Cuba Libre - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van sandydevreede - WaarBenJij.nu Cuba Libre - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Cuba Libre

Door: Sandy de Vreede

Blijf op de hoogte en volg

16 Juli 2012 | Cuba, Trinidad

Hola Amigos,

toch een bericht vanuit Cuba. We zijn al een dikke week weg. Dus ik heb super veel te vertellen. Dat gaat niet allemaal lukken, maar ik doe een poging.
We zijn nu in Trinidad. Het hotel waar we oorspronkelijk in zouden verblijven is overspoeld door de rivier, omdat het heel veel geregend heeft in juni. Nu zijn we ondergebracht in een all inclusive resort aan zee. Mijn eerste kennismaking met dit verschijnsel en het bevalt niet. Vooral het eten is vreselijk. En dan bedoel ik hoe mensen zich gedragen. Gisteravond leek het buffet met salade wel overvallen door een kudde olifanten.

Peter en ik zijn net terug uit de stad. We zijn vanmorgen met de hele groep vertrokken en na een korte wandeling zijn wij samen de moeder van een collega van mij op gaan zoeken. Dat was echt heel leuk. Ze heeft een heel gezellig huisje en we werden hartelijk ontvangen. We hebben alle doucheschuim, kruiden, tandpasta en andere dingen daar achtergelaten. Onze koffers zijn dus een stuk lichter. Tijd voor aankopen :-P

De reis is super. Cuba is prachtig en de mensen heel aardig. Je merkt ook niet zo erg dat de mensen niet vrij zijn. De mensen zijn niet rijk, maarze betalen geen huur en gezondheidszorg en onderwijs zijn gratis. Er zijn ook veel meer toeristen dan ik dacht. Dit jaar worden er zo'n 3 miljoen verwacht. En wij Nederlanders maken daar een groot deel van uit.
Dat heeft voor- en nadelen. Mensen maken kennis met allerlei zaken en er komt veel geld binnen. Aan de andere kant komt er op die manier meer ongelijkheid, omdat niet iedereen van het geld profiteert.
Overigens is alles echt heel erg duur. Cuba ziet toeristen als een lekker melkkoe. Dat kan naar ons gevoel niet lang zo doorgaan. Op die manier prijst Cuba zichzelf uit de markt. Toeristen zijn natuurlijk niet gek. Maar we zullen zien.

We verblijven helaas steeds in een resort buiten een stad of dorp. Daardoor zijn we aangewezen op het restaurant van het hotel en doen we veel met de groep. Dat is jammer. Daar staat tegenover dat we al enorm veel paard hebben gereden in de natuur. Peter heeft al 5 tochten gemaakt ik 4. Eergisteren was wat mij betreft het hoogtepunt. Toen zijn we samen met een gids te paard een berg op gegaan. Smalle paadjes, door de prachtige natuur. Soms heel erg steil. Een stuk moetsen we zelfs lopen, omdat dat niet te doen was met paard. We zouden 3 uur gaan rijden. Maar onze gids vond het ook wel leuk. Hij had dan ook geen haast. Na 4,5 uur kwamen we terug bij ons hotel. We konden meteen aanschuiven voor het avondeten. Dat was een superdag.
Die ochtend hebben we namelijk met dolfijnen gezwommen. We zijn naar een dolfinarium gerden met een groot deel van de groep. Het bassin was een afgesloten baai die in verbinding stond met de zee. Daaromheen was een ronde tribune gebouwd. Terwijl wij in het water lagen, waren er al Cubanen aanwezig voor de show die daarna zou volgen. Zij konden dus meteen meegenieten van onze capriolen.
Het hoogtepunt was dat je door twee dolfijnen uit het water werd getild. Je stond gewoon op hun neus. Echt geniaal. En zij houden je ook in evenwicht. Ik wachtte op het moment dat ik zou vallen, maar dat duurde lang. Ik heb me maar gewoon laten vallen. Er zijn foto's van gemaakt. Maar die volgen wel na de vakantie.

Ik ga zo naar het strandje hier bij het hotel. Lekker zwemmen in de zee. Met palmen op het strand lijkt het bijna een echte vakantie. jullie snappen wel dat het echt afzien is.

Vanavond gaan we weer de stad in. We gaan een tent bezoeken waar de Cubanen komen om naar muziek te luisteren en te drinken. Ja, drinken kunnen ze hier als de beste. En ik heb mijn steentje zeker bijgedragen. Een Cuba Libra, Mojito of Daquiri gaat er zo af en toe best in. Ik komt terug als een drankorgel.
We hebben trouwens wel afgesporken met de moeder van die collega en haar man. Zij komen ons opzoeken en dan gaan we nog naar een andere tent. Ik heb er zin in.

Het is trouwens heel lekker om afgesloten te zijn van al het nieuws, telefoon en internet. Zo af en toe krijg ik een smsje binnen. Ik ben dus wel op de hoogte van het laatste Feyenoordnieuws (Vlaar naar Engeland? Dat smsje kreeg ik vanmorgen om half 5 toen ik in bed lag. Altijd leuk hahaha. Ja, het is hier 6 uur vroeger). En ook dat het weer in Nederland niet al te best is. Ik zal wat zon vanuit hier naar jullie sturen. Wij hebben ook zo af en toe een bui, maar na een kwartier is het weer droog. Zo zou het in Nederland ook moeten zijn.
Nou, dit was het voor nu. Ik ga mijn bikini aantrekken. Als het goed is heb ik ngo een mogelijkheid om later tijdens deze reis te internetten. Dus ik denk wel tot horens. En laat vooral een bericht achter. Kunnen wij ook genieten.


Groetjes,
Sandy en Peter











  • 16 Juli 2012 - 19:26

    Hans:

    Hoi Sandy/Peter,

    Lijkt me hardstikke leuk op de neus van een dolfijn weet zeker dat het niet met mij zou lukken iets te zwaar maar een compliment aan jou.Jullie hebben een voordeel , de regen die stroomt nu hier al een week uit de lucht.
    Neem aan dat je ondanks de drank redelijk rechtop het paard kan blijven zitten,voordeel van al die drankjes is dat de salsa zo te leren is .Genieten jullie maar lekker wij gaan morgen door de stromende regen naar ons werk,
    groetjes h/m

  • 16 Juli 2012 - 19:48

    Nathalie:

    Hoi San en Peter,

    leuk om dan toch eindelijk iets van jullie te lezen!! Ik dacht dat het niet zou lukken, dus dat is een meevaller!!! Hier is het echt vreselijk, gewoon herfst, ik krijg er een depressie van. Vorige week op Terschelling heb ik gelukkig nog geboft, want toen heb ik toch gewoon kunnen fietsen en we hebben ook wad gelopen. (zeg je dat zo) Dat is natuurlijk lang niet zo bijzonder als opgetild worden door dolfijnen, maar ik vond het toch erg leuk!!!!
    Voordat ik het vergeet, wij komen jullie natuurlijk weer ophalen vrijdag! Daar heben we het niet echt over gehad, maar het is vanzelfsprekend toch??!!
    Nog heel veel plezier daar!!!!!!!!!!!!!!!!! Geniet van de zon, want je weet niet hoe lang het weer duurt voordat hij in Nederland weer gaat schijnen....

    XXX Nathalie

  • 16 Juli 2012 - 20:45

    Tanja:

    He San.. en Peter.. (toch een berichtje HOERA) Een beetje slecht weeri Iin Nederland?? PFFFFFFF het komt de hele dag al met bakken uit de hemel... niet normaal... dus geniet maar lekker van je bikini momentje hihi (hoewel ik hier voor mijn huis ook een soort riviertje heb lopen waar ik zo in kan duiken) Nou meis nog veel plezier.... en zo'n Cuba Libre voordat we naar trommelen gaan, goed idee misschien??? Liefs Tanja

  • 16 Juli 2012 - 20:54

    Marjolein Nienhuis:

    Hallo Peter en Sandt.

    Keer op keer ben ik jaloers op jullie belevenissen. Zo ook op jullie rit met paard en balanserend op de neuzen van de dolfijnen. Ik zie mezelf nog zitten op de tribune van het Dolfinarium, denkend aan....."wat zou het machtig zijn om daar als trainer te mogen werken". Jullie hebben het mogen ervaren op Cuba. Als mijn meiden de deur uit zijn en Librijn betaald mijn salaris dubbel uit, dan weet ik waar onze reizen naar toe gaan. Jouw reisverslagen nodigen uit tot.......
    Nu genieten volop van de Griekse landschap, cultuur, de zon, hoge temperaturen en natuurlijk het Griekse eten en drinken. We zitten in het weste deel van Kreta en ik moet zeggen niet zo toeristisch als ten oosten van Heraklion. We hebben nog anderhalve week te gaan en ben blij dat we hier zitten en niet in Nederland. Wij wensen jullie nog een hele plezierige tijd in Cuba en zorg ervoor dat jullie niet uitgemolken worden.

    Groetjes vanuit een zonnige Kreta.

  • 17 Juli 2012 - 05:20

    Corry:

    Hoi Sandy,
    Schrik ik me toch een hoedje.hihi. Denk ik dat je gewoon in Delft zit! Zwem je in Cuba met de Dolfijnen en drink jij Cuba Libre!! Nog even en je rookt ook nog sigaren?! Gaaf hoor!!! Ik hoef niet meer bang te zijn dat jij niet van het leven geniet. Geweldig.
    Volgende keer Jazzen op de trommel?
    veel liefs en groetjes aan Peter,

  • 17 Juli 2012 - 08:00

    Leny :

    Lieve Sandy en Peter

    Wat leuk dat je toch nog een leuk verhaal kunt mailen!
    Jullie hebben weer een mooie reis met geweldige belevenissen.
    Kijk je wel uit, zo te paard in de bergen!
    Ga in ieder geval niet als je een Cuba Libra op hebt.
    Zwemmen met dolfijnen was ook weer zo'n hoogtepunt.
    Geniet maar van het strand, hier is het echt geen strandweer, meer herfst.

    Lieve groeten mama.

  • 17 Juli 2012 - 09:05

    Andre Is:

    Hoi Sandy en Peter,

    Toch nog gelukt om te internetten lees dat jullie het al aardig naar jullie zin hebben daar het weer is in iedergeval beter dan hier Sandy bedankt voor het kado hij hangt in de kamer tegen het plafon. Er zit al weer een tijd op van je vakantie. Ga van middag proef lunche bij George met Nathalie en Andre, want morgen gaat ze open. Valt zeker niet mee Peter geen telefoon bij je lekker rustig hier wel bedankt voor je kaart. Als juliie thuis komen ben ik er niet ga lekker kamperen in eigen land even de tent uitproberen (even kijken of die tegen zoveel regen kan hi hi hi) zo nu naar de fysio het is nog niet over die rug maar geen gezeur geniet maar lekker nog de komende dagen en we horen wel of zien de smsjes wel tegemoet als je weer terug bent.

    Groetjes Andre Is

  • 17 Juli 2012 - 09:34

    Michaelle:

    Heeeeey Sandy,

    Erg toevallig en leuk dat ik je reisverslag in mijn mailbox trof, want moest gisteren nog aan je denken, hoe je het zou hebben en dat het jammer is dat je waarschijnlijk niet zou kunnen internetten, maar dus toch! Je vakantie tot nu toe klinkt top en hoe anders dan hier in de kop van Noord-Holland met dat ppp-weer (pestpokkepleuris, maar dat begreep je misschien wel hahaha). Ik heb bedacht dat ik nooit meer in de zomer in Nederland op vakantie ga, maar goed volgende week schijnt het wel weer ok te worden dus kan ik misschien gewoon nog een Schevenings strandje pakken. Ik ben benieuwd hoe jullie stapavondjes in Cuba zullen zijn. Ga lekker dansen en neem nog een paar heerlijke Cuba Libres zou ik zeggen! Als je ze ergens goed kan drinken dan moet het daar zijn denk ik. En doe de naam van de cocktail vooral eer aan: geniet!

    Liefs, Michaelle

  • 17 Juli 2012 - 11:33

    ANJA:

    HOI SANDY EN PETER,

    WAT LEUK OM VAN JULLIE TOCH NOG IETS TE LEZEN. dIT IS EEN MEEVALLER.
    IK LEES DAT JULLIE AL WEER HELE LEUKE DINGEN HEBBEN BELEEFD. Op de neus van een dolfijn dat is toch helemaal gaaf. Met dolfijnen zwemmen dat is al leuk.
    Fijn van de natuur genieten op een paard helemaal leuk beetje gevaarlijk lees ik hier en daar maar dat is wel spannend.
    Sandy was het een beetje leuk daar op het strand,al een beetje bruin geworden.
    Peter jij zeker aan de Cola ook lekker. En Jij aan de Cuba Libra.
    Sturen jullie een klein beetje zon hier naar toe

    Nog lekker genieten.

    groetjes Anja

  • 19 Juli 2012 - 22:09

    Rene:

    Hee luitjes,

    Gaaf hoor allemaal en ben wel een beetje jaloers ;-) de rum is daar de beste en ben een grote fan!
    Een collega van me was er ook geweest en heeft een goser aangesporken die wel wat wilde laten zien, raakte aan de praat over muziek en werd thuis uitgenodigd om de nodige rummetjes te proeven. Hij zij dat de "locals", waar dan niet zo veel toerisme heerst wel onwijs aardig zijn.
    Geniet maar lekker van het zonnetje en maak maar veel foto's, leuk om te zien ;-)

    Gr,
    Rene en de kids

  • 20 Juli 2012 - 12:15

    Luciël:

    Ha Sandy,

    Veel plezier nog!! Dynamo Kiev is net uit de koker gerold, eerst uit, ben je weer op de hoogte!;-)

    Groeten uit Den Haag/Rijswijk,
    Luciël

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 08 Okt. 2006
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 130395

Voorgaande reizen:

27 Juli 2020 - 03 Augustus 2020

Tijdens de coronacrisis naar Kos

23 Juni 2019 - 03 Juli 2019

Zwitserland deel 2

26 Mei 2019 - 02 Juni 2019

Zakynthos in de herkansing

17 Maart 2019 - 20 Maart 2019

Boedapest

10 Maart 2019 - 14 Maart 2019

Stedentrip Berlijn

14 Februari 2019 - 21 Januari 2019

Egypte: All inclusive

08 Augustus 2018 - 10 Augustus 2018

AS Trençin -Feyenoord

17 Juli 2018 - 02 Augustus 2018

Baltische Staten

08 Juni 2018 - 13 Juni 2018

Zwitserland

03 Mei 2018 - 10 Mei 2018

Lesbos part II

26 Februari 2018 - 06 Maart 2018

Koningssteden van Marokko

31 Oktober 2017 - 02 November 2017

Shaktar Donetsk - Feyenoord in Charkov

22 Juli 2017 - 29 Juli 2017

Normandië en de invasiestranden

29 April 2017 - 06 Mei 2017

Parga, op het vaste land van Griekenland

27 Februari 2017 - 04 Maart 2017

Athene

24 November 2016 - 26 November 2016

Manchester U - Feyenoord

06 September 2016 - 10 September 2016

Kopenhagen

19 Juli 2016 - 28 Juli 2016

Parels van Portugal

02 Mei 2016 - 09 Mei 2016

Skiathos

17 Februari 2016 - 21 Februari 2016

Rome

06 Oktober 2015 - 10 Oktober 2015

Krakau

09 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Schatten van Sri Lanka

08 Mei 2015 - 15 Mei 2015

Karpathos - Griekenland

23 Februari 2015 - 02 Maart 2015

Madeira

18 Februari 2015 - 20 Februari 2015

AS Roma - Feyenoord

22 Oktober 2014 - 24 Oktober 2014

Rijeka - Feyenoord

28 September 2014 - 02 Oktober 2014

Atletico Madrid

17 September 2014 - 19 September 2014

Sevilla

21 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Rondreis Maleisisch Borneo, Sabah & Sarawak

21 Juni 2014 - 05 Juli 2014

Lago Maggiore

07 Juni 2014 - 14 Juni 2014

Lefkas

21 Februari 2014 - 28 Februari 2014

Ridderlijk Malta

21 Oktober 2013 - 25 Oktober 2013

Koninklijk Madrid

28 Juli 2013 - 17 Augustus 2013

Rondreis Zuid-Afrika, Lesotho en Swaziland

07 Juli 2012 - 27 Juli 2012

Cuba

25 Februari 2012 - 03 Maart 2012

Duizend en één nacht Jordanië

09 Juli 2011 - 07 Augustus 2011

Van Delhi naar Peking

28 April 2011 - 05 Mei 2011

Santorini

10 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Van Santiago de Chile naar Rio

11 Juli 2009 - 07 Augustus 2009

Van Rio naar Lima

15 November 2008 - 08 December 2008

Thailand

05 Oktober 2007 - 26 Oktober 2007

Nepal en Tibet

12 Oktober 2006 - 02 November 2006

Myanmar

Landen bezocht: