Kakhuissie - Reisverslag uit Kalutara, Sri Lanka van sandydevreede - WaarBenJij.nu Kakhuissie - Reisverslag uit Kalutara, Sri Lanka van sandydevreede - WaarBenJij.nu

Kakhuissie

Door: Sandy de Vreede

27 Juli 2015 | Sri Lanka, Kalutara

Goedemorgen allemaal, Ayubowan,

Ik was zo aan het relaxen dat een verhaal erbij inschoot :-). We zitten nu in Kalutara in het superhotel. Het is echt heel mooi. Dus we hebben een dansje gedaan in onze kamer toen we aankwamen. Onze groep hebben we achtergelaten in een ander hotel. Dat was best gek. Ons hotel ligt een stuk hoger langs de kust. Dus nadat wij de groep hadden afgezet, zaten Peter en ik twee uur in een privé bus.

Vandaag onze laatste vol dag. We gaan op pad met een tuktuk. De bestuurder, Milan, komt ons om 9 uur oppikken. We gaan naar een waterval en nog wat rondrijden hier in de omgeving. Eerder zijn we Kalutara in geweest. Er is hier ook een grote stoepa. Het bijzondere is dat je deze stoepa in kunt. Alle andere stoepa's zijn dicht.

Zaterdag zijn we met de trein naar Galle geweest. We zijn daar ook met de groep geweest, maar we hadden toen maar een uur de tijd om rond te kijken en het is een heel leuk plaatsje. Veel oude overblijfselen van de Portugezen en de Nederlanders. Er zitten hele hippe tenten waar je kunt eten en koffie drinken. En leuke winkeltjes. Die overigens wel de hoofdprijs vragen voor alles. Het is ook heel erg ingericht op toeristen.
We gingen dus met de trein. Die had een half uur vertraging. Geen probleem want terwijl je zit te wachten kun je heerlijk mensen kijken en er zijn ook genoeg mensen die je aanspreken. Dat is hier echt opvallend. De mensen zijn zo aardig. Altijd lachen en ze maken graag een praatje met je. Waar je vandaan komt, hoe het met je gaat, wat je van Sri Lanka vindt, wat je naam is. Ze willen alles weten :-) Ook schoolkinderen. Die vinden het leuk om hun Engels te oefenen.
Vlak voordat de trein kwam, ging het loket open om kaartjes te verkopen. De rit kostte 120 roepie, dat is 84 cent, en daarvoor zit je dus anderhalf uur in de trein. Vervolgens bleek de trein aan te komen op het spoor aan de overkant. Iedereen stak het spoor over in plaats van gebruik te maken van de loopbrug. Dus Peter en ik ook. Echt lachen. Dat is bij ons ondenkbaar.

De trein zelf was minder luxe dan die we eerder hadden. Wij hadden een kaartje voor de 2e klas. En daar was het vol. Dus het eerste deel van de rit hebben we gestaan. Gelukkig konden we na een tijd zitten, want anderhalf uur staan is niet prettig. Met de hitte viel het mee. Alle ramen van de trein stonden open en er draaiden ventilatoren aan het plafond. In de trein en bij aankomst op stations kwam er allerlei koopwaar langs.

We hadden in Galle afgesproken met de groep. Via de telefoon houden we namelijk contact in een groepsapp. Foto's worden uitgewisseld. En alles wat van belang is wordt besproken. Wat iedereen heeft gedaan. Sommigen zijn verband. Een heeft nu een urinewegonsteking. Twee zijn op de Malediven. Dus ook daar wordt verslag van uitgebracht. Inclusief duikfoto's. Dat is echt leuk.
Ik vond het ook super dat iedereen van de groep naar Galle was gekomen. Waren we even weer bijna compleet, want de twee van de Malediven waren er natuurlijk niet bij. We hebben eerst een drankje gedaan en daarna zijn we gaan lopen over het fort. Dan heb je een prachtig uitzicht op de zee en op het stadje. Onderweg werd het nodige gekocht van verkopers.
We zijn ook nog wat straatjes in gegaan. Onder andere de Lijnbaanstraat. Ook een overblijfsel van de Nederlanders. Voor de lunch hebben we ons gesplitst. En daarna was het al weer tijd om terug te gaan. De laatste trein vertrok namelijk om half 4. Dat was wel jammer, want ik had best nog wat langer willen rondkijken. We hebbend. Geroep op de bus gezet en uitgezwaaid en toen besloten Peter en ik om ook met de bus terug te gaan. Een busje met airco. Dat was iets minder comfortabel dan wij hadden ingeschat. Het busje werd volgeladen waardoor regelmatig iemand tegen Peter stond aan te hangen. De rit duurde bijna twee uur. Dus dan weet je op een gegeven moment niet meer hoe je moet gaan zitten. Maar we zijn er gekomen.

Wij zijn zo blij met de upgrade van ons hotel. Het is hier super. Wij hebben het hotel gezien waar we anders zouden verblijven en we hebben de verhalen gehoord en dit is echt wel beter. We hebben al uitgebreid genoten van het zwembad en de ligbedden. Wat een verschil met vorig jaar. En je maakt snel kennis met andere gasten. Een stel uit Schotland, Nederlanders, Belgen en ook met het personeel maken we een praatje. In het zwembad spelen we met een balletje en gisteren hadden we binnen no time een hele kring met iedereen die meespeelde. Kortom we vermaken ons uitstekend.

Er loopt hier een oud mannetje rond met een groen pakje en een rieten hoed. Hij maakt de waterpartijen schoon. Ik zwaai altijd naar hem en gister riep hij me ineens mee naar een hoekje. Hij gaf mij een plastic zakje met prachtige schelpen. Ik had zelf ook al wat schelpen geraapt hier op het strand bij ons hotel. Echt schattig. Later heb ik hem wat geld gegeven.

Gisteren liepen we een stuk langs het strand en overal zie je slippers en schoenen liggen. Dat schijnt nog een overblijfsel te zijn van de tsunami. Ik weet niet of het waar is, maar ik kreeg er een raar gevoel bij toen ik dat allemaal zag liggen. Hier kwamen golven van 2 meter hoog. Dat valt dus nog mee. De meeste mensen zijn naar d keert gevlucht. Er zijn ongeveer 15 mensen omgekomen. In heel Sri Lanka zijn bijna 50.000 mensen gedood. Onze gids vertelde dat er wel een alarmsysteem was in Kandy en er is ook een alarm gekomen vanuit Californië, maar het kantoor was op dat moment gesloten. Dan nog was er waarschijnlijk niet genoeg tijd geweest om iedereen te waarschuwen.

Wat ik ook nog kwijt moet is een ander overblijfsel van de Nederlanders. Er zijn nog woorden herkenbaar in de taal. Aardappel, boontjes, notaris en advocaat. Maar het mooiste woord is kakhuissie.

Dan ga ik nu aan het ontbijt. Om 9 uur worden we opgehaald. Kan ik mooi nog even dit verhaal plaatsen en het halve kantoor van zijn werk houden. Mooi begin van de maandagmorgen voor jullie dacht ik zo hahaha. Voor ons zit het er bijna op. Vandaag nog een hele dag. Morgen ook nog wel. We vertrekken pas om kwart voor 11 's avonds. We kunnen ook nog gewoon in onze kamer blijven. Dus nog heerlijk genieten.

We vertrekken wel met pijn in ons hart. Wat is Sri Lanka een heerlijk land. Het staat hoog op mijn ranglijst met favoriete landen. Ik raad het iedereen aan.

Groetjes van ons en tot ziens in Nederland

• 27 Juli 2015 - 09:46

Jorrit:

Leuk verhaal weer Sandy!

Geniet er nog even van en alvast een goede reis terug!

Jorrit

• 27 Juli 2015 - 09:55

Trommelmeisje:

He San, het klinkt allemaal super tof zeg. Wat een vriendelijk land. Nou geniet nog die laatste paar dagen.
    En zie je gauw weer in Delft. Liefs Tan

• 27 Juli 2015 - 10:41

Andre I:

Hoi Sandy,

Het zit er bijna op en zo te lezen hebben jullie het goed naar je zin en dan gaat het meestal snel.
    Nog een mooie dag nog en voor straks een goede reis terug. Tot weer in Delft.

Andre I

P.S. neem wat van het van het weer mee want nu is het wisselvallig

• 27 Juli 2015 - 11:39

Ton:

Hallo Sandy

Wat een mooi verhaal en wat leuk dat het land zo hoog op je lijstje staat. En dat jullie er zo van genieten is toch super want daar ga je toch voor. Zeker jammer dat het er haast op zit maar misschien is het leuk om er nog eens naar toe te gaan. Een hele goede terug reis met Peter en tot gauw want de foto's willen we ook wel zien hoe jullie het beleeft hebben.

Een dikke knuffel

Pa

• 27 Juli 2015 - 12:12

Mimi:

Jeetjemina, wat klinkt dat heerlijk allemaal! Het is hier niet alleen wisselvallig, het is zeg maar gerust takkeweer :-) Maar... better days are coming! Zo te lezen hebben jullie het met deze groep erg naar jullie zin, fijn! Ik spreek je volgende week wel even denk ik, als ik eindelijk ook eens op het strand lig. Geniet van de laatste dagen x

• 27 Juli 2015 - 12:25

Leny:

Ha Sandy,

Het was zeker weer geen saaie reis, en wat een heerlijke avonturen waar wij ook van hebben genoten door je goede verslagen.
    21 dagen op Sri Lanka snel voorbij, maar wat een prachtig land en wat een lieve aardige mensen hebben jullie ontmoet Sandy.
    Nu weer naar Nederland, nagenieten van alle belevenissen, met foto's.
    Een goede vlucht en tot snel.

Liefs van mama

• 27 Juli 2015 - 12:52

Denise:

Wat een verhalen! Heerlijk! Mijn maandagmorgen is weer goed.

Geniet van de laatste dagen en wens je een goede terugreis!
    Groetjes vanuit een regenachtig Nederland.

Denise

• 28 Juli 2015 - 20:53

Wilma:

Hey Sandy

Wat een mooie verhalen !!!!
    Ik heb weer genoten van alles !!
    Fijne vlucht en tot gauw xxxx

Veel liefs : Wilma

• 29 Juli 2015 - 06:46

Maureen:

Hey Sandy,
    Elke keer weer genieten van je verhalen.
    Goeie reis terug en tot maandag.
    Maureen

• 30 Juli 2015 - 10:31

Lisette:

Lieve Sandy,

k had nog niets van me laten horen maar ik was er wel!!
    Wat een fijne verhalen heb je weer verteld, eigenlijk hoef ik er niet naar toe ik zie het allemaal
    voor me! Dank!

Dank voor de mooie kaart daar zijn we altijd blij mee.

Liefs van SET