Rafflesia - Reisverslag uit Ranau, Maleisië van sandydevreede - WaarBenJij.nu Rafflesia - Reisverslag uit Ranau, Maleisië van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Rafflesia

Door: Sandy de Vreede

03 Augustus 2014 | Maleisië, Ranau

Jaaaaa, daar ben ik al weer. Worden jullie al moe van mijn verhalen ;-). Binnenkort is het voorbij, want ik ben de laatste week ingegaan van mijn vakantieperiode die eeuwigdurend leek. Dus geniet nog maar. Dat doe ik ook. Ook van al jullie berichten. Heerlijk om te lezen als ik lekker op bed lig in mijn hotelkamer. Dus vooral doorgaan.

We zijn inmiddels aanbeland in Ranau vlakbij het Kinabalu National Park. Ook weer jungle, maar hoger gelegen. En daar bovenuit torent de piek van Mount Kinabalu (4095 meter hoog). Dat het hoger ligt is top, want daardoor is de temperatuur slechts 20 graden. Na al die dagen 37 graden is dat een verademing. Slechts een beetje zweten tijdens een wandeltocht. Vanmorgen hebben we een botanische tuin bezocht in het National Park en Peter en ik hebben wat korte trails gelopen. Daarna vonden we het welletjes. Aan het wandelen komt ook een keer een eind. Dus hebben we lekker gegeten in het restaurant van een hotel in het park en daarna hebben we gelummeld in de lounge. Er waren ook nog wat andere leden van onze groep. Gezamenlijk zijn we teruggelopen naar de ingang van het park waar de busjes op ons wachtten.

Vandaag en ook gisteren waren eigenlijk niet zo spectaculair. Wat ik wel heel bijzonder vond was dat we de grootste bloem ter wereld (de rafflesia) hebben mogen aanschouwen. Gewoon in het wild. Een familie heeft hem per toeval aangetroffen op haar rubberplantage. Er is een spandoek opgehangen langs de weg waarop is aangegeven dat de bloem daar te zien is. En een zeiltje neergezet met een paar stokken en wat stoeltjes. En daar moest je dus betalen om de bloem te mogen bekijken. Helaas was hij pas een dag oud. Daardoor stonk hij nog niet. Maar verder was het prachtig om te zien. En leuk voor die familie, want het geld stroomde binnen. De bloem is vrij zeldzaam. Dus ik stel me voor dat het zoiets is als de jackpot winnen.

Morgen verlaten we de jungle en gaan we naar de stad Kota Kinabalu (hoofdstad van Sabah). Voor de lokalen beter bekend als KK. Deze stad ligt aan de kust en is heel modern. Weer heel iets anders dus. Onze laatste dagen slijten wij op Tiga-eiland. Onze laatste dagen….dat klinkt lekker dramatisch hahaha. Het schijnt dat daar Expeditie Robinson is opgenomen. Wij gaan er in ieder geval snorkelen, luieren, zwemmen, zonnen en misschien ook nog op excursie. Dus het wordt niet afzien. Wel jammer dat we niemand mogen wegstemmen. In onze groep zit zeker een kandidaat die het eiland als eerste mag verlaten 

Van de week reden wij met de bus naar onze volgende bestemming en tijdens de urenlange rit zag ik alleen maar plantages met palmen. Zover ik kon kijken. Echt erg. Dan word je met je neus op de feiten gedrukt. Maleisië is de grootste producent van palmolie. Met Indonesië als goede 2e. Het is een belangrijke bron van inkomsten, maar het gaat wel ten koste van al die prachtige natuur. De leefruimte voor de planten en dieren wordt steeds kleiner. Ik kreeg er een treurig gevoel van.

Borneo is trouwens ongeveer 20 keer Nederland en daarmee is het op 2 na grootste eiland ter wereld (na Groenland en Nieuw-Guinea). Dat laatste had ik me niet gerealiseerd. Het Maleisische deel is overigens kleiner dan het Indonesische gedeelte.

Ondertussen is het kwart voor 8 ’s avonds en ik moet maar eens wat gaan eten. Dus ik laat het hierbij. Lekker kort stukje. Ik meld me deze week nog wel een keer.

Groetjes, Sandy

• 03 Augustus 2014 - 13:58

Edwin Helvrich :

Hallo Sandy,

Ik zit nu vlak bij Drakensbergen in Zuid-Afrika. Ik heb de big five gespot! Morgen gaan we naar Lesotho en daarna richting Kaapstad. Nog een fijne reis.

Groeten, Edwin

• 03 Augustus 2014 - 14:03

Sylvia Paling:

Hoi Sandy,
    Wat een mooie verhalen en mooie reis! Ik vind het echt heel leuk om over al jullie belevenissen te lezen. Sommige dingen van Borneo herken ik wel van mijn eigen reis een paar jaar geleden.
    Fijne dagen nog en de groeten aan Peter!
    Groetjes,
    Sylvia

• 03 Augustus 2014 - 15:09

Leny:

Hallo Sandy,

Bijzonder dat je de Rafflesia hebt gezien, slim bedacht die extra inkomsten.
    Is onze cactus niets bij, ha ha.

Niet voor te stellen al die palmboom plantages, nu kon je het met eigen ogen zien!
    Ja, daar wordt je stil van, Sandy jullie vakantie gaat snel,maar nog een paar mooie dagen
    Misschien komt er nog een verhaal, zou leuk zijn.

Liefs van ons, ook voor Peter.

Mama

• 03 Augustus 2014 - 18:05

Trommelmeisje:

He San..mogen de kijkers thuis ook iemand weg stemmen?? Geef je gewoon de naam door hihi...lekker klinkt dat laatste weekje..ben benieuwd naar de fotos...meis tot gauw en geniet geniet geniet zolang het kan... gr tan x

• 03 Augustus 2014 - 21:36

Remco:

Mooi zeg die bloem. Geluk moet je vinden he?
    Geniet er van nicht!

• 04 Augustus 2014 - 06:53

Maureen:

Hey Sandy,
    Ik geniet met je mee, door al die leuke verhalen van je.
    Zit al op t werk en dit is in ieder geval een leuk begin van de dag.
    Je vakantie vliegt voorbij he? Voor je het weet kom je hier weer sjagerijnig binnen hahahahahaha.
    Geniet nog maar even van deze laatste week en als je terug bent hoor ik alle ins and outs van je.
    Trouwens volgende week zondag wordt je weer sjagerijnig van dan gaan jullie eraan!!!!!!!!!!!
    Groetjessssssss

• 04 Augustus 2014 - 08:35

Mimi:

Hey San,

Heb van deze reis net alle drie de verslagen achter elkaar gelezen dus eigenlijk een soort boekje. Super leuk! Er wordt best vaak over gesproken dat jij toch echt fantastische reizen maakt en zelfs Dö vraagt nu hoe het met je is :-) Op sommige momenten ben ik echter niet heel jaloers op je. Een sprinkhaan aan je vinger, nou je zou me echt weg kunnen brengen!!!! Ik mis je wel hoor, maar nog één weekje werken en dan ook lekker drie weken vrij, whoehoe!

Veel liefs,

Mimi

• 04 Augustus 2014 - 10:29

Corry:

Haha. 2 verslagen achter elkaar lezen en dan ook meteen commentaar geven. hihi
    Wat een superreis San, en weer een gave foto. Trouwens, ik heb de bloem gevonden!! Links... voor de kijker rechts. hihi. Ik hoop dat mijn macbook al jouw verhalen aankan, want ik bewaar ze allemaal in het mapje "verslagen". En die zijn van begin af aan van Sandy en dat nog tich x.
    Groetjes aan Peter en dikke X

• 04 Augustus 2014 - 20:57

Astrid :

Hoi sandy ik geniet weer van je verslagen,en wat een mooie fotos heb je weer gemaakt.wat een grote bloem, het is goed dat je jezelf er ook op de foto genomen heb want dan pas zie je hoe groot hij is.geniet er nog lekker van gr astrid

• 05 Augustus 2014 - 09:10

Andre I:

Hoi Sandy en Peter. Het is weer een mooi verhaal en je merkt als het leuk en gezellig is gaat de tijd hard alweer de laatste week ben benieuwd naar de foto's geniet er nog maar van nu het nog kan.
    Groetjes Andre I

• 05 Augustus 2014 - 14:07

Samantha:

Weer gezellig 2 verslagen van jouw gelezen! Het is er prachtig en je hebt allemaal leuke dingen gedaan. Jammer dat he tnog maar zo kort is maar kan niet wachten tot ons lunchmaatje weer terug is!
    Geniet nog van de rest van je vakantie!

Gr. Sam

• 05 Augustus 2014 - 14:07

Rene:

wouw, wat een mooie reis weer joh!!! en die foto's, ge-wel-dig!!!
    ik dacht eerst even dat je je hoed naast je had liggen, maar dat was die bloem hihihih
    Geniet nog maar lekker.

Gr,