Jordanië in vogelvlucht - Reisverslag uit Amman, Jordanië van sandydevreede - WaarBenJij.nu Jordanië in vogelvlucht - Reisverslag uit Amman, Jordanië van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Jordanië in vogelvlucht

Door: Sandy de Vreede

29 Februari 2012 | Jordanië, Amman

Hoi allemaal,

hier een bericht vanuit Jordanië. Het is 7 uur 's ochtends en ik zit met mijn laptop in bed. We hoeven vandaag niet te haasten. De bus vertrekt pas om kwart over 10. Ik heb dus mooi de tijd om eindelijk een stukje te schrijven.

We zijn hier sinds zaterdagavond, maar ik heb het gevoel dat we al eeuwen weg zijn. Onze reis is begonnen in de hoofdstad Amman. Daar zijn we zaterdagavond laat aangekomen. 65 euro rijker, want dat hadden we gewonnen in het casino op Schiphol. Onze reis is dus goed begonnen en eigenlijk is het tot nu toe alleen maar goed geweest. Op het weer van zondag na, want toen vertrokken we ’s ochtends met onze bus in de regen (ja, ik ga mij nu officieel verhuren als regenfluisteraar. Overal waar ik kom regent het op zeker wel een keer). En het was ook behoorlijk koud.
We hebben de Koning Abdullah Moskee bezocht. We mochten allemaal naar binnen, maar de vrouwen moesten wel een zwarte jurk met capuchon aan. Laat onze Geert het maar niet horen. Hij zou zich omdraaien in zijn....bed.
Verder zijn we naar Jabal al-Qala'a en Jerash geweest. Allebei plaatsen waar resten van oude steden te vinden zijn. Vooral Jerash is prachtig. Er is heel veel bewaard gebleven en we hebben er een hele middag rondgebracht, omdat er zoveel te zien is. Je krijgt een goed beeld van de oude stad.

Maandag zijn we naar een bergplateau gegaan waar Mozes begraven zou liggen. Vanaf het plateau heb je uitzicht over de Dode Zee, de rivier de Jordaan en Israël. Inclusief Jericho (@Naat: als ik dit woord hoor, wil ik de hele tijd zingen :-)). Helaas was het wat heiïg waardoor we niet alles konden zien. Maar ik vond het echt bijzonder. Ik ken de verhalen uit de bijbel en om alles zo te zien en er dus een beeld bij te krijgen is echt gaaf.

Dan nog wat wetenswaardigheden over Jordanië. Het land is 2 keer zo groot als Nederland, maar heeft ongeveer de helft aan inwoners. Veel hiervan zijn vluchtelingen. Eind jaren 50 zijn er bijvoorbeeld Palestijnen gekomen vanuit Israël. Wanneer het onrustig is in andere landen hier in de regio, komen ook daar veel vluchtingen vandaan. De meesten keren overigens wel terug. Het land bestaat uit 80% woestijn, maar een deel hiervan is wel vruchtbaar. De munteenheid is de dinar die net iets meer waard is als de euro. En je geeft het ook net zo makkelijk uit. Hoewelhet niet zo duur is als in Nederland, is het niet te vergelijken met bijvoorbeeld het Verre Oosten.

De afstanden met de bus zijn prima te doen. Tussendoor stoppen we vaak bij bezienswaardigheden. Peter is klaar met douchen. Dus nu ga ik. En daarn agaae ontbijten. Dan meld ik mij nog ff.

Daar ben ik weer. Er is nietg zoveel tijd meer. Dus dat wordt nog maar een kort stukje. Onze koffers moeten zo naar de bus. We gaan vanavond in de Woestijn overnachten in tenten. Dus we nemen een klein rugzakje mee met wat spullen. En spullen uitzoeken is nog best een werk.

Goed, ff in vogelvlucht wat we nog meer gedaan hebben. Onze gids is erg goed. Hij bouwt het langzaam op. Zo zijn we eerst naar Klein Petra geweest en gisteren dan naar Petra zelf. En dat is echt fantastisch. Het is een heel eind lopen. Door een smalle kloof met stenen met allerlei kleuren en vormen. Met de ochtendzon erop is dat al genieten. En aan het eind wordt de kloof smaller en zie je al een glimp van de prachtige wand met het bekende gebouw. De kloof is donker en het gebouw wordt al verlicht door de zon. Echt prachtig. Ik heb nog geen foto's geplaatst. Wel van de eerdere dagen. Dan krijgen jullie al een beetje een indruk van de mooie dingen die hier te zien zijn.

Over vogelvlucht gesproken. Morgenochtend vroeg gaan Peter en ik met nog een aantal van de groep in een luchtballon over de woestijn varen. Daar heb ik echt zin in. In alles eigenlijk. Het is een reis met alleen maar leuke dagen. Komt ook doordat we niet van die lange reisdagen hebben.

Verder is de groep heel leuk. Je bent met 29 mensen, maar dat merk je vaak niet eens. Er is wel een man bij die een van de vrienden van feyenoord is. Dus uit de groep van Pim Blokland. We hebben het dus lekker vaak over Feyenoord. Heerlijk. Misschien is de reis daarom ook wel zo leuk ;-P

Ik ga het hierbij laten. De laptop moet de koffer in. Ik probeer nog een keer een bericht (en foto's) achter te laten. Hebben jullie ook een beetje vakantie.

Vandaag is het trouwens 29 februari. De extra dag. Die gaan Peter en ik eens goed benutten.

Groetjes van ons.

• 29 Februari 2012 - 08:19

Pa:

Wat hebben jullie toch een mooie reizen geniet er van en beleef zoals je het uit de bijbel verhalen kent. Het is inderdaad heel bizar dat je dat dan in levende lijve mee mag maken.En wat betreft die vriend van Feyenoord daar kan je nog wat mee lobbyen je weet nooit waar het goed voor is.Tenslotte
    zijn wij ook vrienden van F. Veel plezier ook voor Peter

• 29 Februari 2012 - 08:30

Eduard:

Hoi Sandy en Peter,

Het klinkt inderdaad weer als een mooie reis.
    Al die oude overblijfselen uit zeer oude tijden.
    Geniet ervan, wij tobben hier wel door :)
    Groetjes, Eduard

• 29 Februari 2012 - 09:43

Anja:

Hoi Sandy en Peter,

Wat hebben jullie in die paar dagen toch al weer hele mooie oude gebouwen gezien.
    je Foto,s zien er weer goed uit.
    Lekker genieten.
    Straks in de hete luchtballon over de woestijn dat wordt mooi filmen peter.
    Groetje Anja

• 29 Februari 2012 - 12:25

Lisette Gerbrands:

Lieve Sandy,
    Wat een verrassing je resiverslag zomaar op een grijze woensdagochtend!!
    Wammes heeft vakantie en ik heb het reisverslag aan hem voorgelezen
    en we hebben de mooie foto's bekeken. Dank.
    Nog hele fijn dagen!

Liefs van Lisette en Wammes

• 29 Februari 2012 - 12:28

Lisette:

Nou ik geloof dat ik een sterkere bril moet aanschaffen want er zitten 2 leesfouten
    in mijn zojuist geschreven berichtje.....

• 29 Februari 2012 - 15:01

Tanja (trommelmeisje:

He San... leuk om (eindelijk, hihi) iets van je te horen.. Wat ziet het er prachtig uit op de foto's.. Dat is inderdaad meegenieten hoor voor de achterblijvers (en dat zijn er een hele boel) Geniet maar lekker .. PS OOK volg week geen trommelen, maar dan gaan we Ikea en.. Tot Gauw Tan x

• 29 Februari 2012 - 16:03

Nathalie:

Hoi San,

met wat vertraging heb ik het bericht toch gekregen. (mamma heeft het doorgestuurd, want ik denk dat mijn oude emailadres nog in jouw systeem staat!!)
    Zie je wel dat leeftijd niets zegt over een groep!!! (Iemand van 80 die voor Feyenoord is, is altijd beter dan iemand van 30 die dat niet is;))
    Ik ben benieuwd naar alle foto's!!! De week gaat overigens wel snel om, ondanks die "extra" dag. (hihi) Tja, als je 25 werkstukken moet nakijken, je belastingformulier moet invullen, een beetje gaat klussen (vooral André), gaat sporten (stoer hoor!!), een nieuwe brilen nieuwe schoenen wil (moet allebei nog gebeuren) en nog meer werk moet verrichten, gaat de tijd erg snel. Maar ik denk dat het bij jullie NOG sneller gaat.
    En ik weet wat je wilt zingen!!!! Gewoon doen!!!!
    Nou, geniet nog een paar dagen en tot zaterdag!!!!
    Groetjes Nathalie

• 29 Februari 2012 - 17:10

Madelon:

Hey San!
    Leuk om weer een verslag te lezen! Net of we er ook weer een beetje bij zijn haha!
    Ben benieuwd naar de rest! Veel plezier nog!!!

Groetjes!!

• 29 Februari 2012 - 18:27

Annelet:

Hello!! Fijn om weer mee te kunnen genieten! En super foto's! Als ik me niet vergis zijn in elk geval een paar met je leuke paarse cameraatje gemaakt!! Bevalt het?

Tot m......!

Annelet

• 29 Februari 2012 - 21:53

Bauke:

Hej Sandy,

Zoals we van jou gewend zijn heb je weer een mooi verhaal over je belevenissen geschreven.
    Ook de foto's laten zien dat er veel bezienswaardigheden zijn, maar dat wisten we eigenlijk al.
    Maar toch goed om dat met eigen ogen van dichtbij te kunnen waarnemen.
    Hopelijk slaag je er in om dezer dagen nog wat meer te kunnen vertellen en met foto's nog meer te laten zien aan het thuisfront.
    Groeten van mama en mij.

• 01 Maart 2012 - 06:58

Corry:

Geweldig weer Sandy. 10x mooier en spannender dan Floortje. Ik geniet.

• 01 Maart 2012 - 07:46

Kim:

Super! heerlijk om weer met je "mee te reizen". Nog veel plezier!! Gr. Kim

• 01 Maart 2012 - 14:41

Marjolein Nienhuis:

Hoi Peter en Sandy.

Iedere keer kijk ik uit naar je reisverslag (jullie reisverslag)
    Wat kan jij leuk schrijven zeg! Peter profiteert er ook van :D
    Jouw reisverslag is een leuke samenvatting van datgene wat jullie meemaken. Zeker ook voor jezelf is het leuk om dit na te lezen.
    Na twee dagen heb ik je foto's bekeken, terwijl je nog geen verslag had geschreven. De foto's maken ook indruk. Nu mag het land voor 80% uit woestijn bestaan, er valt genoeg te zien en te beleven. Blijf mij erover verbazen hoe ze uit de rotsen in Petra een complete stad hebben gehakt....... met een "hamer en een beitel" en fikse spierballen? Meer middelen hadden ze toen niet.

Dit keer geen olifant, paard, motor, riksja, bus of vliegtuigje om het land te bekijken, maar een luchtballon. In stilte genieten van het landschap, met zo nu en dan het geluid van de brander. Jullie houden wel van afwisseling. Ben benieuwd waar jullie de volgende keer in- of opstappen.
    Ook de komende twee dagen duiken jullie in het avontuur. Geniet er nog even van, want voor je het weet sta je weer met beide benen op Hollandse bodem.

Ik kijk uit naar de foto-/filmmontage van Peter om voor de tweede keer te genieten van jullie reis door Jordanië.

Groetjes Marjolein

• 01 Maart 2012 - 22:33

H/M:

Hoi Sandy en Peter,,

Tjonge klinkt allemaal weer heerlijk jullie komen zo wel telkens in een andere cultuur terecht ,lijkt me ook een bijzonder interesant land om te bereizen hoor ook altijd dat de bevolking erg gastvrij is,ben benieuwd hoe je foto's van Petra zijn geworden en of je de kleuren nog mooi op de plaat heb weten vast te leggen.Hoop dat jullie nog een paar mooie dagen gaan beleven,

gr.H/M

• 02 Maart 2012 - 20:50

Marjoke:

Hoi Sandy,
    Altijd weer een verrassing: die reisverslagen van jou. Hoe verder weg je reist, hoe meer ik van en over je lees. Leuk! Vooral de titels van je verslagen prikkelen mijn nieuwsgierigheid.
    Ik heb ervan genoten en kan me voorstellen dat jij hebt genoten "in het kwadraat". Hopelijk tot binnenkort in Nederland. Groeten van je ex-collega, Marjoke