Lalalalalalalala - Reisverslag uit Bandarawela, Sri Lanka van sandydevreede - WaarBenJij.nu Lalalalalalalala - Reisverslag uit Bandarawela, Sri Lanka van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Lalalalalalalala

Door: Sandy de Vreede

Blijf op de hoogte en volg

20 Juli 2015 | Sri Lanka, Bandarawela

Goedemiddag,

Tijd voor een nieuw verhaal van Dikkie Dik ;) We eten zo goed dat we vierkant aankomen op Schiphol. Voordat ik begin 2 dingen. Bedankt voor al jullie berichten. Echt leuk om te lezen. En ik kan dus wel alles lezen, maar foto's plaatsen lukt niet. In geen enkel hotel. Helaas, want we hebben hele mooie dingen gezien.

Op dit moment zijn we in Bandarawela en we zitten in een oud koloniaal hotel. Met Engels ontbijt, een bad op pootjes en een heel hoog ledikant waar je met een polsstok in moet springen. 9 personen van onze groep zijn vanmorgen vertrokken voor een wandeling. Wij hadden daar geen zin in. Ook omdat het een dure excursie is. Wij zijn met een vrouw uit onze groep en een gids in de lokale bus naar een theeplantage geweest. Daar hebben we ook de kinderopvang bezocht. Voor de kinderen tot en met 4 jaar, die nog niet naar school gaan. Echt weer heerlijk. We hadden een zakje snoep meegenomen op aanraden van onze gids. Na die trip zijn we met onze gids in zijn tuktuk naar een mooie rotstempel geweest. Inde tempel een rots met overal boeddha's en beschilderingen. En buiten een half afgemaakte Boeddha in een rots. Ook weer de moeite waard. Precies waar ik van houd.

En nu weet ik gewoon niet waar ik verder moet. Ik vergeten wat we op welke dag en wanneer hebben gedaan. Echt erg. Als eerste begin ik dan maar bij mijn persoonlijke hoogtepunt: de rotstempel van Dambulla. Dat is een van de mooiste dingen die ik ooit heb gezien. Je wordt er stil van en bijna ook ontroerd. Ik in ieder geval wel. Het is een lange smal gebouw dat gebouwd is onder een rots. Er zijn 5 tempels in zalen. Waarvan 1 zaal het grootst is. Er zijn in totaal ongeveer 200 verschillende boeddha's te zien. Ik had jullie graag foto's laten zien, zodat jullie misschien een indruk zouden kunnen krijgen. En ik heb zelfs een stukje gefilmd, maar zoals gezegd kan ik het helaas niet plaatsen.

Goed, ik heb mijn persoonlijke hoogtepunt gehad, maar dat wil niet zeggen dat ik me verder niet vermaak. Gisteren hadden we een drukke dag. 's Ochtends zijn we in Kandy begonnen. Daar hebben we de grootste botanische tuin van Azië bezocht. Meestal heb ik dat snel gezien, maar deze was heel mooi en groots uiteraard. Er liepen veel honden, wat apen en er stonden bomen vol met vliegende honden. Mijn dierendag was dus al weer goed.
Na de tuin hebben we een theeplantage bezocht. Het ging vooral om de fabriek en het hele proces. De Engelsen hebben dit geïntroduceerd. Voor het werk op de plantage haalden zij Tamils uit Zuid-India als slaven. De meeste plukkers zijn nog steeds Tamils. Alleen worden ze nu wel betaald. Het zijn vooral vrouwen, maar hier plukken ook mannen. Dat is bijzonder. We hebben ze vanmorgen aan het werk gezien. Gister was het zondag. Dus toen lag het plukken stil. Ze werken 6 dagen en moeten 18 kilo thee plukken. Wanneer ze meer plukken krijgen ze een bonus. Ze starten om 7 uur, hebben thee- en lunchpauze en eindigen om 4 uur. Het is hard werken. Ook in de fabriek. Daar zagen we hele kleine vrouwtjes zeulen met grote manden vol thee. Ik heb er een vastgehouden, maar dat was echt zwaar.

De theeplantages zijn trouwens de derde in rij van inkomstenbronnen voor Sri Lanka. Nummer 1 is het maken van kleding. Ook voor grote merken als bijvoorbeeld Adidas, Nike en Tommy Hillfiger. Nummer 2 is het geld dat binnenkomt via Sri Lankezen die werken in de Golfstaten. Dan dus de theeplantages. En nummer vier is pas toerisme samen met edelstenen en specerijen. Ook om die laatste twee is Sri Lanka heel bekend en je wordt er hier dan ook mee doodgegooid. We hebben ook een winkel bezocht waar edelstenen werden verkocht. De film over het delven van de stenen was heel interessant. Dat gebeurt niet in een mijn, maar in een soort kuil die ze zelf graven en stutten met hout en beplakken met varens, zodat het grondwater niet te veel doorlaat. Mooi om te zien. Met de edelstenen zelf heb ik wat minder. Maar van onze groep hebben toch een aantal mensen wat gekocht, want het schijnt wel goedkoper te zijn.

Na de theeplantage zijn we op de trein gestapt. Een tocht van 2 uur. Heerlijk relaxed. Met mooie uitzichten over bergen, theeplantages, bos, dorpjes, water, akkers. Wij zaten in de 2e klas. Er is ook een 3e en 1e klas. Er waren genoeg zitplaatsen, dus we zijn in de 2e klas gebleven. Af en toe met je hoofd buiten het raam hangen. Of zoals Peter en nog wat anderen bij de deur. Je maakt eens een praatjes. Dat is hier sowieso gemakkelijk. Alleen in de moslimdelen van steden/dorpen zijn mensen merkbaar veel minder vriendelijk en open. Zoals in Kandy. Peter en ik vonden die stad niet echt leuk. Misschien hadden we ons er ook te veel van voorgesteld.
We zijn daar naar een voorstelling geweest van de Kandydansers. Weer goed geregeld door onze reisorganisatie. We zaten met de hele groep op de eerste rij. Eenvoudig theater, maar mooie show. Met dansers en trommelaars. Dat laatste vond ik natuurlijk het leukst. En op het eind van de show vuurspuwen en op hete kolen lopen. Lekker spectaculair. Daar staan de Kandydansers ook bekend om. Na de show meteen doorgelopen naar de Tempel van de Tand. Dat is dé plaats voor Boeddhisten om eens geweest te zijn. Zoals Mekka voor moslims. Het grote festival is in augustus, maar ik vond het er nu al druk genoeg. Om half 7 's avonds is er een ceremonie. In de tempel ligt de tand van Boeddha. Niemand krijgt hem te zien. Alleen tijdens het grote festival wordt hij in een kist buiten rond gedragen.
Bovenin de tempel gaat een luikje open waar de kist ook te zien is. Wij zijn daar gaan staan. Als het luikje opengaat begint er een grote wortelpartij. Ik maak het bij het voetbal ook we eens mee. Een duwende massa die allemaal een blik willen werpen op de kist. Ik heb een blik geworpen. Ook heb ik geprobeerd een foto te maken. Maar mijn grote toestel werkt niet goed. Kapot denk ik. Behoorlijk irritant in ieder geval. Ik maak dus veel foto's met mijn telefoon. Ik heb het met beide apparaten geprobeerd, maar de foto's zijn niet gelukt. Bewogen in de massa.
Vanuit Kandy zijn we ook het olifantenweeshuis in Pinawala geweest. We wilden eerst niet meegaan, maar uiteindelijk toch wel. Het is een toeristische attractie. Echt niet normaal. Maar het baden van de olifanten in de rivier is wel heel leuk om te zien. Ondanks de vele mensen. Wij stonden met de groep bij een hotel waar niet heel veel mensen waren. Daar hebben we ook gegeten. Als de olifanten teruggegaan naar het opvanghuis lopen ze met de oppassers door een winkelstraat. Dat is ook wel heel bijzonder om te zien en niet ongevaarlijk. Uiteraard heb ik de nodige olifanten aangeraakt. Machtig. Ook heb ik in het prak een olifantje de fles mogen geven. Daar kon je een kaartje voor kopen. 7 mensen van ons geroep wilden dat. Er waren maar 5 kaartjes. Uiteindelijk hebben we met z'n zessen geloot en gelukkig had ik een kaartje. Het flesgeven op zich was heel snel voorbij. Het duurde nog geen minuut, maar ik vond het toch heel leuk.

Ik ben nog in een sari gewikkeld. Een fuchsiaroze en het stond nog geweldig ook. Ik voelde me net een prinses. En ja, ik heb foto's, maar helaas.

Inmiddels is de wandelhoofd ook terug bij het hotel. Zij gaan nu ons de douche. Geen idee hoe laat we weggaan. De planning was 3 uur, maar misschien gaan we nu wel eerder. We hebben nog maar twee hotels te gaan. Een hotel voor twee nachten en daarna zitten we in het super-de-luxe hotel aan het strand voor 5 dagen. Beetje lang. Dus dat wordt op zoek naar vermaak. Wij zijn trouwens de enigen twee die dat hotel hebben uitgezocht. De meesten gaan naar het standaardmaten. En twee vliegen door naar de Malediven. Onze groep splits zich dus voor een paar dagen. Kunnen we alvast wennen voor als we weer terug zijn :-). Het is heel gezellig met z'n allen. We raken niet uitgepraat bij het eten. En we zingen ook graag. Tijdens de bbq aan het begin van de vakantie hebben we een Sri Lankaans liedje geleerd. Je zingt vooral lalalalalalala en het blijft dagen in je hoofd hangen. Bij het avondeten in het hotel in Kandy heeft een muziekgroepen het gespeeld aan onze tafel en we hebben uit volle borst meegezonden. Vervolgens bleven ze staan en hebben we ook nog cd's gekocht. Ik heb de cd in mijn tas gedaan, zodat we hem straks eindelijk in de bus kunnen draaien. Tot groot genoegen van Peter. NOT. Maar hij moet maar ff slikken hihi.

Ik ga dit verhaal plaatsen. Zonder foto's :-( ik meld me nog wel een keer voordat de vakantie om is.

Groetjes, Sandy en Peter

Ps Ja, dat verlies tegen VVV zet je weer met beide benen op de grond. Is maar goed, anders valt het weer zo tegen hahahaha






  • 20 Juli 2015 - 12:13

    Leny:


    Ha Sandy en Peter,

    Jullie reis is weer zeer geslaagd tot nu toe.
    Geweldig, jammer van de foto's maar die houden we nog te goed.
    Ben zeer benieuwd naar de foto in sari Sandy.
    Je hoogtepunt in de rotstempel van Dambulla met 200 boeddah's geweldig!
    Wat moeten de vrouwen daar hard werken voor weinig geld, maar zij hebben geen keuze.
    Een olifanten weeshuis touristisch maar toch een weer leuke ervaring.
    Er valt nog veel te genieten in deze vakantie voor jullie.
    Heel veel plezier, en lekker blijven zingen!

    Mama


  • 20 Juli 2015 - 13:00

    Mimi:

    Hi San,

    Goed om te lezen dat je weer een geweldige reis aan het maken bent. Erg jammer van die foto's, die maken je verhalen toch altijd compleet. Ik zou het wel weten nu, vijf dagen in een superdeluxe hotel, heerlijk languit en verder niks. Ben er zeer aan toe :-) Hoor je wel weer als je terug bent. Geniet er nog van!

    Mimi

  • 20 Juli 2015 - 18:23

    Trommelmeisje:

    He San, das mooi balen zeg dat je camera het niet goed doet. nou hoop dat ze met je foon ook mooi zijn.
    het klinkt allemaal'heerlijk. Koloniaal hotel...zucht....zou wel even om t hoekje willen kijken.
    nou meis geniet nog met volle teugen..(klinkt dat raar zeg) gr Tanja xx

  • 20 Juli 2015 - 20:42

    Hans:

    Hoi Sandy en Peter,

    Ben gelijk even op internet gaan zoeken naar informatie van jou hoogtepunt Dambulla echt indrukwekkend kan me jou gevoel voorstellen.Daar ga je voor hoop voor je dat je nog meer ervaringen als deze mag tegenkomen,al is het meemaken van het dagelijkse leven ook al leuk en interessant,geniet ervan

    Gr H/M

  • 21 Juli 2015 - 20:26

    Ton:

    Het is super om te lezen over wat je allemaal mee maakt ook ik verheug me op de foto's dan heb je er een beter beeld bij. Lieverd een knuffel en geniet met Peter nog maar even.

  • 23 Juli 2015 - 01:05

    Nan:

    Hoi San en Peter,
    Wat ben ik benieuwd naar jullie foto's, wat een geweldige reis maken jullie weer zeg.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 08 Okt. 2006
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 130132

Voorgaande reizen:

27 Juli 2020 - 03 Augustus 2020

Tijdens de coronacrisis naar Kos

23 Juni 2019 - 03 Juli 2019

Zwitserland deel 2

26 Mei 2019 - 02 Juni 2019

Zakynthos in de herkansing

17 Maart 2019 - 20 Maart 2019

Boedapest

10 Maart 2019 - 14 Maart 2019

Stedentrip Berlijn

14 Februari 2019 - 21 Januari 2019

Egypte: All inclusive

08 Augustus 2018 - 10 Augustus 2018

AS Trençin -Feyenoord

17 Juli 2018 - 02 Augustus 2018

Baltische Staten

08 Juni 2018 - 13 Juni 2018

Zwitserland

03 Mei 2018 - 10 Mei 2018

Lesbos part II

26 Februari 2018 - 06 Maart 2018

Koningssteden van Marokko

31 Oktober 2017 - 02 November 2017

Shaktar Donetsk - Feyenoord in Charkov

22 Juli 2017 - 29 Juli 2017

Normandië en de invasiestranden

29 April 2017 - 06 Mei 2017

Parga, op het vaste land van Griekenland

27 Februari 2017 - 04 Maart 2017

Athene

24 November 2016 - 26 November 2016

Manchester U - Feyenoord

06 September 2016 - 10 September 2016

Kopenhagen

19 Juli 2016 - 28 Juli 2016

Parels van Portugal

02 Mei 2016 - 09 Mei 2016

Skiathos

17 Februari 2016 - 21 Februari 2016

Rome

06 Oktober 2015 - 10 Oktober 2015

Krakau

09 Juli 2015 - 29 Juli 2015

Schatten van Sri Lanka

08 Mei 2015 - 15 Mei 2015

Karpathos - Griekenland

23 Februari 2015 - 02 Maart 2015

Madeira

18 Februari 2015 - 20 Februari 2015

AS Roma - Feyenoord

22 Oktober 2014 - 24 Oktober 2014

Rijeka - Feyenoord

28 September 2014 - 02 Oktober 2014

Atletico Madrid

17 September 2014 - 19 September 2014

Sevilla

21 Juli 2014 - 09 Augustus 2014

Rondreis Maleisisch Borneo, Sabah & Sarawak

21 Juni 2014 - 05 Juli 2014

Lago Maggiore

07 Juni 2014 - 14 Juni 2014

Lefkas

21 Februari 2014 - 28 Februari 2014

Ridderlijk Malta

21 Oktober 2013 - 25 Oktober 2013

Koninklijk Madrid

28 Juli 2013 - 17 Augustus 2013

Rondreis Zuid-Afrika, Lesotho en Swaziland

07 Juli 2012 - 27 Juli 2012

Cuba

25 Februari 2012 - 03 Maart 2012

Duizend en één nacht Jordanië

09 Juli 2011 - 07 Augustus 2011

Van Delhi naar Peking

28 April 2011 - 05 Mei 2011

Santorini

10 Juli 2010 - 05 Augustus 2010

Van Santiago de Chile naar Rio

11 Juli 2009 - 07 Augustus 2009

Van Rio naar Lima

15 November 2008 - 08 December 2008

Thailand

05 Oktober 2007 - 26 Oktober 2007

Nepal en Tibet

12 Oktober 2006 - 02 November 2006

Myanmar

Landen bezocht: