Shit!! - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van sandydevreede - WaarBenJij.nu Shit!! - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Shit!!

Door: Webmaster

26 Oktober 2006 | Myanmar, Mandalay

Hello allemaal,

daar zijn we weer. We zitten nu in Mandalay. Daar zijn we in totaal 4 dagen en die zitten er bijna op. Morgenochtend om 6 uur pakken we de boot naar Bagan (weer een hoogtepunt).

De afgelopen dagen hebben we weer veel gezien en gedaan. Gisteravond en vanmorgen had ik ff een inzinking. De schijterij sloeg toe. Hele nacht in de weer/slecht slapen en vanmorgen besloten om maar niet mee te gaan op excursie. Hans is wel geweest. Met hem gaat gelukkig alles goed.

En nu dan (het is hier nu half 5 's middags en bij jullie 12 uur) met pillen en bananen op in de fietstaxi door de stad crossen. De stoeltjes hangen hier opzij. Een persoon zit naast de fietser en de ander zit dan met zijn rug tegen jouw rug. De stoeltjes zijn heel klein. Je komt er maar net uit.

Gisteren hadden we niet zo'n leuke dag. De pagodes heb je op een gegeven moment wel gezien, het was heet (nog steeds trouwens) en we kregen de hele handel van zilversmid tot pottenbakker te zien. Lekker toeristisch dus. Maar goed, het hoort erbij.

Nog een rectificatie voordat ik Djoser op mijn dak krijg. De man bleek een vrouw te zijn (we hebben haar ontmoet) en ze was van Djoser Duitsland. Die organisatie staat los van Djoser Nederland. Dus volgend jaar nog geen reizen naar Birma.

Dinsdag was een topdag. Hadden we lekker vrij om zelf dingen te gaan bekijken. Wij met z'n 2en in een klein autobusje. Een Mazdataxi. Voor de hele dag gehuurd met chauffeur en uiteindelijk ook nog een begeleider. Hij vroeg of hij met ons mee mocht en wij vonden het prima. Was ook een goede zet, want de man spreekt redelijk Engels en heeft ons overal rondgeleid. We hebben ook geen stap te veel gezet, want de taxi reed ons bijna overal naar binnen.

De begeleider heeft zelf een fietstaxi en hij is nu onze vaste fietser. Ook nu staat hij buiten op ons te wachten. Erg prettig. Hij vertelt onderweg over van alles, ook over zijn eigen situatie en hij heeft zelfs wat opmerkingen gemaakt over de regering. Dan gaat hij zachter praten. Dat drukt je ineens wel met je neus op de feiten.

Verder zal het niet goed zijn dat we hem ruim betalen. Over 10 jaar is het hier net zo verpest als in andere landen, maar we gunnen het hem. En toen hij ons na het eten naar huis reed, vertelde hij dat zijn vrouw blij was, omdat ze wat konden sparen. Dan is verder niets meer belangrijk.

Aan het eind van de dag zijn we naar Mandalay Hill gegaan. Bovenop een heuvel ligt een pagode met prachtig uitzicht. Vooral de zonsondergang moet mooi zijn. Je kan lopend naar boven (1729 treden) of met een truck.
Hans en ik wilden ons niet laten kennen en we zijn gaan lopen (met onze begeleider die als een berggeit omhoog liep). Ik wist niet dat ik zoveel zweet had, maar verder viel het mee. We hebben er ongeveer 35 minuten over gedaan. En het uitzicht was inderdaad mooi. Van de zon was weinig te zien, want daar hingen wolken voor.
De dag erna hoorden we dat de rest van de groep niet naar de heuvel is geweest of zich met de truck naar boven heeft laten brengen (op 2 na). Dat voelt dan best stoer kan ik zeggen.

Ik heb trouwens wel aan de super oma gevraagd of ze mee naar Nederland wilde. Omdat ze zelf geen Engels sprak, heeft haar zoon het vertaald. En ze wilde inderdaad wel mee. Haar koffer zou ze 's avonds pakken. Ze had alleen geen paspoort. Jammer.
Ik was ook nog vergeten te vertellen wat de massage ons gekost heeft. Wel 3.000,- kjats (je zegt tjats). En dat is ongeveer 2 euro 25. Daar kan de timmerchinees nog wat van leren.

Ook weer heerlijk om al jullie berichten te lezen. Het is raar, maar je bent hier echt weg. En alles in Nederland gaat wel gewoon door. Over Feyenoord zal ik het maar niet hebben. Heb net de uitslag van zondag gezien (kon het eindelijk opbrengen) en ik ben voor het eerst blij dat ik een wedstrijd gemist heb. Wat een drama. Heb ik daarvoor hier in elke pagode op mijn knieën gelegen.

Groetjes,
Sandy

Hoi Margriet,

ook even van mij een berichtje reuze naar ons zin dit overtreft werkelijk alle verwachtingen wat een land wat een vriendelijkheid we lijken af en toe wel het koninklijk paar. Iedereen zwaait en lacht naar je ook jongens en meisjes die wat ouder zijn het is echt een belevenis om je tussen de birmezen te begeven.
Vanmorgen ben ik met een aantal naar een bejaarden tehuis geweest om even rond te kijken en te steunen met de groep en helaas voor het eerst heb ik tegen aan andere vrouw gevraagd of ze met me wilde trouwen maar zij zei ja dus ik zit er aan vast ze was gister 86 geworden gelukkig begreep zij dat het niet echt was.

Heb even de foto's van Eline gezien dat is even slikken als je foto's bekijkt maar ja des te mooier is het als ik thuis kom.De rest hou ik nog even voor thuis maar dat begrijp je wel groeten aan de jongens en meiden ik ga er van uit dat er nog steeds drie zijn.

Groeten, Hans

• 26 Oktober 2006 - 13:37

Corry:

Hoi San,
    Grandioos die verhalen, behalve dan die van F en A. Dat is hier in Mexico ook doorgekomen. Dus bekijken we de "ellende" gelukkig van een afstand. Je gaat trouwens toch niet hele Thaise fam. hier inporteren he.?!
    Gisteren zijn wij naar een museum van de Maja's en Azteken geweest en vandaag of morgen gaan we naar de opgravingen in Mexico-city. Zaterdag vliegen naar Playa del Carmen. dus van verveling geen sprake.
    Verder hebben we enorm veel bij te kletsen straks, maar geniet voorlopig van de dagen die julllie daar nog hebben.
    Voor Hans nog van Harte met z,n kleinkind. Dat wordt een eindeloos leuke thuiskomst voor hem.
    Voor beiden een goede reis terug(gaat alles snel he) en tot in het Haagje.
    Liefs Corry

• 26 Oktober 2006 - 13:46

Alice:

Hoi Hans en Sandy,
    Leuk om steeds over jullie avonturen te lezen. Nog maar een weekje,wat gaat het snel. Hier alles goed!! Op dit moment doet Margriet Eline in bad. Ze is geslaagd hoor!!! Geniet ervan, veel plezier nog!!! Groetjes Alice

• 27 Oktober 2006 - 11:07

Nathalie:

Hoi San,
    gisteren bij mam al gelezen wat je allemaal weer beleefd hebt. Nu even een berichtje terug! Alles is hier goed, lekker vakantie, maar die loopt wel op z'n eind.... vanmorgen boodschappen gedaan. Volgende week wil je misschien alweer mee?! Dat gaat snel zeg. Ik heb een nieuwe computer, dus het is best jammer dat je niets gefilmd heb, het had leuk kunnen worden, maar ja, je kunt niet alles hebben! Mam en Bauke hebben Eline al gezien op de verjaardag van Margriet, dus kunnen wij samen misschien een keer afspreken om in een weekend te gaan?!
    Tja wat heb ik verder nog te melden.... met Dozer naar de dierenarts geweest voor inenting, maar ook gelijk een parkeerboete, dus duur bezoekje!! Gisteravond zijn Andre en ik naar het Gospelchoir geweest in De Veste. Erg mooi, alleen jammer dat het bijna allemaal over het geloof gaat. Gelukkig kun je dat niet altijd verstaan, omdat ze ook in Swahili enzo zingen.... We kwamen geen bekenden tegen en dat is eigenlijk wel een uitzondering.... misschien toch allemaal kerkgangers??!!
    Je hebt nu weer twee dagen vrij om rond te kijken, ik ben benieuwd wat je nog allemaal gaat doen! Je moet nog even optimaal genieten, want het vliegt om. Nou, als dit je laatste verslag was, zie ik je volgende week weer en anders tot mails!!!
    XXX nathalie

• 27 Oktober 2006 - 18:04

Madelon:

He San,
    Zo te lezen heb je het nog super naar je zin! Waar wil je al die mensen laten joh! Deze week wel weer eea te melden voor je over het werk! Echt bizar! Ook leuk om corry haar verhaal te lezen via jouw site! haha...dus corry als je dit nog leest, ik hoop dat alles goed gaat, maar zo te lezen heb je het prima naar je zin!
    Nou San, geniet er nog even van en tot snel!

• 28 Oktober 2006 - 11:28

Willemien & Arjen:

He meisje, wat is het toch een heerlijk medium dat internet, het brengt allerlei werelden samen in een fascinerend tempo.We hebben al even naar je gezwaaid via google earth, maar je keek net niet naar boven....
    We zullen de logeerkamer vrijmaken voor de nieuwe gastwerkers, we verwachten dat oma een goudmijntje wordt met haar salaris. De premier zal blij zijn met je VOC-mentaliteit...;-). Goed dat je je niet laat kisten door je darmen. Wij bestrijden op dit moment een paar griepbacillen met een leger aan vitaminen en maken verder niet zoveel boeiends mee.
    Nog heel veel plezier in myanmar, behouden vaart naar huis als jullie zo ver zijn en we kijken uit naar de verhalen. liefs van ons.

• 29 Oktober 2006 - 16:17

Pa:

Wat super als je dit lees dit is genieten met volle teugen.Wat hebben wij het dan goed.Jammer dat je nu net aan de rees ben gegaan.Blijf je wel drinken want anders droog je uit.Inderdaad kan Shang hier nog iets van leren zeker kwa prijs.Het gaat met Feyenoord wat beter 2 wedstrijden op rij gewonnen Twente thuis en Roda uit dus er komen weer betere tijden.Een kus van Nan en mij en tot schrijfs en ben benieuwd naar de foto's.Oja heb afgelopen vrijdag middag een ballonvaart gemaakt dat is ook gaaf om mee te maken heb ongeveer 200 foto's geschoten je zal ze wel zien.

• 02 November 2006 - 11:56

Kim:

Ha Sandy,

Wat een verhalen allemaal. heerlijk! Ik gebiet echt mee en ben reuze benieuwd naar alle andere verhalen en vooral naar de foto's natuurlijk. Als je de foto's achter elkaar zet, kun je trouwens ook een filmpje maken :-), maar kan me voorstellen dat filmen weer een vak apart is. Die foto's van jou trouwens ook. Die zijn altijd super!

x Kim