Hoogtepunt - Reisverslag uit Bagan, Myanmar van sandydevreede - WaarBenJij.nu Hoogtepunt - Reisverslag uit Bagan, Myanmar van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Hoogtepunt

Door: Webmaster

30 Oktober 2006 | Myanmar, Bagan

Hoi allemaal,

vandaag was de laatste dag in Bagan. Een onvergetelijke wat mij betreft. Ik heb weer een van mijn wensen vervuld. Pa, grappig dat je schreef over die ballon, want dat is precies wat ik vanmorgen om 6 uur heb gedaan. Varen in een ballon.
Bagan is een plaats waar ongeveer 2200 tempels en pagodes staan. Ze lijken zo te zijn uitgestrooid over de vlakte. Een paar pagodes hebben we zaterdag en zondag bekeken.
Zaterdag per fiets. Ik was echt kapot. Het was heet en ik had halverwege een lekke band, maar achteraf was het wel prachtig. We hadden in een van de tempels een gids opgeduikeld. Dat gaat hier erg makkelijk. En hij heeft ons naar de belangrijkste plekken gebracht.
Gisteren hebben we een paard en wagen gehuurd. De koetsier reed ons overal naartoe en ook nu hebben we geen stap te veel gezet. We werden overal keurig opgepikt. Dat was wel wat anders dan de fiets.

Ja, en dan vanmorgen de ballon. Hans en ik wilden het allebei heel graag. We hadden het er in Nederland al over gehad (zie de site www.ballonsoverbagan.com). Toen we hier wilden boeken, waren drie anderen van onze groep ons voor. Er bleek eerst geen plaats te zijn, maar na tussenkomst van ons Birmese gids was er plek voor 4. Dat waren dus die 3 anderen en een van ons. Hans wilde dat ik zou gaan en hij werd op de reservelijst geplaatst. Ik had er wel een goed gevoel over en inderdaad gisteren kregen we te horen dat we allebei mee konden.

Vanmorgen was het dan zo ver. Om half 6 werden we opgehaald. We kregen wat uitleg en daarna gingen we de lucht in. Heel langzaam. Echt fantastisch. En dan glijden al die tempels zachtjes onder je door, terwijl de zon opkomt. Prachtig. Ik heb hopelijk ook mooie foto's gemaakt. Maar bij lange na geen 200.
Ik had trouwens niet verwacht dat het zo heet zou zijn in dat mandje. Je staat echt vlak onder die branders. We zaten met 12 man en een piloot in de ballon. En we waren met 3 ballonnen. De landing ging voorspoedig en we kregen meteen champagne. De ballonnen werden opgeruimd door een heel regiment Birmezen. Dat kost hier niets. Van onze piloot begreep ik dat het er bij ons (in Europa) anders aan toegaat. Dan moet je zelf helpen. Dus pa, ik hoor graag hoe dat bij jou gegaan is.

Verder hebben we vandaag Mount Popa bezocht. Een tempelcomplex op een berg. Weer 777 trappen op. Het viel tegen. Maar ja, wij hadden het hoogtepunt ook al vroeg in de morgen gehad. Zelfs een berg kon daar niet tegenop.

Verder hebben we nog een dorpje bekeken. En vanavond is er hier bij ons hotel nog een marionettenshow. Dat is hier in Myanmar heel populair. Lijkt me een mooie afsluiter, want morgen vliegen we dan terug naar Yangon. Dus dit was het dan wat betreft mijn avonturen in Myanmar. Woensdag stappen we weer in het vliegtuig en komen we via Singapore terug naar Holland. Het land van Van Nistelrooij. Dat heb ik het meeste gehoord. Birmezen zijn gek op het Engelse voetbal. Dat volgen ze op de voet. Een jongetje vertelde ons gisteren op een van de tempels dat hij moest huilen toen Van Nistelrooij naar Spanje vertrok. Spaans voetbal is hier minder makkelijk te volgen. Gelukkig is er wel internet. Ja, prachtige ontboezemingen zo hoog op een tempel.

Corry, super dat alles goed gaat en dat je het naar je zin hebt (had ook niet anders verwacht). Ben zeker ook benieuwd naar jouw verhalen.

Alice (en de rest): Hans bekijkt de foto's van Eline elke dag. Hij heeft ze speciaal op zijn camera laten staan.

Naat: ik heb wel spijt van het filmen. De ballon en nog wat dingen waren echt wel heel gaaf geweest om dat in bewegende beelden terug te zien. Maar het is echt nix voor mij. Mer foto's werd ik al wat lui. Hoewel ik er wel meer dan ooit gemaakt heb. Mijn 12 rolletjes van 36 zijn allemaal op.

Ga ik nu nog even naar de uitslagen van Feyenoord kijken. Kan ik mij geestelijk voorbereiden. Het Nederlandse leven begint langzaam weer tot mij door te dringen. Zie jullie daar.

Groetjes,
Sandy en ook van Hans

• 30 Oktober 2006 - 12:02

Pa:

Sandy dat met die ballon is inderdaad super!!!!!!! en hier kunnen we wel weer even over van gedachten wissellen want inderdaad is het hier hard meewerken maar wel de moeite waard.Tot gauw.Een kus van Nan en mij

• 31 Oktober 2006 - 12:17

Anja:

Hallo Hans en Sandy,
    Fantastisch om jullie avonturen te lezen, vooral omdat blijkt dat Hans in zo'n goede conditie is. Een heel goede terugreis toegewenst! Lieve broer ik hoop je snel weer te zien. veel liefs van anja

• 31 Oktober 2006 - 12:46

Nathalie:

Hoi San,
    je zult dit waarschijnlijk pas lezen als je alweer thuis bent, maar dat geeft niet.
    Ik heb gisteren weer gewerkt natuurlijk. Dat is altijd weer even wennen, maar ik ben vandaag natuurlijk weer vrij, dus ik kan rustig opbouwen. Mijn film va Indonesie is bijna af. Alleen het geluid en de muziek nog. (toch nog veel werk, maar goed)
    Zondag ben ik met Monique naar Otterlo geweest om de locatie voor kamp te bekijken en om een puzzelfietstocht over de Veluwe te fietsen. (moeilijke vragen eruit halen enzo) De tocht was 17 km, dus ik heb die dag meer dan 20 km gefietst en nog een stuk gelopen. Dat is voor de meeste mensen natuurlijk niks, maar voor deze luiaard is het best veel. Ik had hele moeie benen toen ik thuis kwam, maar ik heb geen spierpijn gekregen, dus er is nog hoop!!!
    Ik ben benieuwd of je vrijdag mee wilt om boodschappen te doen. Ik bel je natuurlijk!!!!!!!!!
    Nou tot over een paar dagen. Ik wens jullie een goede vlucht.
    XXXX nathalie

• 31 Oktober 2006 - 18:44

Bauke:

Hallo Sandy en Hans.
    Ik waag het te betwijfelen of jullie dit nog kunnen lezen voordat je weer in het vliegtuig stapt voor de terugreis, in twee etappes. Rangoon- Singapore en Singapore-Amsterdam. Leny en ik wensen jullie een goede terugreis en zoals afgesproken Sandy haal ik je donderdagochtend rond half zeven op Schiphol. Tot dan.
    Groeten van Bauke en van je mama natuurlijk.

• 31 Oktober 2006 - 19:16

Peter De Kat:

Lekker late reactie van mij... lees je waarschijnlijk pas als je al lang en breed weer thuis op de bank ligt. Ik had niet zo snel door dat je andere berichten in de kolom hiernaast geplaatst waren. Op mijn site kwam in ieder geval gene nieuwe melding van een bricht meer door. Leuk om in je berichten te lezen dat je reis zo goed bevalt. ik ben benieuwd naar die 1000 foto's die je geschoten hebt. Gauw naar de HEMA dus......

We zien elkaar waarschijnlijk zaterdag... niet op het terras maar binnen aan de cappu en de thee.....
    Goede terugreis gewenst!

pdk

• 02 November 2006 - 12:01

Kim:

Ha wereldreizigers!

Als jullie dit lezen zijn jullie alweer terug. Beetje late reactie van mijn kant, want ik ben heerlijk een weekje vrij (en probeer de pc eens uit te laten, haha).

Wat een mooi verslag van die ballonvaart! Heerlijk. Was er echt een beetje bij. Een beetje van jullie vakantie in mijn vakantie.

Tot snel, dan kletsen we weer bij. Kan me voorstellen dat je kapot was van het fietsen. Ik was ook kapot van het fietsen. Afgelopen zondag ene spinningmarathon van 6 uur gedaan en volledig uitgefietst! Was wel trots. Goed excuus voor bijkletsbakkie met veel chocola en andere zoetigheid erbij :-).

Tot snel!

x Kim