de Veluwe. Ga er maar geen michaelle.waarbenjij.nu van bijhouden ;-) Geniet er nog van en tot over een paar weken! Veel liefs, Michaelle

• 28 Juli 2011 - 19:23

Andre Israel:

Hoi Peter en Sandy,
    Kon je daar dan geen fietsen huren hi hi hi beter voor je conditie hoorde ik wel eens. Peter is het nog gelukt om een video camera te kopen of durf je het daar niet aan. Ik lees dat jullie het naar je zin hebben en dat de tijd vliegt voor je het weet is het om , maar gelukkig hebben jullie de foto’s nog en een stukje film geniet er nog maar van en o ja Sandy de winnende foto staat op Marcel zijn site drie keer raden van wie ik ben het niet. Heb je alvast voor een nieuwe opgegeven want vol is vol kunnen we altijd nog af zeggen .
    Groetjes Andre.
    P.S. De kaart is al aangekomen op 27 juli .

• 31 Juli 2011 - 17:36

Kim:

Ha sandy en peter,

Wat een mooie verhalen weer. Heerlijk om mee te genieten met jullie! Benieuwd naar alle foto s en vooral nog meer reisverhalen bij de foto s. Hier begint het zonnetje weer door te breken. Zou het dan toch nog een beetje zomer worden? Kunnen we nog een x skaten als je terugbent San? Zou wel gaafzijn, vooral als het dan ook/ nog droog is :-)). Geniet nog lekker daar en tot snel! Gr x kim

• 03 Augustus 2011 - 18:36

Wouter:

fantastische verhalen! leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! ik vind je 4 punten overigens maar een zwak alibi voor het saboteren van de camera van Peter ;)

groeten, Wouter